Gå til innhold

et spørsmål om unnvikende personlighetsforstyrrelse


Gjest Hildeal

Anbefalte innlegg

Gjest Hildeal

Stusser veldig over diagnosen jeg har fått tildelt fra psykologen. Jeg trodde at hvis man hadde unnvikende personlighetsforstyrrelse så hadde man en form for sosial angst. Det har jeg ikke. Jeg er heller ikke redd for å møte nye mennesker eller ta ordet i en klassesituasjon. jeg er ikke spesielt ensom men når har slitt som verst psykisk så har jeg nedprioritert venner en del.Så jeg er vel ikke så sosialt aktiv som jeg burde være. jeg er nok litt sjenert av meg, kanskje ikke den som gjør mest ut av meg, men jeg opplever jo ikke det som et problem i forhold til meg selv eller andre. Det jeg lurer på er : kan det være andre ting som ligger til grunn for diagnostiseringen her?

takknemmelig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg bare spørre om hva årsaken var til at du oppsøkte psykolog? Da er det kanskje litt lettere for de som har greie på slikt noe, og svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hildeal

Kan jeg bare spørre om hva årsaken var til at du oppsøkte psykolog? Da er det kanskje litt lettere for de som har greie på slikt noe, og svare.

kom inn i psykiatrien på grunn av en depresjon og et halveis selvmordsforsøk. Derfor ble jeg overført til henne. Kan bare nevne at når jeg ble innlagt på akuttpsykiatrisk nylig så kom også psykiateren der fram til at jeg hadde en del trekk på denne pf. Så derfor lurer jeg enda mer på hva som ligger til grunn for diagnostiseringa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom inn i psykiatrien på grunn av en depresjon og et halveis selvmordsforsøk. Derfor ble jeg overført til henne. Kan bare nevne at når jeg ble innlagt på akuttpsykiatrisk nylig så kom også psykiateren der fram til at jeg hadde en del trekk på denne pf. Så derfor lurer jeg enda mer på hva som ligger til grunn for diagnostiseringa

Her er et utklipp fra lommelegen.

Unnvikende personlighet

En unnvikende personlighet er på mange måter den antisosiales rake motsetning. En unnvikende personlighet kjennetegnes av konstant følelse av utilstrekkelighet, han er ekstremt følsom for hva andre tenker og mener om ham selv. Slike personer unngår yrker som involverer mye kontakt med andre mennesker på grunn av redsel for kritikk og for ikke å bli akseptert. Naturlig nok er det vanskelig å inngå venne- og partnerforhold med andre, og personen er svært opptatt av hva andre mener og synes. Sosialt er slike personer tilbakeholdne, og ser på seg selv som mindreverdige i forhold til andre. Nye aktiviteter og risiko på personlig plan er vanskelig for personer med unnvikende personlighetsforstyrrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"F60.6 Engstelig [unnvikende] personlighetsforstyrrelse

Personlighetsforstyrrelse kjennetegnet ved følelse av anspenthet, engstelse, usikkerhet og mindreverd. Pasienten har en kontinuerlig lengsel etter å bli likt og akseptert, er overfølsom for avvisning og kritikk og har reduserte personlige tilknytninger. Det er tendens til å unngå visse aktiviteter ved tilbøyelighet til å overdrive potensielle farer og risikomomenter i dagligdagse situasjoner"

Dette er den offisielle definisjonen, klippet fra:

http://www.odont.uio.no/allmennodontologi-voksen/ICD10SOK/icd10.htm

Hvis du synes dette ikke stemmer, hva med å diskutere denne teksten med vedkommende?

OBS dette regnes som en mild personlighetsforstyrrelse, altså en annen kategori enn de alvorlige pf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hildeal

Her er et utklipp fra lommelegen.

