Gå til innhold

Kunstnere?


Gjest O

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt på om det er noen sammenheng mellom kunstneriske evner og psykiske problemer??

Har hørt om flere kunstnere som har store psykiske problemer. Hva kommer det av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er i hvert fall en klar overrepresentasjon av bipolar lidelse blant kunstnere. Hypomani er en tilstand som gir stor kreativitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall en klar overrepresentasjon av bipolar lidelse blant kunstnere. Hypomani er en tilstand som gir stor kreativitet.

Den der kan jeg skrive under på..er kunstnerisk med hypomane perioder..og det er ikke måte på hva slags fantastiske bilder som dukker opp..nok til flere bildegallerier..bare synd at perioden ikke varer lenge nok til at jeg får gjort ferdig bildene..det blir ofte med tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall en klar overrepresentasjon av bipolar lidelse blant kunstnere. Hypomani er en tilstand som gir stor kreativitet.

Da må jeg nesten spørre om hva bipolar og hypomani betyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine1365379966

Den der kan jeg skrive under på..er kunstnerisk med hypomane perioder..og det er ikke måte på hva slags fantastiske bilder som dukker opp..nok til flere bildegallerier..bare synd at perioden ikke varer lenge nok til at jeg får gjort ferdig bildene..det blir ofte med tankene.

Her er noen som har hatt en eller annen form for bipolar lidelse:

Aleksander den Store, Napoleon, Churchill, Cromwell, Emerson, Scott Fitzgerald. van Gogh, Hemingway, Lincoln, Luther, Mussolini, Lord Nelson, E.A. Poe og Roosevelt.

Schumann har jeg alltid hørt var "sprøyte gal" og Honegger led også.

Blant rike personer er der også en høyere forekomst av bipolar lidelse , melder en amerikansk forfatter.

Hypomania gir mange mer driv og energi enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine1365379966

Da må jeg nesten spørre om hva bipolar og hypomani betyr..

Bipolar er det samme som manisk-depressiv.

Hypomani er en mildere form for mani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest aughii

Da må jeg nesten spørre om hva bipolar og hypomani betyr..

Hei O.

Bipolar lidelse er en versjon av sykdommen Manisk/Depressiv (MD) der både mani og depresjon er representert. Den som lider av MD bipolar form kan altså svinge mellom mani og depresjon.

En som har mani har som regel realitetsbrist, og ikke innsikt i sin egen tilstand. En hypoman tilstand er som andungen sier en mildere form for mani, men hvor den som har det som oftest ikke har realitetsbrist. (Ikke psykotisk).

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Philosophia

Her er noen som har hatt en eller annen form for bipolar lidelse:

Aleksander den Store, Napoleon, Churchill, Cromwell, Emerson, Scott Fitzgerald. van Gogh, Hemingway, Lincoln, Luther, Mussolini, Lord Nelson, E.A. Poe og Roosevelt.

Schumann har jeg alltid hørt var "sprøyte gal" og Honegger led også.

Blant rike personer er der også en høyere forekomst av bipolar lidelse , melder en amerikansk forfatter.

Hypomania gir mange mer driv og energi enn normalt.

Vet ikke om det kan regnes som psykiske problemer, men Odd Nerdrum (som jeg er fan av!) har Tourettes syndrom og snakker åpent om at han har lært seg å kontrollere ticksene, og at han kanaliserer dette over i malingen istedet.

Det kan vel kanskje sies at man er heldig om man har kunstneriske anlegg når man lider av psyk.problemer. Da har man i hvert fall muligheten til å få tatt følelsene ut igjennom kunsten.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det kan regnes som psykiske problemer, men Odd Nerdrum (som jeg er fan av!) har Tourettes syndrom og snakker åpent om at han har lært seg å kontrollere ticksene, og at han kanaliserer dette over i malingen istedet.

Det kan vel kanskje sies at man er heldig om man har kunstneriske anlegg når man lider av psyk.problemer. Da har man i hvert fall muligheten til å få tatt følelsene ut igjennom kunsten.

:)

Jeg føler at ad/hd blir litt glemt, men det kan jo være humørsvingningene som skaper kreativiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...