Gå til innhold

Manglende leging av operasjonssår/infeksjon

Anbefalte innlegg

For snart 3 år siden ble vår sønn (nå 22) operert for pilodinalsinie berører ikke Anus). Såret(opprinnelig 15-16cm langt) grodde aldri helt, men sprakk opp flere ganger når vi endelig trodde at det skulle leges. Han har seinere gjennomgått 2 "mindre" inngrep (sår ca.5cm lange) til + diverse "skrapinger" for å fjerne granulasjonsvev. I tiden etter den første operasjonen forekom det noen ganger infeksjoner i såret, men dette har generelt sett ikke vært noe stort problem. Han har i lange perioder hatt time på behandlende sykehus hver uke. Sårskift har ellers i hovedsak vært foretatt av mor + noe avlastning av hjemmesykepleien i helger.

Nylig var såret igjen så lite at vi håpet at det skulle lukkes helt - men nei: Det sprakk enda en gang.

Et forslag fra lege på sykehus var å rense opp og sy igjen resten, da dette aldri hadde vært forsøkt i dette tilfellet. "Heldigvis" ble dette inngrepet ikke utført fordi legen ble innkalt til en operasjon ved et annet sykehus. En uke seinere ble det tatt bakterieprøve av såret og ved time på sykehuset sist fredag ble det konstantert infeksjon (antakelig streptokokker). Dette vil vi sjekke med sykehuset førstkommende mandag! Han fikk ingen KLAR beskjed om dette, og heller ingen info om eventuelle ekstra forholdsregler.

Behandlende leger har ikke vært villig til å karakterisere tilstanden som kronisk. De har også sagt at de ikke kjenner til at andre skulle ha bedre behandlingstilbud/kunnskap om dette problemet, men lovet for noen uker siden å gjøre søk i en database (uvisst hvilken) for om mulig finne liknende tilfeller. Det har foreløpig ikke kommet noe resultat av dette.

Vi føler oss maktesløse, og både på pasientens og egne vegne vil vi være svært takknemlige for konkrete

råd/pekere til hva vi kan gjøre/hvor vi eventuelt kan henvende oss for å oppnå et bra resultat.

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er noe som forekommer desverre av og til at sår, fissur, o.l. ikke vil gro skikkelig uten at man har noe skikkelig forklaring på hvorfor. Etter tre år vil jeg nok karakterisere tilstanden som kronisk. Eventuell infeksjon kan uten tvil medvirke til manglende tilheling, men det er sannsynligvis sekundær i forhold til et opent sår i denne regionen som er så rikt befolket av bakterier som er potensielt patogene (sykdomsfremkallende). Jeg kan bare bidra med noe generelle betraktninger og råd da dette tilhører i hovedsak kirurgisk spesialområde og på kanten (eller utenfor) mitt fagfelt. Det er et vanlig prinsipp at for å få et kronisk sår til å gro må man fjerne dødt vev og granunalsjonsvev. Etter det jeg forstår er det gjort, men kanskje ikke helt. De infeksjoner som du nevner i forbindelse med inngrepet virket kanskje ikke problematiske men de kunne allikevel medvirke til at det ikke ble komplett tilheling. Det å lukke et slikt sår tror jeg ville være uheldig. Det er elltid noe sekkret og veske etter inngrep og det trenger avløp.

Det jeg kan anbefale å komme til en kirurgisk poliklinikk, kanksje prøve et annet sted enn det han har vært behandlet, for å få en "second opinion". Det kan godt hende at andre kirurger ville se på det med andre øye. Det er selvfølgelig ikke garantert at de vil oppnå bra resultat, men det kan være verdt å prøve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...