Gå til innhold

Altfor sent levert selvangivelse

Anbefalte innlegg

Gjest straffeskatt?

Har noen levert selvangivelsen MYE for sent noen gang, uten å ha fått utsettelse på forhånd?

Jeg har ikke mottatt selvangivelsen min (på grunn av mange adresseforandringer/dårlig system med ettersending).

Da jeg skulle bestille en ny over internett, oppdaget jeg at i år skal jeg visst ikke få ferdig utfyllt som kan leveres over nett, men skulle ha levert en fullstendig selvangivelse 31. mars.

Jeg ringer og ringer, og har sendt de mail, men kommer ikke gjennom/får ikke svar.

Jeg har fortsatt ingen selvangivelse å levere, og er heller ikke sikker på hvilken type jeg skulle hatt.

Det tar sikkert dagevis før de har tid til å svare meg.

Har hørt rykter om høye straffeskatt-bøter for dette. Noen som vet hvor alvorlig det er? Jeg hadde minimal inntekt i fjor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144991-altfor-sent-levert-selvangivelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden fristen din var 31.mars betyr vel det at du skal levere som selvstendig næringsdrivende, dvs. at du har hatt næringsinntekt???

Det skal jeg og, og jeg har heller ikke fått ferdigutfyllt. Jeg ringte og spurte - og fikk beskjed om at ALLE næringsdrivende kunne levere elektronisk på altinn, men at man anbefallte å fylle ut skjemaene for å lette jobben ved elektronisk utfylling. Så hvis dette er tilfelle for deg, er vel din frist også 31.mai?

Det kan hende du kan unngå det dersom du leverer så snart som mulig, og vedlegger et brev der du forklarer hvorfor det ble forsinkelser.

Ellers så sier loven at forsinkelsesavgift skal beregnes ut fra nettoformue (altså brutto ligningsformue minus gjeld) og nettoinntekt (altså lønn + kapitalinntekt - fradragene):

Max en måneds forsinkelse: 1 promille av nettoformue + 2 promille av netto inntekt. (men max 10 000 kr)

Mlm 1 og 2 mnd: 1 promille av netto formue og 1 prosent av nettoinntekt

Mer enn 2 mnd: 1 promille av netto formue og 2 prosent av netto inntekt.

Minimum 200 kr.

og så er det bestemt at disse reglene ikke kommer til anvendelse "når skattyterens forhold må anses unnslydlelige på grunn av sykdom, alderdom, uerfarenhet eller annen særlig årsak som ikke kan legge sham til last".

Gjest kjerringa mot strømmen

Siden fristen din var 31.mars betyr vel det at du skal levere som selvstendig næringsdrivende, dvs. at du har hatt næringsinntekt???

Det skal jeg og, og jeg har heller ikke fått ferdigutfyllt. Jeg ringte og spurte - og fikk beskjed om at ALLE næringsdrivende kunne levere elektronisk på altinn, men at man anbefallte å fylle ut skjemaene for å lette jobben ved elektronisk utfylling. Så hvis dette er tilfelle for deg, er vel din frist også 31.mai?

Er ikke fristen 30. april ???? Vi strever så med regnskapsprogrammet der jeg reg. min manns firmaregnskap om dagen. Har vi virkelig en måned til på oss ? Det hadde vært topp ! Vi skal levere via altinn.

Gjest straffeskatt?

Jeg vet jo egentlig ikke fristen min, jeg har jo ikke mottatt noen selvangivelse, og vet ikke hvilken type jeg får.

Men jeg har flyttet ut og inn fra utlandet, så det er sikkert derfor jeg ikke får ferdig utfylt.

Men morsan beroliget meg veldig. Med null nettoformue og ingen inntekt får jeg vel 200 kroner, og det skal jeg takle :).

Gjest straffeskatt?

Det kan hende du kan unngå det dersom du leverer så snart som mulig, og vedlegger et brev der du forklarer hvorfor det ble forsinkelser.

