Gå til innhold

Søke jobb når man får behandling


Gjest jobbsøker

Anbefalte innlegg

Gjest jobbsøker

Er det mulig å få en vanlig jobb når man går til psykolog to ganger i uka i arbeidstiden eller må jeg ta til takke med praksisplasser og attføringsjobber? Har sluttet å sende jobbsøknader da jeg regner med at jeg ikke vil kunne hevde meg i konkurranse/at de ikke vil ha meg når jeg forteller at jeg må ha fri til behandling to ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En arbeidsgiver som tror du vil kunne gjøre en bra jobb i hans bedrift, ville vel kunne være litt fleksibel med dette?

Det finnes jo mange ulike ordninger - noen får komme seinere pga små barn, noen går til fysioterapeut, noen har hjemmekontor en dag i uka, noen jobber 80 prosent osv. Kankje du kunne jobbet mindre to dager i uka f.eks?

Synes absolutt du heller skal fokusere hva du kan bidra med heller! Det er vel ikke så dumt å ha en ansatt som finner ut av seg selv heller? I mange yrker og sammenhenger burde vel det være en fordel... Np skriver jeg vel litt ut fra en idealverden, men,

Kanskje AETAT har bra råd å gi?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jobbsøker

Har du mulighet til å få behandling etter arbeidstid?

Nei. Jeg har nylig begynt hos en psykolog som ikke kan gi timer utenom arbeidstid. Jeg vil nødig begynne hos enda en ny en da jeg er fornøyd med hun jeg går til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har nylig begynt hos en psykolog som ikke kan gi timer utenom arbeidstid. Jeg vil nødig begynne hos enda en ny en da jeg er fornøyd med hun jeg går til nå.

Hadde du tenkt å jobbe disse timene inn igjen, eller få frì?

Hvis du tilbyr deg å jobbe timene inn igjen, og arbeidet for øvrig er fleksibelt, slik at fravær ikke påfører de andre merarbeid, er det kanskje OK for arbeidsgiver. Men f.eks. hvis du står i en butikk, slik at det må settes inn en erstatter bare disse to gangene i uka, blir det gjerne mye bry og dyrt for arbeidsgiver.

Tror det er smartest å gå ut fra at man ikke har rett på dette, og sikte seg inn mot jobber der arbeidstiden er veldig fleksibel, pluss at bransjen har vanskelig for å få folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er dette mulig. Kunsten er å skaffe seg jobb. Men for å bli aktuell ved en ansettelse må du se det fra arbeidsgiverens side.

Hvis jeg skulle ansette noen, ville jeg ikke vært særlig imponert om noen allerede i intervjuet sa at de ville ha fri med lønn for å gå til behandling to dager i uken. Hvis ikke denne kandidaten var ekstremt interessant ville jeg ganske enkelt ansatt noen andre. (Jeg ville blitt ennå mindre imponert om kravet kom to dager etter at h*n begynte å jobbe for meg.)

Hvis derimot en jobbsøker sa at h*n for øyeblikket var avhengig av å gå til behandling 2 ganger i uken. Og så spurte høflig om muligheten til å flette dette inn i arbeidstiden, uten lønn selvfølgelig, Enten ved å jobbe det inn, eller ved trekk i lønnen. Hvilke tidspunkt ville eventuelt passe best for arbeidgiveren? (Vit på forhånd hvilke tidspunkt som er mulige hos behandler.)

Det siste alternativet ville gjort godt inntrykk på meg. Jeg vil tenkt at her satt en potensiell ansatt, som ikke bare stilte krav, tok ansvar og tenkte praktiske løsninger. Et stort pluss i min bok.

Jeg ville ikke spurt hvilken type behandling du gikk til. Kanskje jeg ville spurt om det var helsemessiege problemer som gjorde at du ikke kunne utføre enkelte oppgaver, eller om det var noe du trengte å få spesiellt tilrettelagt.

Et annet alternativ er å få seg en jobb som ikke er 8 til 4. De finnes det stadig flere av. Da blir det ikke nødvendig å ta opp behandlingen med en eventull arbeidsgiver i det hele tatt.

Et tredje alternativ er deltidsjobb.

Trygdekontoret gir iblant ordninger for kronisk syke om at de dekker sykefravær også i arbeidsgiverperioden. Du kan også få sykemelding med lønn fra trygdekontoret for å gå til behandling. Men dette er så krøkkete at jeg ikke ser noe av det som et alternativ for deg. Du har ikke rett på sykepenger før du har vært i sammenhengende jobb i 4 uker.

Når man har vært syk en stund får man ofte en tendens til å tenke veldig problmatisert i forhold til sykdommen. Man ser på umuligheter i stedet for muligheter. Jeg får en følelse av at du gjør dette en hel del vanskeligere enn det behøver å være.

Arbeidstrening, sysselsettingstiltak og lignende er utmerket når man pga av sykdom er svært begrenset. Det kan også være god drahjelp for å komme inn i arbeidslivet. Må du via den mellomstasjonen for å komme i jobb så gjør det.

Hvis du kan skaffe deg en vanlig jobb og fungere i den, er det ingen ting som er bedre. Det er mer tilfredstillende for deg og MYE BEDRE BETALT! :-) Du opparbeider deg trygderettigheter, blir fri og uavhengig fra offentlig hjelpeapparat.

I et jobbintervju er det viktig å være positiv. Fokuser på det som tiltaler deg ved den aktuelle jobben og hvorfor du tror du kan passe i den. Dine eventulle psykiske plager og andre personlige problemer har ingen ting med saken å gjøre så lenge det ikke influerer på din arbeidskapasitet. Gi arbeidsgiver de opplysninger h*n trenger, slik at det ikke blir noen overraskelser rundt neste sving. Hold for øvrig ditt privatliv for deg selv. Her er det jobben det dreier seg om.

Lykke til! Håper du finnes en jobb du trives med.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...