Gå til innhold

Digitalkamera - noen med peiling?

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla
Skrevet

jeg skal kjøpe digitalkamera, men vet verken hva megapixels er (Lagringsplass??) eller hvordan man bruker det? Må man ha pc? Hvordan få fremkalt bildene? jeg ønsker vanlige bilder som på vanlige kameraer, vil bare se på bildet først om jeg vil ha det eller kaste det..

kan noen komme med litt info til en grønnsak på området?

jeg elsker å ta bilder og har tusenvis, vil forbedre kvaliteteten på bildene litt.. Ikke alle er like vakre på bildene kan man si! ;)

Fortsetter under...

Gjest neofix
Skrevet

Mulig jeg er litt slem nå, m en hvis man ikke har peiling på digitalkamera, og ønsker seg et helt vanlig kamera for å ta vanlige bilder, så bør man kjøpe et helt vanlig kamera. :-)

Joda, fordelen er displayet hvor man kan se på bildene før man får dem ut på papir. Men hvis målet er gode, gammeldagse bilder på papir - så kjøp et kamera egnet for det formålet.

Digitale kameraer har mange muligheter, og selv om man kan ta med seg minnebrikken til en fotobutikk og få ut bilder som "vanlig", så mener jeg personlig at digitalt kamera til slik bruk er bortkastet. Digitalt kamera er ypperlig for den som vil bruke det i kombinasjon med PC-en.

Men det var kanskje ikke det du spurte om. :-)

Skrevet

Uten Pc er mye bortkastet med digitalt :)

Bildene sender du inn til fotolab og får dem printet på vanlig papir.

Ta en titt på akam.no, der har de tester, artikler og forum som vil besvare alle dine spørsmål og litt til. Kunnskap er makt :)

Gjest Pricilla
Skrevet

Mulig jeg er litt slem nå, m en hvis man ikke har peiling på digitalkamera, og ønsker seg et helt vanlig kamera for å ta vanlige bilder, så bør man kjøpe et helt vanlig kamera. :-)

Joda, fordelen er displayet hvor man kan se på bildene før man får dem ut på papir. Men hvis målet er gode, gammeldagse bilder på papir - så kjøp et kamera egnet for det formålet.

Digitale kameraer har mange muligheter, og selv om man kan ta med seg minnebrikken til en fotobutikk og få ut bilder som "vanlig", så mener jeg personlig at digitalt kamera til slik bruk er bortkastet. Digitalt kamera er ypperlig for den som vil bruke det i kombinasjon med PC-en.

Jeg vet da såpass da! Har et utmerket godt aps kamera som gir knallbra bilder. men er jo ikke det som er poenget mitt da.. Poenget er jo at jeg vil SE bildene før jeg bestemmer meg for å ha dem, er jo det som er hensikten. Nå vet jeg liksom ikke hva jeg får før ejg henter dem i fotosjappa. Kommer så klart til å bruke pc også, men ejg ønsker i hovedsak utskrift på vanlig fotoark og ha de i album. Er ikke helt på trynet da.. : )

Tror nok ejg skal klare å hanskes et digitalkamera du... PC har jeg også, men synes det er best å et system på bildene i album som man kan bla i.. med kommantarer til bildene. Men er lei av noen bilder jeg trodde skulle bli SÅÅÅ fine, men så har en eller annen øya igjen, eller er helt skakke i trynet. DERFOR vil jeg ha digitalt.

Skrevet

Les litt her:

http://www.dinside.no/data/lyd-bilde/digitale-kameraer/

Megapixels har med oppløsning å gjøre, hvor mange "punkter" det er på bildet. Desto høyere tall, desto bedre oppløsning. Bildene blir klarere / tydeligere, og særlig hvis du skal forstørre (bare litt, eller mye) er det viktig å ha stor oppløsning.

Et kamera med dårlig oppløsning, blir fort gammeldags / utdatert.

Du må ikke ha pc, men mange av fordelene med digitalkamera er knyttet til pc-bruk. Du kan ta med lagringsbrikken til fotobutikken, så kan de laste det ned, og fremkalle det. men det er mye bedre om du selv kan se bildene i større størrelse enn på den bittelille skjermen på kameraet, kanskje redigere litt, for så å printe ut på din egen fotoprinter, eller sende bildene over nett til et fremkallingssted. (dette står det mye om på dinside).

Lagringskapasiteten ligger i små brikker du setter inn i kameraet, her kan du kjøpe nye og større brikker etterhvert. Alle kameraene har ulike systemer for dette, så det bør du lese litt om / høre i butikken. Noen brikker er dyre, andre har liten kapasitet.

Annonse

Gjest hos oss
Skrevet

Jeg vet da såpass da! Har et utmerket godt aps kamera som gir knallbra bilder. men er jo ikke det som er poenget mitt da.. Poenget er jo at jeg vil SE bildene før jeg bestemmer meg for å ha dem, er jo det som er hensikten. Nå vet jeg liksom ikke hva jeg får før ejg henter dem i fotosjappa. Kommer så klart til å bruke pc også, men ejg ønsker i hovedsak utskrift på vanlig fotoark og ha de i album. Er ikke helt på trynet da.. : )

Tror nok ejg skal klare å hanskes et digitalkamera du... PC har jeg også, men synes det er best å et system på bildene i album som man kan bla i.. med kommantarer til bildene. Men er lei av noen bilder jeg trodde skulle bli SÅÅÅ fine, men så har en eller annen øya igjen, eller er helt skakke i trynet. DERFOR vil jeg ha digitalt.