Ellers så sier loven at forsinkelsesavgift skal beregnes ut fra nettoformue (altså brutto ligningsformue minus gjeld) og nettoinntekt (altså lønn + kapitalinntekt - fradragene):

Max en måneds forsinkelse: 1 promille av nettoformue + 2 promille av netto inntekt. (men max 10 000 kr)

Mlm 1 og 2 mnd: 1 promille av netto formue og 1 prosent av nettoinntekt

Mer enn 2 mnd: 1 promille av netto formue og 2 prosent av netto inntekt.

Minimum 200 kr.

og så er det bestemt at disse reglene ikke kommer til anvendelse "når skattyterens forhold må anses unnslydlelige på grunn av sykdom, alderdom, uerfarenhet eller annen særlig årsak som ikke kan legge sham til last".

Takk!

Da blir ikke en eventuelt bot uoverkommerlig uansett,da. Og muligens kan jeg forklare meg godt i et brev også, dette er i god tro at en ferdigutfylt skulle dukke opp, og folkeregisteret kan vise min flytting med forskjellige postadresser/bostedsadresser (utland).

Annonse

Gjest Skorpionfisken

Er ikke fristen 30. april ???? Vi strever så med regnskapsprogrammet der jeg reg. min manns firmaregnskap om dagen. Har vi virkelig en måned til på oss ? Det hadde vært topp ! Vi skal levere via altinn.

Fristene er:

For næringsdrivende:

31. mars: Levering av selvangivelse på papir

31. mai: Levering av selvangivelse elektronisk

For lønnstakere og pensjonister:

30. april: Levering på papir, elektronisk, SMS

31. mars: Lønnstakere som har fått tilsendt fullstendig selvangivelse og lønnstakere som leverer selvangivelse til Sentralskattekontoret for utenlandssaker

http://www.skatteetaten.no/Templates/Artikkel.aspx?id=9223

Takk!

Da blir ikke en eventuelt bot uoverkommerlig uansett,da. Og muligens kan jeg forklare meg godt i et brev også, dette er i god tro at en ferdigutfylt skulle dukke opp, og folkeregisteret kan vise min flytting med forskjellige postadresser/bostedsadresser (utland).

Jeg glemte dette med altinn.no som er nytt fra og med i år..... *S*

Gjest ellerhva?

Fristene er:

For næringsdrivende:

31. mars: Levering av selvangivelse på papir

31. mai: Levering av selvangivelse elektronisk

For lønnstakere og pensjonister:

30. april: Levering på papir, elektronisk, SMS

31. mars: Lønnstakere som har fått tilsendt fullstendig selvangivelse og lønnstakere som leverer selvangivelse til Sentralskattekontoret for utenlandssaker

http://www.skatteetaten.no/Templates/Artikkel.aspx?id=9223

For næringsdrivende skal det leveres inn både næringsoppgave OG selvangivelse? Og fristen på begge er 31.mai, eller?

Gjest straffeskatt?

Du kan levere selvangivelsen elektronisk selv om du ikke har ferdig utfylt. Da er fristen ikke gått ut ennå.

Ja, jeg håper det. Men da trenger jeg en pinkode, som jeg ikke har. Og det er mulig at jeg uansett hadde frist 31 mars, hvis det var meningen jeg skulle levere til sskattekontoret for utenlandssaker.

Jeg fortsetter å ringe, og ringe, og ringe.... Har ennå ikke kommet i en telefonkø engang, og hart ringt siden fredag...

Ja, jeg håper det. Men da trenger jeg en pinkode, som jeg ikke har. Og det er mulig at jeg uansett hadde frist 31 mars, hvis det var meningen jeg skulle levere til sskattekontoret for utenlandssaker.

Jeg fortsetter å ringe, og ringe, og ringe.... Har ennå ikke kommet i en telefonkø engang, og hart ringt siden fredag...

