Gå til innhold

Er det regler ang. hundehold og bjeffing?

Anbefalte innlegg

Bente831365380491

Vi har nemlig en nabo som har en hund som bjeffer konstant når den er ute (og det er ofte), og nå har de i tillegg fått en valp, som også bjeffer (litt mer forståelig da).

I tillegg går den voksne hunden løs, og det er tross alt båndtvang!

Har forsøkt å snakke med disse, men tror de er døv på begge ørene hele gjengen!! Truet med å ringe politiet, men det nyttet ikke. Fikk bare kjeft tilbake!!!

I går begynte bjeffingen halv 8 om morgenen. Det lengste den har stått ute var til litt over 1 om natten!

Jeg holder på å bli gal! Vi har hund vi også, men han får ikke lov til å bjeffe! Med en gang vi hører et bjeff, er vi ute og hanker han inn (og han bjeffer ikke ofte heller).

Er det noen regler angående dette? Eller blir jeg nødt til å ringe politiet? Må jeg i såfall vente til klokken er over 2300 før jeg ringer (da skal det jo være stille). Vi bor i et boligfelt, og jeg synes egentlig at det er veldig rart at ingen andre reagerer på det.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144917-er-det-regler-ang-hundehold-og-bjeffing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bente831365380491

Vet ikke. Ring og spør hva de har mulighet til å foreta seg. Kanskje får eierne en advarsel eller no' :-)

Det kan jeg jo gjøre.

Holder hvertfall på å bli gal! Det høres jo så sinnsykt godt!!! Skjønner ikke hvordan de orker å høre på deg selv!!!

Gjest IngenLurerDenneGutten

Hva gjør dyrevernnemda da? Tar fra dem hundene?

Jeg tror ikke at du skal behøve å godta støy store deler av dagen. Tror du ikke at naboene hadde reagert hvis du sto på altanen din og gaula på timeshvis?

Her hos oss satte rådmannen slutt på bjeffingen i nabolaget.

Annonse

Bente831365380491

Jeg tror ikke at du skal behøve å godta støy store deler av dagen. Tror du ikke at naboene hadde reagert hvis du sto på altanen din og gaula på timeshvis?

Her hos oss satte rådmannen slutt på bjeffingen i nabolaget.

Hvordan gjorde han det??

Det kan jeg jo gjøre.

Holder hvertfall på å bli gal! Det høres jo så sinnsykt godt!!! Skjønner ikke hvordan de orker å høre på deg selv!!!

Du bør kanskje vinkle det slik at det ikke bare er klage på bråk, men også bekymring for hundenes ve og vel. Det er vel det som er dyrevernnemndas primære interesse, at dyrene ikke lider overlast.

Det er visst også en bestemmelse om at hunder som står bundet ute må ha minst 10 m line, er det oppfylt?

Bente831365380491

Du bør kanskje vinkle det slik at det ikke bare er klage på bråk, men også bekymring for hundenes ve og vel. Det er vel det som er dyrevernnemndas primære interesse, at dyrene ikke lider overlast.

Det er visst også en bestemmelse om at hunder som står bundet ute må ha minst 10 m line, er det oppfylt?

Om det er 10 meter det vet jeg ikke. Kan ikke akkurat gå ned å måle! :)

Tror ikke vi har 10 meter på tauet til vår hund, men det er fordi han går seg fast hele tiden, og for at han ikke skal gå over til naboen.

Om det er 10 meter det vet jeg ikke. Kan ikke akkurat gå ned å måle! :)

Tror ikke vi har 10 meter på tauet til vår hund, men det er fordi han går seg fast hele tiden, og for at han ikke skal gå over til naboen.

Vår hund har heller ikke 10 m i sitt bånd, av samme årsak som deres. Men han står heller ikke ute i timesvis da.

Og mosjonen får han ved turer til fots og sykkel, samt div. former for trening etc.

Men det er igrunnen ikke det med ant. meter som var poenget, det var mer en liten digresjon.

Lykke til!

:-)

Bente831365380491

Vår hund har heller ikke 10 m i sitt bånd, av samme årsak som deres. Men han står heller ikke ute i timesvis da.

Og mosjonen får han ved turer til fots og sykkel, samt div. former for trening etc.

Men det er igrunnen ikke det med ant. meter som var poenget, det var mer en liten digresjon.

Lykke til!

:-)

Ikke vår hund heller. Han har ikke tålodighet til å være ute alene. Er vi ute, så er han løs sammen med oss.

Trim får han også nok av. Men tror ikke at jeg har sett at de har gått tur med hunden en eneste gang!

tigertrollet

Jeg har også hund, og jeg hadde ikke latt min få lov til å stå og bjeffe.

Jeg synes det er en uting å la hundene være alene ute om de kjeder seg (noe denne åpenbart gjør) -de er tross alt et flokkdyr.

