Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det begynte for to uker siden med vonde fingerledd(+ hevelse rundt de leddene).

Noen dager er jeg bedre , andre dager er de så vonde at jeg ikke klarer å skjære opp brød engang!

Så en uke etter dette begynner det venstre kne å verke.Blir bedre etter to dager , så forverrer det seg igjen.

Ingen hevelse å se.

Var hos legen i går og hun kunne tydlig se at det "var" noe.

Tok masse blodprøver(revmatiske) og fikk noen tabletter i mellomtiden som heter Brexidol.

Venter nå nervøst på svarene,som ikke kommer før i slutten av neste uke.

Kan nevne at jeg fikk diagnosen EDS (Ehler-Danlon Syndromet) for et par mnd. siden,men vet ikke om det har en sammenheng heller med dette.

Min mor er revmatisk og lever i et smertehelvete.

Hun ble uføretrygdet 100% allerede før fyllte 40 år.

Er det arvlig?

Jeg er bare 32 år og håper indelig ikke at jeg skal få dette i tillegg til all den andre dritten jeg har!

Kan det bare dukke opp slik plutselig?

Noen med lignende erfaring?

Kan nevne at jeg er utrolig sliten og trett for tiden, selv om det sikkert ikke har noen sammenheng....

Takknemlig for svar ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144995-verkende-fingerledd-og-kne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Revmatisme er en fellesbetegnelse for flere sykdommer.

Jeg har opplevd å få en revmatisk sykdom 'kastet' på meg. Da jeg gikk på et fly var jeg helt ok, da jeg reiste meg fra setet et par timer senere sviktet det ene benet mitt.

Revmatiske sykdommer kan være arvelige, men kan også oppstå tilsynelatende uten at andre i slekta har tilsvarende sykdom.

Noen sykdommer kan være aktive og smertefulle i perioder, for deretter å 'brenne ut' slik at de er til å leve med.

Prøv å holde motet oppe!

Revmatisme er en fellesbetegnelse for flere sykdommer.

Jeg har opplevd å få en revmatisk sykdom 'kastet' på meg. Da jeg gikk på et fly var jeg helt ok, da jeg reiste meg fra setet et par timer senere sviktet det ene benet mitt.

Revmatiske sykdommer kan være arvelige, men kan også oppstå tilsynelatende uten at andre i slekta har tilsvarende sykdom.

Noen sykdommer kan være aktive og smertefulle i perioder, for deretter å 'brenne ut' slik at de er til å leve med.

Prøv å holde motet oppe!

Takk for svar!

Vet ikke hvilken revmatisme moren min har, bare at det tok noen år før blodprøvesvarene slo ut på henne.

I begynnelsen kalte de det bare Fybromilagi?

Nå er hun 52 år,har ligget noen ganger på Revmatismen i HGS og mange av leddene hennes er ødelagt.Særlig hoftene.

Jeg får nok bare tenke positivt og roe nervene ;o)

Revmatisme er ikke direkte arvelig, men kan gå igjen i enkelte familier. Ofte er det heller ikke arvelig i den forstand at barn arver det direkte fra foreldre. Og det kan "hoppe" over flere generasjoner.

Har ikke revmatisme selv, men kjenner noen som lider av det. Den ene fikk leddgikt og det startet plutselig. Slapphet/trøtthet følger ofte med.

Får håpe det ikke er det du har. Nå har du gjennomgått nok, synes jeg.

Revmatisme er ikke direkte arvelig, men kan gå igjen i enkelte familier. Ofte er det heller ikke arvelig i den forstand at barn arver det direkte fra foreldre. Og det kan "hoppe" over flere generasjoner.

Har ikke revmatisme selv, men kjenner noen som lider av det. Den ene fikk leddgikt og det startet plutselig. Slapphet/trøtthet følger ofte med.

Får håpe det ikke er det du har. Nå har du gjennomgått nok, synes jeg.

Takk for svar og informasjonen!

Eneste jeg vet om i slekta som hadde leddgikt var min oldermor.Men hun var så hardt angrepet at da min bestemor var 8 år gammel var hun fullstendig sengeliggende pleiepasient.

Men det er jo leeenge siden.

Og ; som du skriver , jeg satser på at dette er noe forbigående greier.

Forstod det slik at de tablettene jeg fikk var betennelsedempende, så det er kanskje bare en betennelse i hånda ;o)

Takk for svar og informasjonen!

Eneste jeg vet om i slekta som hadde leddgikt var min oldermor.Men hun var så hardt angrepet at da min bestemor var 8 år gammel var hun fullstendig sengeliggende pleiepasient.

Men det er jo leeenge siden.

Og ; som du skriver , jeg satser på at dette er noe forbigående greier.

Forstod det slik at de tablettene jeg fikk var betennelsedempende, så det er kanskje bare en betennelse i hånda ;o)

Ja, det er jo ikke bare leddgikt som forårsaker betennelser. Det kan likegodt være noe helt uskyldig som forsvinner fort.

