Gå til innhold

Spørsmål til dere med angserfaring.


Gjest meg også

Anbefalte innlegg

Gjest meg også

Jeg ville blitt VELDIG takknemmelig dersom du tok deg tid til å svare på mine spørsmål.

Jeg er ei jente på 29 år, er gift og har en datter på t2 år. Jeg lurer på om jeg har fått angstproblemer. Trodde først det feilte meg noe alvorlig da det inntraff samtidig som en langvarig sykdom (virusinfeksjon). Men nå heller sannsynligheten mer og mer mot angst.

Kan du fortelle litt om hvordan angsten din debuterte? Hva gjorde legen dersom lege ble oppsøkt? Sjekket han at det ikke feilte dere noe somatisk? Hva?

Jeg tror jeg har generalisert angst, og har også opplevd det som muligens var et panikkanfall. Det fikk jeg i søvne og våknet av at hjertet løp løpsk og at jeg badet i svette. Jeg våknet altså ikke først (av en drøm eller lignende) og deretter fikk anfallet. Jeg var midt i et anfall når jeg våknet. Hvor vanlig er det ved angst? Opplevd det selv eller hørt om noen ?

Dette var så ille at samboeren min ringte sykebilen. Jeg var i ferd med å besvime og hadde tendensen til ukontrollerte bevegelser (muligens pga hyperventilering).

I hverdagen har jeg mer eller mindre HELE TIDEN avkortet pust, trykk i brystet, stikk i brystet/ mage, hetetokter om natten, fått hard mage/ fordøyelsesproblemer, muskelspenninger. Dette kom brått på og ganske nøyaktig da jeg fikk virusinfeksjonen (for tre måneder siden). Jeg var også plaget med svimmelhet men det har gått over.

Jeg sliter litt med en lege som har forhåndsdømt meg og satt meg i en psykisk bås med det samme. Vet det er vanlig å ta en del tester før en videresendes til psykoterapi. Noen blodprøver (hjernlager og blodsukker) er tatt og blodtrykk. That's it. Ikke engang noen kontroll av min astma (har bare en svak astma) som kan bli verre av angst og også utløse angst.

Vel, jeg er ikke fremmend for at alt dette kan ha røtter i angst, men det er jo lettere å starte jobbingen ut av dette ved å føle seg mer sikker på at det ikke er noe annet.

Lurer ellers på om noen kan anbefale meg noen gode selvhjelpsbøker?

Samt om du kan anbefale meg noe alternativ behandling/ legemidler som har hjulpet deg?

Andre tips og råd til ei som må starte på kampen mot angst, tas imot med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bugge1365380662

Prøv å få legen din til å henvise deg til en psykiater. De tar på alvor også den fysiske delen av deg og hele din historie. primærleger vil jo som oftest bare ha en ting om gangen. Selv har jeg fått flere fysiske diagnoser på ting som jeg og psykologer tidligere trodde var psykiske.Psykiateren min sjekket om alle prøver som burde taes var tatt som noe av det første i behandlingen. Ganske paradoksal opplevelse egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest angsterfaring

Det er en del prøver som skal tas for å utelukke noe fysisk. I tillegg til de du nevner må du sjekke stoffskiftet- det er viktig.

De symptomene du nevner høres ut som angst. Mitt tips er likevel å jobbe med både kropp og sjel.

Jeg fikk angstproblemer etter mange ukers influensa. Men før det var jeg overarbeidet og hadde dessuten en del uavklarte konflikter gnagende.

Jeg ble møtt med en ren psykisk tilnærming. Det tapte jeg mye tid på. For meg hadde det gått mye fortere med en både-og: sjekke opp kosthold, mosjon, hvile, jernlagre osv (bygge opp den nedkjørte kroppen)samtidig med å grave i hvorfor jeg aldri sa nei, hvorfor jeg forstrakk meg.

Ikke si neitakk til å se på det psykiske, angst er gjerne kroppens varsellampe på det man ikke har tankemessig kontakt med. Men altså: sjekk aller først stoffskifte.

Alternativt: Legg mye arbeid i kosthold: tran/omega3, vitaminer osv. Har du prøvd akupunktur eller fotsoneterapi?

Hva skjer hvis du prøver yoga, avspenning osv - blir du verre eller bedre? Hvordan reagerer du på Relana (lett beroligende urter, på apoteket) Eller B-vitaminer. Mosjonerer du?

Bok om angst: Berge/Repål: Trange rom, åpne plasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg også

Det er en del prøver som skal tas for å utelukke noe fysisk. I tillegg til de du nevner må du sjekke stoffskiftet- det er viktig.

De symptomene du nevner høres ut som angst. Mitt tips er likevel å jobbe med både kropp og sjel.

Jeg fikk angstproblemer etter mange ukers influensa. Men før det var jeg overarbeidet og hadde dessuten en del uavklarte konflikter gnagende.

Jeg ble møtt med en ren psykisk tilnærming. Det tapte jeg mye tid på. For meg hadde det gått mye fortere med en både-og: sjekke opp kosthold, mosjon, hvile, jernlagre osv (bygge opp den nedkjørte kroppen)samtidig med å grave i hvorfor jeg aldri sa nei, hvorfor jeg forstrakk meg.

Ikke si neitakk til å se på det psykiske, angst er gjerne kroppens varsellampe på det man ikke har tankemessig kontakt med. Men altså: sjekk aller først stoffskifte.

Alternativt: Legg mye arbeid i kosthold: tran/omega3, vitaminer osv. Har du prøvd akupunktur eller fotsoneterapi?

