Gå til innhold

hva skjer med farsbidraget...


Gjest Lex Lea

Anbefalte innlegg

Gjest Lex Lea

Hva skjer med farsbidraget om jeg og barnet flytter til Sverige? Og kan jeg ta med meg barnet og bo utenlands uten biologisk fars godkjennelse? Vi har null kontakt med barnefar, han er ikke interessert, men bare for å være kvalm kan han sikkert nekte oss å flytte om han kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lex Lea

Har dere delt foreldrerett (som dere vil ha AUTOMATISK om dere har vært gift) så kan han nekte deg...

Nei, vi var ikke gift. Jeg kunne f.eks. lage pass til datteren min og bytte etternavn på henne uten at vi måtte få hans underskrift, men jeg er ikke sikker på hvordan det er med foreldrerett. Vi har ihvertfall ikke skrevet noen spesielle avtaler, han skrev under farskapspapirene på sykehuset, men det er vel i grunn det hele han har satt navnet sitt på. *trekker på skuldrene* Hvordan kan jeg finne ut av dette da?? *klager litt* :o))

(Den biologiske pappa'n har jo ytret ønske om at min nåværende (vi er gift) skal adoptere min datter fordi han skal få slippe barnebidrag, men det er jo en annen historie...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi var ikke gift. Jeg kunne f.eks. lage pass til datteren min og bytte etternavn på henne uten at vi måtte få hans underskrift, men jeg er ikke sikker på hvordan det er med foreldrerett. Vi har ihvertfall ikke skrevet noen spesielle avtaler, han skrev under farskapspapirene på sykehuset, men det er vel i grunn det hele han har satt navnet sitt på. *trekker på skuldrene* Hvordan kan jeg finne ut av dette da?? *klager litt* :o))

(Den biologiske pappa'n har jo ytret ønske om at min nåværende (vi er gift) skal adoptere min datter fordi han skal få slippe barnebidrag, men det er jo en annen historie...)

Som jeg kan se det så har dere ikke delt foreldrerett, for det må man skrive som egen sak og levere Folkeregisteret, og er IKKE det samme som at han vedkjenner seg farskapet. Derfor kan du nok bare flytte hvor du vil. Men jeg ber deg om å tenke på om det også er gunstig for barnet ditt - sett i forhold til samvær med pappaen...om det er ønskelig. Lykke til i alle fall! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Nei, vi var ikke gift. Jeg kunne f.eks. lage pass til datteren min og bytte etternavn på henne uten at vi måtte få hans underskrift, men jeg er ikke sikker på hvordan det er med foreldrerett. Vi har ihvertfall ikke skrevet noen spesielle avtaler, han skrev under farskapspapirene på sykehuset, men det er vel i grunn det hele han har satt navnet sitt på. *trekker på skuldrene* Hvordan kan jeg finne ut av dette da?? *klager litt* :o))

(Den biologiske pappa'n har jo ytret ønske om at min nåværende (vi er gift) skal adoptere min datter fordi han skal få slippe barnebidrag, men det er jo en annen historie...)

Jeg foreslårt at du tar en samtale med saksbehandler på trygdekontoret, og eller familierådgivningskontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lex Lea

Som jeg kan se det så har dere ikke delt foreldrerett, for det må man skrive som egen sak og levere Folkeregisteret, og er IKKE det samme som at han vedkjenner seg farskapet. Derfor kan du nok bare flytte hvor du vil. Men jeg ber deg om å tenke på om det også er gunstig for barnet ditt - sett i forhold til samvær med pappaen...om det er ønskelig. Lykke til i alle fall! :-)

Ja, flisa, dette er ting vi stadig vurderer, men på sikt tror jeg det er mer smertefullt for henne om vi forsøker om og om igjen å opprette kontakt med pappaen og han ikke er interessert, eller bare sånn delvis eller ikke følger opp avtaler etc. Så forholdet dem i mellom ville ikke endre seg om vi bor i samme by eller Ulan Bator for den del. :o(

Men han er fortsatt (etter 4 år) så sint på meg fordi jeg gikk fra han at han gjør hva som helst for å hevnes, og bryr seg ikke om at det går ut over barnet. Og han er spesielt sur fordi han må betale bidrag. Hvis det er slik at han vil slippe å betale bidrag om vi flytter til Sverige, så vil jeg tro han hjelper oss med å flytte! :-P Hvis ikke, stikker han nok kjepper i hjulene om han kan.

Jeg sier det igjen - patetiske mannfolk.... *stønn*

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...