Gå til innhold

Selvangivelse - lønn

Anbefalte innlegg

Gjest økonomikløne

Jeg har fått noe lønn i januar som jeg helst skulle fått i desember. Går det an å få det skrevet på fjoråret?

Tjente lite i fjor og hadde lav skatteprosent,men i år er det omvendt..

Og.. for noen år siden skjønte jeg ikke helt sevlvangivelse-opplegget, trodde det var bare å skrive under og så var alt ok. Men jeg har betalt alt for mye skatt. Så det da jeg søkte meg selv opp i skattelistene på nett. Er pengene tapt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144861-selvangivelse-l%C3%B8nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vedr det første: Nei, dette kan du ikke gjøre med. Skatteplikten følger "kontantprinsippet", dvs at det er det kalenderåret (=inntektsåret) du fikk lønnen utbetalt som er avgjørende - ikke når du faktisk utførte arbeidet som dette er lønn for.

Vedr det andre:

Klagefrsiten er utløpt, men det kan likevel hende at du får ligningsmyndighetene med på å endre dette. Det kommer an på hva som er feil, hva det skyldes at dette ikke ble riktig i første omgang, og ikke minst den tid som er gått siden dette skjedde.

Under enhver omstendighet er det en absolutt frist på 10 år for endring av ligning - eldre saker enn det kan ikke endres uansett. Men fristen kan være kortere (3 år).

bring på det rene hva som er feil, skaff dokumentasjon, og send et høflig brev til ligningskontoret der du anmoder om at man endrer den opprinnelige ligningen.

Annonse

Det er selvsagt for sent nå. Men så har du fått en lærepenge for de neste årene.

Det er ikke nødvendigvis så selvsagt, selv om det oftest vil være for sent å få endret det gamle.

Men man har ikke lenger noe krav på å få saken realitetsbehandlet - man må appellere til ligningsmyndighetenes gode vilje så og si, så det er ihvertfall ikke lurt med an agressiv holdning overfor dem.

Men som jeg sa i mitt forrige innlegge - det kommer jo an på hva det gjelder, da! Og hvilken dokumentasjon man har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...