Gå til innhold

NHD:I startfasen med Efexor


voyage

Anbefalte innlegg

Hei,27 år gammel gutt.Legen min har anbefalt meg å begynne med Efexor Depot 75mg (en gang om dagen) etter lengre tids sykdom og problemer som har gitt meg en knekk jeg ikke kommer over.

Men jeg er uhyre skeptisk til dette og har i en måneds tid nå surret fram og tilbake med hvorvidt jeg skal tørre å ta disse eller ikke,er så helsikes nærvøs for bivirkninger at bare det å begynne og ta disse tablettene er blitt et stort problem.Som du sikkert skjønner har jeg altså ikke kommet lenger enn at jeg har tatt ut en pille av esken,men aldri klart å svelge denne.Situasjonen sånn som den er nå er uholdbar i seg selv,og jeg har derfor lyst til å prøve for å se om situasjonen min kan bedre seg,men etter all skrekkpropaganda både her og andre steder blir jeg ikke noe mer lysten akkurat.

Spørsmålet mitt er derfor,kan jeg begynne med mindre doser enn det legen anbefaler for deretter og øke gradvis hvis det viser seg at jeg "tåler" disse medisinene.Jeg har jo fått med meg at disse kapslene enkelt kan deles og settes sammen igjen,slik at mengden av virkestoffet kan reduseres.Eller vi dette være tullete?Vil bivirkningene uansett være de samme uavhengig av hvor små doser man begynner med?

Jeg vurderer dette bare for å komme i gang på en eller annen måte,dette er et stort problem for meg,føler at tiden bare renner avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Slik jeg forstår det, har du slitt i lengre tid. Det betyr sannsynligvis at ting ikke vil bedre seg av seg selv. For å få til en endring, må du gjøre en endring.

Da kan du kanskje tenke på følgende:

Hva er bivirkningene av å fortsette slik du har det nå? Hva er den subjektive plagen? Hva er funksjonsnedsettelsen, og hva er konsekvensene for livet ditt?

Hva er det verste som kan skje ved at du tar Efexor? Om du får bivirkninger, kan du velge å holde dem ut til de går over og du blir bedre, eller du kan velge å slutte med medisinen igjen.

Du må gjerne ta halv dose en uke. Hovedsaken er at du får til en endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...