Unnvikende personlighet

En unnvikende personlighet er på mange måter den antisosiales rake motsetning. En unnvikende personlighet kjennetegnes av konstant følelse av utilstrekkelighet, han er ekstremt følsom for hva andre tenker og mener om ham selv. Slike personer unngår yrker som involverer mye kontakt med andre mennesker på grunn av redsel for kritikk og for ikke å bli akseptert. Naturlig nok er det vanskelig å inngå venne- og partnerforhold med andre, og personen er svært opptatt av hva andre mener og synes. Sosialt er slike personer tilbakeholdne, og ser på seg selv som mindreverdige i forhold til andre. Nye aktiviteter og risiko på personlig plan er vanskelig for personer med unnvikende personlighetsforstyrrelse

men det jeg lurer på i forhold til denne definisjonen er om symptomer på depresjon og angst også kan gi symptomer som minner og unnvikende pf. Når jeg er deprimert så er det jo klart at jeg føler meg mindreverdig og får litt tanker om at andre ikke synes noe om meg. Men hvordan skiller man her mellom depresjon som jeg har og denne unnvikende pf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men det jeg lurer på i forhold til denne definisjonen er om symptomer på depresjon og angst også kan gi symptomer som minner og unnvikende pf. Når jeg er deprimert så er det jo klart at jeg føler meg mindreverdig og får litt tanker om at andre ikke synes noe om meg. Men hvordan skiller man her mellom depresjon som jeg har og denne unnvikende pf?

Skjønner hva du mener. Uten at jeg er noen spesialist på dette, så er det jo helt klart som du sier at depresjon gir jo slike symptomer. At man føler seg som null og ikke strekker til osv.

Skal man vurdere en personlighetsforstyrrelse, så må det sees på graden og varigheten tenker jeg.

Vet du om det er en ytre årsak til din depresjon? Var du langt fra slike symptomer som dette før du fikk depresjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det jeg lurer på i forhold til denne definisjonen er om symptomer på depresjon og angst også kan gi symptomer som minner og unnvikende pf. Når jeg er deprimert så er det jo klart at jeg føler meg mindreverdig og får litt tanker om at andre ikke synes noe om meg. Men hvordan skiller man her mellom depresjon som jeg har og denne unnvikende pf?

Hvis det er slik at du har "unnvikende symptomer" bare når du er deprimert, så er disse sekundære til depresjonen og kan ikke brukes for å underbygge en unnvikende PF-diagnose (i den grad det fins noe slikt). Be psykologen begrunne diagnosen og si fra hvis du er uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Uten at jeg er noen spesialist på dette, så er det jo helt klart som du sier at depresjon gir jo slike symptomer. At man føler seg som null og ikke strekker til osv.

Skal man vurdere en personlighetsforstyrrelse, så må det sees på graden og varigheten tenker jeg.

Vet du om det er en ytre årsak til din depresjon? Var du langt fra slike symptomer som dette før du fikk depresjonen?

Hva slags behandling blir gitt ved upf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

men det jeg lurer på i forhold til denne definisjonen er om symptomer på depresjon og angst også kan gi symptomer som minner og unnvikende pf. Når jeg er deprimert så er det jo klart at jeg føler meg mindreverdig og får litt tanker om at andre ikke synes noe om meg. Men hvordan skiller man her mellom depresjon som jeg har og denne unnvikende pf?

Vet du,jeg er glad du skal til en psykiater. Etter mitt syn er dette en litt vanskelig diagnose.Selv kjenner jeg meg igjen i mye av beskrivelsen av unnvikende personlighetsforstyrrelse,og har en følelse av at flere i helsevesenet kunne satt denne diagnosen på meg. Likevel sier begge psykiaterene som jeg har gått i behandlin hos at jeg ikke har noen persolighetsforstyrrelse. Så hvor går grensen når det blir det? Dette må jeg ta opp med terapeuten min på torsdag.Han bruker å ha noe fornuftig å si,så kanskje du hører fra meg igjen. Ta et søk og les hva som står om dette. Det gjorde jeg.En ting er i hvertfall sikkert; å ha slike symptomer er det drøssevis av folk som har.Og graden av symptomene har vel i en del tilfeller sammenheng med årsakene til symptomene,og i hvilken grad de er bearbeidet. Vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...