metsa Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Hei. Har en datter på 15 år som driver aktivt med hest og konkurranseridning. I tillegg til hestene har vi hund og katt. Hun har den siste tiden desverre vært veldig plaget med allergi og vi testet henne nå nylig.Det viste seg da at hun har kraftig allergi mot gress,(over 100 på målingen) burot og bjørk (6 og 7), litt på hund og hest (1,2). Ikke noe utslag på katt...Vi har heftige diskusjoner om dagen da hun ønsker seg en liten chihuahua i tillegg til den hunden som vi har fra før. Argumentene hennes går da på at det ikke har noe å si om man har 1 eller 2 hunder og at det er hun som vet best hvordan hun har det med allergien mm + at hun går på medisiner. Jeg er veldig glad for at hun har denne interessen da jeg driver med det samme selv, men vil gjerne ha en uttalelse fra noen som vet masse om dette..Mitt"dumme" spørsmål blir da om det er store sjanser for at hun vil bli mye verre av å ha en hund til eller om antallet ikke har så mye å si... Det er ikke noe alternativ å kvitte seg med noen av dyrene, da vil verden falle sammen, det er dyr som er "livet". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144517-allergi-og-dyr/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest selje Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Tja, for å si det brutalt: her kan det etterhvert bli snakk om dyr eller livet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144517-allergi-og-dyr/#findComment-914149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Kjære metsa Det er veldig vanskelig å gi konkrete råd når det gjelder allergikere og dyrehold da det er store individuelle forskjeller når det gjelder hva slags reaksjoner, hvor sterke reaksjoner og hva vil skje hvis de fortsetter å omgås dyr. Fagfolkene er også uenige her slik at dere risikerer å høre forskjellig fra forskjellige fagfolk. Det er helt klart at det finnes en rekke pollenallergikere som ikke har noen problemer med å omgås dyr selv om de kanskje har en viss sensibilisering (positive tester) mot dyr. Og dette er på en måte sakens kjerne - det er ikke testen som avgjør hvordan man skal forholde seg, men hvilke symptomer man får i kontakt med dyrene. Hvis allergisymptomene er veldig kraftige også utenom pollensesongen (og pollensesongen for rakletrær starter allerede i mars her på Østlandet og på Sørlandet)er det sannsynlig at dyr og dyrehold har betydning for allergien. Så lenge plagene er moderate og ikke gir astmasymptomer synes nok jeg at dyrehold for mange er så viktig at mange store barn og voksne heller får klø og nyse litt enn å ikke omgås dyr. Men hvis kontakt med dyr gir astma bør man nok tenke seg om og i alle fall ta forholdsregler som å unngå for direkte nærkontakt med pelsen, vaske hendene etter å ha klappet/kost med osv. Så til ditt direkte spørsmål: Jeg tror ikke det er verre med to hunder enn med en, men noen får mer symptomer av hvalper enn av voksne hunder så det må tas med i betraktningen. Til slutt vil jeg kommentere litt på prøvesvarene dere har fått. Det høres ut som datteren din har en kraftig pollenallergi som kanskje er hovedårsaken til plagene hennes. Med det forbehold at testene er litt mer usikre for hund så ser det ikke ut som om hundeallergien er like betydningsfull og siden hun bestandig har vært omgitt av hunder og hester har hun hatt rikelig anledning til å bli sensibilisert. Det er noen forskere som mener at regelmessig omgang med dyr fra barneårene til en viss grad kan virke beskyttende slik at sykdom som følge av dyreallergi unngås. MEN, noen, og vi vet ikke hvilke personer, blir bare verre og verre i allergien og får eventuelt astma ved omgang med dyr. Igjen må jeg presisere at det er uenighet blant fagfolkene, men jeg håper allikevel at dette var litt oppklarende for deg og familien din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144517-allergi-og-dyr/#findComment-915071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.