God bedring, i alle fall ;-)!

Annonse

Jeg hadde vondt i fingerleddene en periode da jeg ikke var så mye eldre enn deg. Det var verst når jeg stod opp, men ble bedre når jeg fikk brukt fingrene. Det forsvant av seg selv.

Nå har jeg vondt i knærne, fikk nylig beskjed om at det var noe med menisken (jeg har ikke sparket fotball!), men at jeg kom til å bli bra.

Takk for svar!

Vet ikke hvilken revmatisme moren min har, bare at det tok noen år før blodprøvesvarene slo ut på henne.

I begynnelsen kalte de det bare Fybromilagi?

Nå er hun 52 år,har ligget noen ganger på Revmatismen i HGS og mange av leddene hennes er ødelagt.Særlig hoftene.

Jeg får nok bare tenke positivt og roe nervene ;o)

Noe av det du skriver høres veldig kjent ut. Min mor har leddgikt. Jeg har hatt en del problemer med ankel, knær, fingre, håndledd og kjeveledd, men jeg har ikke vært hoven. Har bare hatt smerter. Jeg var hos ortoped og fikk innleggssåler i skoene, etter dette har jeg knapt hatt problemer med ankler og knær.

Jeg har brukt Ibux som smerelindring ift. leddsmertene. Ibux er både betennelsesdempende og smertestillende. Det samme er Brexidol som du har fått. Brexidol blir lengre i kroppen og har derfor en lengre effekt enn ibux'en.

På helsekostbutikken finnes et kosttilskudd som heter Hyben Vital. Dette er laget av nyper, som blandt annet inneholder rikelig med C-vitamin. Har kjøpt dette...men ikke begynt å bruke det enda. Så et tv-program fra Danmark om Hyben vital. Der hadde revmatikere som var gitt opp av legene blitt mye bedre etter å ha brukt hyben vital. Det er jo verdt et forsøk....C-vitamin er jo uansett ikke skadelig.

Fibromyalgi er forresten det en kaller for bløtdelsrevmatisme. Hvis pasienten har en viss mengde symptomer får en diagnosen. Men tilstanden viser ikke på noen prøver.

PS...har det blitt tatt prøver for borreliose? Dette er en sykdom som overføres via flått. Kan du ha blitt bitt uten å vite det? Borreliose kan føre til leddsmerter. En blodprøve kan avsløre det.

Lykke til og god bedring

Noe av det du skriver høres veldig kjent ut. Min mor har leddgikt. Jeg har hatt en del problemer med ankel, knær, fingre, håndledd og kjeveledd, men jeg har ikke vært hoven. Har bare hatt smerter. Jeg var hos ortoped og fikk innleggssåler i skoene, etter dette har jeg knapt hatt problemer med ankler og knær.

Jeg har brukt Ibux som smerelindring ift. leddsmertene. Ibux er både betennelsesdempende og smertestillende. Det samme er Brexidol som du har fått. Brexidol blir lengre i kroppen og har derfor en lengre effekt enn ibux'en.

På helsekostbutikken finnes et kosttilskudd som heter Hyben Vital. Dette er laget av nyper, som blandt annet inneholder rikelig med C-vitamin. Har kjøpt dette...men ikke begynt å bruke det enda. Så et tv-program fra Danmark om Hyben vital. Der hadde revmatikere som var gitt opp av legene blitt mye bedre etter å ha brukt hyben vital. Det er jo verdt et forsøk....C-vitamin er jo uansett ikke skadelig.

Fibromyalgi er forresten det en kaller for bløtdelsrevmatisme. Hvis pasienten har en viss mengde symptomer får en diagnosen. Men tilstanden viser ikke på noen prøver.

PS...har det blitt tatt prøver for borreliose? Dette er en sykdom som overføres via flått. Kan du ha blitt bitt uten å vite det? Borreliose kan føre til leddsmerter. En blodprøve kan avsløre det.

Lykke til og god bedring

Tusen takk for informasjonsrikt innlegg ;o)

Det med borreliose har jeg ikke tenkt over,men jeg ble testet for det i fjor og prøvene viste at jeg hadde hatt det engang ,sa legen.

Datteren min på 4 år fikk hjernehinnebetennelse og lammelser i fjor pga. det...

Tusen takk for informasjonsrikt innlegg ;o)

Det med borreliose har jeg ikke tenkt over,men jeg ble testet for det i fjor og prøvene viste at jeg hadde hatt det engang ,sa legen.

Datteren min på 4 år fikk hjernehinnebetennelse og lammelser i fjor pga. det...

Hm...flått er fæle ting. De ELSKER dessverre å bite meg hele sommeren. Er derfor sikkert overbevisst i forhold til alt som kan skyldes flåttbitt.

Du får skrive igjen hvordan det går da. Om du finner ut av det.

Lykke til iallefall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...