Hva skjer hvis du prøver yoga, avspenning osv - blir du verre eller bedre? Hvordan reagerer du på Relana (lett beroligende urter, på apoteket) Eller B-vitaminer. Mosjonerer du?

Bok om angst: Berge/Repål: Trange rom, åpne plasser

Kjære angsterfaring og Bugge. Åh, det var deilig å få lange matnyttige svar! Tusen takk! :)

Relana kjøpte jeg i går faktisk. Tok 3 stk samme kveld, da jeg begynte føle meg trang i brystet. Ble roligere etterhvert, men har ikke flere erfaringer som tilsier at det var urtenes fortjeneste. Tar du de jevnlig, altså tre ganger om dagen over flere dager? Eller kun ved begynnende uro?

Forsøkt bruke en avspenningscd jeg kjøpte. Både virket og ikke virket.... Å fokusere mye på pust virket mot sin hensikt ettersom jeg halv-slet litt med den når jeg satt i gang. Men det å gå gjennom kroppsdel for kroppsdel var effektivt da!

Jeg ba om henvisning til psykoterapi, så jeg har uansett tenkt å jobbe med psyken min. Enig i deg med det! Sendte brev til en del psykologer, ikke fått svar. Jeg sendte deretter til en psykiatrisk dagklinikk, men fikk avslag.... Håpløst! Får sende noen flere brev.

Var et veldig godt tips å forsøke bli tatt inn til psykiater framfor psykolog.

Kan en ikke forlange å i alle fall få en diagnose, slik at jeg vet hva jeg skal vente på av behandling? Slik det er nå er det ingen som "tar ansvar" for meg som pasient, og som setter et navn på det som plager meg. Jeg får nok ikke mer ut av fastlegen min...

Ikke forsøkt soneterapi eller akupunktur. Er det effektivt? Har kontakt med en bra homeopat som jeg og datteren vår har brukt på småplager. Vet du om homeopati er kjent for å være effektivt på psykiske plager?

Morsjon er viktig har jeg skjønt! Gleder meg til blodprøven viser at viruset er ute av kroppen slik at jeg kan begynne å trene litt.

Boken du never skal jeg skafe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest angsterfaring

Kjære angsterfaring og Bugge. Åh, det var deilig å få lange matnyttige svar! Tusen takk! :)

Relana kjøpte jeg i går faktisk. Tok 3 stk samme kveld, da jeg begynte føle meg trang i brystet. Ble roligere etterhvert, men har ikke flere erfaringer som tilsier at det var urtenes fortjeneste. Tar du de jevnlig, altså tre ganger om dagen over flere dager? Eller kun ved begynnende uro?

Forsøkt bruke en avspenningscd jeg kjøpte. Både virket og ikke virket.... Å fokusere mye på pust virket mot sin hensikt ettersom jeg halv-slet litt med den når jeg satt i gang. Men det å gå gjennom kroppsdel for kroppsdel var effektivt da!

Jeg ba om henvisning til psykoterapi, så jeg har uansett tenkt å jobbe med psyken min. Enig i deg med det! Sendte brev til en del psykologer, ikke fått svar. Jeg sendte deretter til en psykiatrisk dagklinikk, men fikk avslag.... Håpløst! Får sende noen flere brev.

Var et veldig godt tips å forsøke bli tatt inn til psykiater framfor psykolog.

Kan en ikke forlange å i alle fall få en diagnose, slik at jeg vet hva jeg skal vente på av behandling? Slik det er nå er det ingen som "tar ansvar" for meg som pasient, og som setter et navn på det som plager meg. Jeg får nok ikke mer ut av fastlegen min...

Ikke forsøkt soneterapi eller akupunktur. Er det effektivt? Har kontakt med en bra homeopat som jeg og datteren vår har brukt på småplager. Vet du om homeopati er kjent for å være effektivt på psykiske plager?

Morsjon er viktig har jeg skjønt! Gleder meg til blodprøven viser at viruset er ute av kroppen slik at jeg kan begynne å trene litt.

Boken du never skal jeg skafe meg!

Relana spurte jeg om fordi du sannsynligvis har angst hvis den hjelper. Den er reseptfri og ikke avhengighetsdannende, derfor billig og enkel test. (Men mye svakere enn f.eks. valium) Avspenningsøvelser kan dempe angsten hvis den er svak, øke den hvis den er sterk.

Jeg tror du selv må prøve ut hva som er et bra opplegg for deg. Men min erfaring er: få ned angsten på en eller annen måte, i alle fall i perioder. Selv om du trenger å jobbe med psykiske årsaker, sliter det på kroppen å gå i konstant helspenn, du får heller ikke tenkt klart og lagt gode planer. Om du vil bruke relana, mosjon, yoga, johannesurt, C- eller B-vitamin eller hva, tror jeg du selv må prøve ut. (Eller SSRI)

Tran/omega3 er uansett et must.

Mosjon: også mosjon på puls ca 120 hjelper, dvs type rask spasertur. Ikke bare svettemosjon. Viktigere enn man tror!

Homeopati/akupunktur/fotsoneterapi: Alle disse kan hjelpe. Men alle kan også gjøre deg dårligere, i alle fall i begynnelsen. Prøv en behandler som har erfaring med angst. Selv har jeg god erfaring med fotsoneterapi, fordi det virker mildere enn de andre. Jeg ble litt dårligere først, men med forsiktig start gikk det greit og var nyttig.

Rett på å få diagnose: se legeforeningens utspill i media nylig om dette.

http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/article776789.ece

Skriv gjerne igjen når du har lest og tygd litt på boka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...