Jeg kan ikke hjelpe deg med regelverket, men synes det er rart at ingen andre enn dere føler dere plaget av støyen.

Annonse

Gjest mor i juni

Ikke vår hund heller. Han har ikke tålodighet til å være ute alene. Er vi ute, så er han løs sammen med oss.

Trim får han også nok av. Men tror ikke at jeg har sett at de har gått tur med hunden en eneste gang!

Ring dyrebeskyttelsen og fokuser på at du er bekymret for om de tar seg godt nok av hundene sine.

At de står slik og bjeffer tyder på frustrasjon hos dyrene.

De blir neppe fratatt hundene, men kan få en advarsel.

Gjest Naturbarn

Jeg vet dessverre ingenting om regelverk ang dette...

Vi har samme problem, men vi bor utpå landet,da...

Det er nok flere enn deg som synes bjeffinga er et problem,men de tør nok ikke si ifra...

Jeg har sagt ifra til vår nabo og fikk beskjed om at "det er sunt for hunden å bjeffe, den renser lungene sine, det er et tegn på at hunden er frisk!" "Jeg har vært i dyrebeskyttelsen, så jeg vet hva som er best for hunden min!"

Helt utrolig ,men sant! De ba meg også komme meg tilbake der jeg kom fra!Da svarte jeg at der jeg kommer ifra tør vi iallefall å si ifra!(for det er visst ingen andre naboer som har sagt ifra...)

Men det ER blitt mindre bjeffing:-)

Naboene mine går heller aldri tur med kjøtern sin, den står i band på verandaen!

De hadde en kjøter til,men den hoppet over gelenderet og strupet seg selv...he-he!

Se etter annonse i avisen om å stoppe bjeffinga til hunder, jeg sendte en slik i postkassa deres en gang...

Hilsen en hundevenn

(jeg hadde hund selv før,men den stod aldri ute og bjeffet,kanskje fordi VI gikk tur med den...)

Gjest mor i juni

Jeg vet dessverre ingenting om regelverk ang dette...

Vi har samme problem, men vi bor utpå landet,da...

Det er nok flere enn deg som synes bjeffinga er et problem,men de tør nok ikke si ifra...

Jeg har sagt ifra til vår nabo og fikk beskjed om at "det er sunt for hunden å bjeffe, den renser lungene sine, det er et tegn på at hunden er frisk!" "Jeg har vært i dyrebeskyttelsen, så jeg vet hva som er best for hunden min!"

Helt utrolig ,men sant! De ba meg også komme meg tilbake der jeg kom fra!Da svarte jeg at der jeg kommer ifra tør vi iallefall å si ifra!(for det er visst ingen andre naboer som har sagt ifra...)

Men det ER blitt mindre bjeffing:-)

Naboene mine går heller aldri tur med kjøtern sin, den står i band på verandaen!

De hadde en kjøter til,men den hoppet over gelenderet og strupet seg selv...he-he!

Se etter annonse i avisen om å stoppe bjeffinga til hunder, jeg sendte en slik i postkassa deres en gang...

Hilsen en hundevenn

(jeg hadde hund selv før,men den stod aldri ute og bjeffet,kanskje fordi VI gikk tur med den...)

""Jeg har vært i dyrebeskyttelsen, så jeg vet hva som er best for hunden min!"

Kanskje det nettopp er en grunn til at han *har vært* i dyrebeskyttelsen, og ikke er det lenger?

(Kan man kastes ut av dyrebeskyttelsen..? :-)

Hei,

Du tar opp (fra et dyreprogram på TV, eller noe slikt) et kampbrøl eller parringsropet fra en hann-elefant, eller noe lignende. Gjør ikke noe hva, så lenge det er høyt og støyende.

Så brenner du en CD med dette, og setter høytalerene ute på verandaen.

Hver gang hunden bjeffer, spiller du av "parringsropet" ca 10 ganger på fullt volum.

Jeg regner med at naboene vil klage, og da sier du at din hannelefant åpenbart har samme rett til å lete etter en hunn, som naboens hund har til å bjeffe.

Med vennlig hilsen

Gjest tjohooo

Hei,

Du tar opp (fra et dyreprogram på TV, eller noe slikt) et kampbrøl eller parringsropet fra en hann-elefant, eller noe lignende. Gjør ikke noe hva, så lenge det er høyt og støyende.

Hver gang hunden bjeffer, spiller du av "parringsropet" ca 10 ganger på fullt volum.

Jeg regner med at naboene vil klage, og da sier du at din hannelefant åpenbart har samme rett til å lete etter en hunn, som naboens hund har til å bjeffe.

Med vennlig hilsen

*rofl*

Hei,

Med vennlig hilsen

*LOL* God ide!

Bente831365380491

Hei,

Med vennlig hilsen

Det der hørtes faktisk litt morsomt ut. Det er bare det at da plager jo jeg de andre naboene også, ikke bare de som har hunder som bjeffer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...