livspuls Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Var nylig til en sykehusundersøkelse og fikk påvist høye verdier på bakteriell overvekst i tarmen. Har i mange måneder hatt problemer med konstant diare, smerter i mage/tarm, svimmelhet (gass i hodet), utmattethet og konsentrasjonsproblemer. Må legge til at jeg for ett år siden flyttet fra et hus med mye muggsopp. Noen som har erfaring bakterier i tarm? Hva kan gjøres? Medisin? Takker for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144594-bakteriell-overvekst-i-tarm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dlu24 Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Er dette Candida? Det er overvekst av sopp i fordøyelsessystemet, og blir værre om man oppholder seg på et sted med muggsopp. Jeg vil anbefale deg å gå på en sukker og gjærfri diett i 2 uker og se om du blir noe bedre i løpet av disse 2 ukene. Gjør du det, er det jo sannsynlig at du har Candida, og du bør ta medisiner (samtidig som du fortsatt ikke spiser noe som inneholder sukker eller gjær!!). Du må få resept på en del Diflucan. Vanlige leger er skeptiske til om Candida eksisterer, men du får jo bevist at det er det som feiler deg hvis du blir bedre av dietten. På Balderklinikken vet jeg at de arbeider med denne teorien, og du kan ringe de for å få resept på Diflucan. I tillegg må du kjøpe noe som heter Replete og Bio Acidophilus (melkesyrebakterier) på helsekosten for å bygge opp igjen en normal tarmflora med gode bakterier. Det kan lønne seg å spise et kosttilskudd i pulverform med alle vitaminer, mineraler, proteiner og karbohydrater i tillegg så du får i deg det du trenger og hvis du vil unngå å gå ned i vekt. Kuren er dyr, men det er jo verdt det hvis du blir bedre!! Å gå med de problemene du har kan etter hvert bli farlig for deg... Du bør også få tatt noen blodprøver for å sjekke om du mangler noe (f.eks B12, som er vanlig å få mangel på hvis du har Candida) Lykke til, og god bedring!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144594-bakteriell-overvekst-i-tarm/#findComment-915096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
livspuls Skrevet 25. april 2004 Forfatter Del Skrevet 25. april 2004 Er dette Candida? Det er overvekst av sopp i fordøyelsessystemet, og blir værre om man oppholder seg på et sted med muggsopp. Jeg vil anbefale deg å gå på en sukker og gjærfri diett i 2 uker og se om du blir noe bedre i løpet av disse 2 ukene. Gjør du det, er det jo sannsynlig at du har Candida, og du bør ta medisiner (samtidig som du fortsatt ikke spiser noe som inneholder sukker eller gjær!!). Du må få resept på en del Diflucan. Vanlige leger er skeptiske til om Candida eksisterer, men du får jo bevist at det er det som feiler deg hvis du blir bedre av dietten. På Balderklinikken vet jeg at de arbeider med denne teorien, og du kan ringe de for å få resept på Diflucan. I tillegg må du kjøpe noe som heter Replete og Bio Acidophilus (melkesyrebakterier) på helsekosten for å bygge opp igjen en normal tarmflora med gode bakterier. Det kan lønne seg å spise et kosttilskudd i pulverform med alle vitaminer, mineraler, proteiner og karbohydrater i tillegg så du får i deg det du trenger og hvis du vil unngå å gå ned i vekt. Kuren er dyr, men det er jo verdt det hvis du blir bedre!! Å gå med de problemene du har kan etter hvert bli farlig for deg... Du bør også få tatt noen blodprøver for å sjekke om du mangler noe (f.eks B12, som er vanlig å få mangel på hvis du har Candida) Lykke til, og god bedring!! Hei og takk for svar! Jeg har ikke B12 mangel. Og ble forklart på sykehuset at bakterier i tarmen opp til et visst nivå skal vi ha, men hvis det blir for mye (overvekst) ville det slå ut på denne testen. Jeg slo ganske kraftig ut (var visst den dårligste pasienten de hadde hatt). Jeg har lest endel om candida, men får det ikke helt til å stemme. Har først tenkt å vente på svar fra en professor ved sykehuset som skal vurdere resultatene mine, og håper han har en tabelettkur el. å gi meg. Hvis ikke det hjelper får jeg prøve naturmedisin. Undersøkelsen jeg tok er visst ganske ny, kanskje derfor det ikke er så mange som vet eksakt hva dette er. Det er jo ikke målt bestemte bakterier/sopp, men en generell overvekst av bakterier. Kanskje legen her inne har vært borti noe lignende?.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144594-bakteriell-overvekst-i-tarm/#findComment-915162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Litt usikker på hva du mener med bakteriell overvekst. regner med at legene har funnet bakterier som normalt ikke skal være der. Avhengig av hvilken type så må medikamenter vurderes. uansett kan du prøve daglig tilskudd av Biola-melk. 1 glass morgen og kveld. Dette vil gjenopprette de normale tarmbakteriene. Kan ikke skjønne at muggsoppen kan ha noe med bakterieveksten i tarmen å gjøre, men hodepinen kan vel forklares med både muggsopp og kroniske tarmplager. Det går an å få målt mengden muggsopp i luften, samt få hjelp til tiltak mot muggsopp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144594-bakteriell-overvekst-i-tarm/#findComment-916646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
livspuls Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 Litt usikker på hva du mener med bakteriell overvekst. regner med at legene har funnet bakterier som normalt ikke skal være der. Avhengig av hvilken type så må medikamenter vurderes. uansett kan du prøve daglig tilskudd av Biola-melk. 1 glass morgen og kveld. Dette vil gjenopprette de normale tarmbakteriene. Kan ikke skjønne at muggsoppen kan ha noe med bakterieveksten i tarmen å gjøre, men hodepinen kan vel forklares med både muggsopp og kroniske tarmplager. Det går an å få målt mengden muggsopp i luften, samt få hjelp til tiltak mot muggsopp. Har ikke vært her inne på en stund.. derfor så jeg ikke svaret før idag.. Vi har fått målt muggsopp i luften - og det viste seg å være ekstreme mengder (over 13 000 sporer per kubikkmeter luft, tre ulike typer (aspergillus, pennicilium og en jeg ikke husker navnet på). Flyttet fra huset for et år siden - da var jeg sengeliggende. Nå er så og si frisk igjen.. Og tarmproblemene har kommet seg endel etter at jeg sluttet med sukker i kosten for en mnd. siden. Prøven jeg tok av tarmen var en pustetest som målte produksjon av hydrogen og metan etter inntak av laktulose (ikke laktose). Det var hydrogenmålingene som slo ut. Tror ikke det er sagt at det er andre bakterier enn de man vanligvis har i tarmen - men at der er en overvekst. Og spørsmålet mitt her er om det fins medisin mot for store mengder bakterier? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144594-bakteriell-overvekst-i-tarm/#findComment-925479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.