Det er ingen motsetning mellom å ha bildene på pc og å ha de på fotopapir, etter å ha sett på og redigert bildene på pc, skriver du de ut på fotopapir hjemme, eller sender dem over nett og får dem ferdig fremkalt hjem i postkassen.

Du trenger pc for å nyttiggjøre deg et digitalt kamera, selv om du ønsker de beste bildene på fotopapir.

Gjest kreativ sjel
Skrevet

Det beste med digitale bilder er at du kan forandre dem selv før du sender dem til kopiering. Ta vekk røde øyne..ting som er feilplassert etc..eller mixe bilder sammen..være kreativ.

DET er moro. Så kan du sende dem avgårde og få printet dem ut helt perfekte.

Gjest Pricilla
Skrevet

Litt feilformulert i første innlegg da ejg spør om man må ha pc. har pc - så det er ikke noe problem. men lurer på om man bare kan levere inn minnekortet og få bildene på vanligvis? Kjøper jeg digitalkamera så kommer ejg helt garantert til å se på dem på pc først. Men kan man skrive dem ut på fotopapri så de blir helt like de man får i butikken? Størrelse og kvalitet?

Kan man ta bilder i forskjllige lenger? Liker aps kamera siden jeg kan ta kort, halvlang og langt bilde.

Skrevet

Litt feilformulert i første innlegg da ejg spør om man må ha pc. har pc - så det er ikke noe problem. men lurer på om man bare kan levere inn minnekortet og få bildene på vanligvis? Kjøper jeg digitalkamera så kommer ejg helt garantert til å se på dem på pc først. Men kan man skrive dem ut på fotopapri så de blir helt like de man får i butikken? Størrelse og kvalitet?

Kan man ta bilder i forskjllige lenger? Liker aps kamera siden jeg kan ta kort, halvlang og langt bilde.

Både butikken, de stedene en kan sende til over nettet, og fotoprintere du har hjemme, skriver ut på fotopapir (bildene ser ut som de du har i dag).

Som bl.a "tips" og "hos oss" skriver, kan du levere minnebrikken i fotobutikken og få fremkalt bildene. men da har du bare sett dem på den bittelille skjermen på kameraet, og ikke fått redigert noe.

Når du har bildene på pc, redigerer du som du vil. Du kan kutte oppe og nede og i bredden, og lage lange og korte bilder. På en hjemme-foto-printer vil vel A4-størrelse være det største, men du kan godt kage de smale og lange.

(Det blir det samme som APS-kameraet ditt gjør i dag).

Gjest Pricilla
Skrevet

Både butikken, de stedene en kan sende til over nettet, og fotoprintere du har hjemme, skriver ut på fotopapir (bildene ser ut som de du har i dag).

Som bl.a "tips" og "hos oss" skriver, kan du levere minnebrikken i fotobutikken og få fremkalt bildene. men da har du bare sett dem på den bittelille skjermen på kameraet, og ikke fått redigert noe.

Når du har bildene på pc, redigerer du som du vil. Du kan kutte oppe og nede og i bredden, og lage lange og korte bilder. På en hjemme-foto-printer vil vel A4-størrelse være det største, men du kan godt kage de smale og lange.

(Det blir det samme som APS-kameraet ditt gjør i dag).

det innebærer at jeg må klippe de til selv?

Skrevet

det innebærer at jeg må klippe de til selv?

Det blir større og større utvalg i fotopapir til hjemmebruk, så hvilke størrelser som finnes, og hvilke du må kutte til selv, vet jeg ikke.

Skrevet

"Mulig jeg er litt slem nå, m en hvis man ikke har peiling på digitalkamera, og ønsker seg et helt vanlig kamera for å ta vanlige bilder, så bør man kjøpe et helt vanlig kamera. :-)"

Slem er du ikke, men ut på jordet ;-). Selv har jeg digitalkamera og har flere ganger sendt de bildene jeg ønsker å få papirkopier av. Det fine med digitalkamera er at man slipper å få kopiert en haug med bilder som er mislykket. Penger spart ;-)

Dessuten, man trenger overhodet ikke ha peiling på dig.kam. før man kjøper det. Det eneste jeg visste var det jeg hadde lest meg til. Unger bruker de jo ;o)

Annonse

Gjest Pricilla
Skrevet

"Mulig jeg er litt slem nå, m en hvis man ikke har peiling på digitalkamera, og ønsker seg et helt vanlig kamera for å ta vanlige bilder, så bør man kjøpe et helt vanlig kamera. :-)"

Slem er du ikke, men ut på jordet ;-). Selv har jeg digitalkamera og har flere ganger sendt de bildene jeg ønsker å få papirkopier av. Det fine med digitalkamera er at man slipper å få kopiert en haug med bilder som er mislykket. Penger spart ;-)

Dessuten, man trenger overhodet ikke ha peiling på dig.kam. før man kjøper det. Det eneste jeg visste var det jeg hadde lest meg til. Unger bruker de jo ;o)

nemlig! ; ) Akkurat det som er poenget mitt... kjedelig med mange mislykka bilder som aldri havner i albumet, bilder man trodde skulle bli fine..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...