Gå til innhold

Hvordan søker man hjelp?


Nagel1365380690

Anbefalte innlegg

Nagel1365380690

Kjære doktor,

Jeg merker at det er forhold jeg kan og må bli bedre på rent følelsesmessig. Jeg klarer ikke å binde meg til noen enkeltperson, og jeg tror det er fordi jeg ikke kan åpne meg til det helt innerste 'rommet', hvis det sier deg noe. Jeg har bestemt meg for å forsøke å få litt hjelp til å bearbeide dette. Men hvordan går jeg frem? Går jeg til en psykolog eller til en psykiater? Hva er egentlig forskjellen? (jeg vet at den ene er utdannet innen medisin og den andre ikke, men utover dette?) Er det neste skrittet da å slå opp i gule sider å ringe et tilfeldig nummer? Hvordan kvalitetssikrer jeg den aktuelle personen? I forretningsmessige sammenhenger ville jeg ha bedt om referanser etc., men det er selvsagt ikke aktuelt her. Har du forslag til en god fremgangsmåte for å finne frem i dette?`

Takker for all eventuell hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som en psykolog ville passe beste. Kanskje fastlegen har noen gode anbefalinger. Ellers må du nesten kjenne noen som kjenner til noen.

Får du henvisning fra fastlege og går til en psykolog med driftsavtale, blir utgiftene begrensede. Men du må kanskje vente lenge.

Går du til en psykolog uten driftsavtale kommmer du raskt til. Men det blir fort dyrt.

Interessant tanke det med å kunne kvalitetssikre. Det er vel få områder der det er så vanskelig å vite om man får valuta for pengene før man allerede har svidd dem av. Advokater kanskje.

Det finnes psykologer som er ekstremt dyktige. Det finnes også psykologer som er så sprø at man ville blitt sliten av å sitte på nabbordet deres på en kafé.

Kanskje en idé å lage et system som tydliggjør hva de forskjellige er gode på, og hvem som ikke er gode til noe. Slik at det blir tilgjengelig for oss allminnelige brukere.

Men det blir vel mer rabalder enn å evaluere lærere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du starter med å oppsøke fastlegen din og be om en henvisning til psykoterapi. Noen steder i landet er det vanlig at fastlegene henviser direkte til bestemte terapeuter de kjenner til, andre steder får man kun utlevert en liste med navn over de som har trygderefusjon og må ta kontakt selv.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...