Hvorfor skulle du levere til sentralskattekontret for utenlandssaker?? De typiske skattyterne der er utlendinger med midlertidige arbeidsopphold i Norge, først og fremst dem som er ansatt i utenlandske selskaper, samt selvangivelser fra filialer av utenlandsk selskap.

Gjest straffeskatt?

Hvorfor skulle du levere til sentralskattekontret for utenlandssaker?? De typiske skattyterne der er utlendinger med midlertidige arbeidsopphold i Norge, først og fremst dem som er ansatt i utenlandske selskaper, samt selvangivelser fra filialer av utenlandsk selskap.

Jamen, hva vet jeg?? Jeg har ikke mottatt noen selvangivelse, bare fått elektronisk beskjed om at jeg ikke får en ferdigutfyllt.

Næringsdrivende er jeg ikke, så jeg går ut fra at jeg skal levere en vanlig "ikke-ferdigutfylt" pga. utenlandsopphold (meldt til folkeregisteret). Men da kan jeg visst levere på nettet allikevel, hvis bare jeg får tak i min før lørdag.

Med et følgeskriv som forklarer eventuell forinkelse hvis det ikke går, går det sikkert bra uansett. Jeg er bare litt redd for at jeg er over en måned forsinket, men i så fall for jeg forklare meg så godt jeg kan.

Annonse

skorpionfisken

For næringsdrivende skal det leveres inn både næringsoppgave OG selvangivelse? Og fristen på begge er 31.mai, eller?

Du finner hele kalenderen for frister til næringsdrivende her...

http://www.skatteetaten.no/Templates/Kalender.aspx?id=2022

Jamen, hva vet jeg?? Jeg har ikke mottatt noen selvangivelse, bare fått elektronisk beskjed om at jeg ikke får en ferdigutfyllt.

Næringsdrivende er jeg ikke, så jeg går ut fra at jeg skal levere en vanlig "ikke-ferdigutfylt" pga. utenlandsopphold (meldt til folkeregisteret). Men da kan jeg visst levere på nettet allikevel, hvis bare jeg får tak i min før lørdag.

Med et følgeskriv som forklarer eventuell forinkelse hvis det ikke går, går det sikkert bra uansett. Jeg er bare litt redd for at jeg er over en måned forsinket, men i så fall for jeg forklare meg så godt jeg kan.

Hvis du har vært bosatt i Norge, men vært ute av landet en tid og nå har kommet hjem igjen, så skal du ikke levere til sentralskattekontoret for utenlandssaker.

Det ser ut til at du faller litt mellom to stoler, ettersom du heller ikke er næringsdrivende. Du er faktisk da "med videre", for på selvangivelsesskjemaet for næringsdrivende står det "Personlig næringsdrivende mv".

Jeg ville sendt et brev/fax til ligningskontoret nå, forklart situasjonen, og bedt om utsatt frist til 31. mai. Forhåpentligvis går det bra! :-)

Hvis du har vært bosatt i Norge, men vært ute av landet en tid og nå har kommet hjem igjen, så skal du ikke levere til sentralskattekontoret for utenlandssaker.

Det ser ut til at du faller litt mellom to stoler, ettersom du heller ikke er næringsdrivende. Du er faktisk da "med videre", for på selvangivelsesskjemaet for næringsdrivende står det "Personlig næringsdrivende mv".

Jeg ville sendt et brev/fax til ligningskontoret nå, forklart situasjonen, og bedt om utsatt frist til 31. mai. Forhåpentligvis går det bra! :-)

Vedkommende skriver jo at h*n har bodd i utlandet (meldt flytting til folkereg).

Vedkommende skriver jo at h*n har bodd i utlandet (meldt flytting til folkereg).

Når han sier "uetnlandsopphold" så tolker jeg det som at han har bodd i Norge først. Hvis ikke ville man vel sagt "flyttet hit fra utlandet"?

Dessuten er det haugevis med utlendinger som lignes helt vanlig ved de lokale ligningskontorene, i særdeleshet hvis de har hatt norsk arbeidsgiver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...