Gå til innhold

Mycoplasma lungebetennelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Aina E

Jeg har hatt grønn slimete hoste i mange uker nå. Det startet med en bronkitt som jeg fikk antibiotika for.

Noen dager etter avsluttet kur, begynte jeg å hoste igjen.

Jeg "tetner" av og til i brystet om natta og det "svir" hvis jeg trekker pusten dypt.

Jeg har ingen feber eller andre symptomer enn snørr og tette bihuler (som jeg har hatt et halvt års tid).

Min onkel ble smittet av forkjølelse av meg (oss/ungene) på omtrent samme tid som jeg fikk bronkitt og han har slitt med slimete hoste siden.

Han fikk beskjed om at han hadde fått noe de kalte Mycoplasma lungebetennelse.

Hva er det og hvordan kan dette påvises?

Kan det være det jeg har, siden det aldri blir borte?

Han hadde heller ikke feber eller andre symptomer.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14500-mycoplasma-lungebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Hei Aina,

Mycoplasma er en noe uvanlig baklterium, som er relativt hyppig årsak til lungebetennelse. De utgjør ca en tredjedel av lungebetennelser hos unge voksne. Det som er typisk er langsom snikende utvikling, tørrhoste, hodepine, noe feber og sykdomsfølelse. Sår hals er ehler ikke uvanlig. Det er vanskelig å stille klinisk diagnose uten blodprøve. Blodprøve, er den vanligste måten å stille diagnosen på, utføres hos endel leger i deres laboratorier, mens andre sender prøve til mikrobiologisk laboratorium, Mycoplasma pneumoni kan behandles med antibiotika, men det er ikke uvanlig at tross behandlingen tar det relativt lang tid før alt er bra igjen.

Vennlig hilsen

Hei Aina,

Mycoplasma er en noe uvanlig baklterium, som er relativt hyppig årsak til lungebetennelse. De utgjør ca en tredjedel av lungebetennelser hos unge voksne. Det som er typisk er langsom snikende utvikling, tørrhoste, hodepine, noe feber og sykdomsfølelse. Sår hals er ehler ikke uvanlig. Det er vanskelig å stille klinisk diagnose uten blodprøve. Blodprøve, er den vanligste måten å stille diagnosen på, utføres hos endel leger i deres laboratorier, mens andre sender prøve til mikrobiologisk laboratorium, Mycoplasma pneumoni kan behandles med antibiotika, men det er ikke uvanlig at tross behandlingen tar det relativt lang tid før alt er bra igjen.

Vennlig hilsen

Hei Aina..

Jeg fikk Mycoplasma infeksjon/lungebetennelse da jeg var 20. + kyssesyken og en halssykdom kallt clamydia, allt samtidig..

Av mycoplasma sykdommen fikk jeg beskjed om å ikke drikke melk og supper og andre matvarer som kunne øke slimdannelse, da jeg kunne få problemer med å få puste...

Da jeg sluttet med allt som jeg kunne tenke meg øke slimproduksjonene så ble det lettere for meg å puste dog ikke helt..

Bare et lite tips..

Det tok en god stund før jeg ble kvitt dette, men det blir lettere, ihvertfall for meg.

Fikk også beskjed og ligge høyt med overkroppen...

God bedring...

Gjest Polaris

Hei Aina!

Jeg hadde mycoplasma-lungebetennelse sist sommer, og etter utallige turer til legen var det endelig en som tenkte på å ta en blodprøve for å sjekke dette. De andre tok bare CRP (heter det ikke det, bakterieprøve?) og den slo ikke ut. Jeg følte meg temmelig redusert, vondt i halsen, MYE hoste, dårlig allmenntilstand, lett feber, veldig mye slim.

Jeg fikk først noen tabletter som heter Ery-Max 250 mg, men etter en uke uten bedring oppsøkte jeg igjen lege, og fikk en annen type antibiotika, samt slimløsende brusetabletter, hostesaft og kortisontabletter. En skikkelig hestekur, altså.

Samboern var også syk og hadde det samme som jeg, det sies vel at denne typen lungebetennelse er ganske smittsom. Så det er visst ikke uvanlig at flere familiemedlemmer smittes av hverandre. Samboern min klarte seg med Ery-Max-tablettene, selv om det måtte to kurer til før det ble helt borte.

Vi var syke i 4-6 uker, faktisk, før vi begynte å føle oss friske igjen, og da hadde vi i tillegg vært forkjølet en tid i forveien.

Så gå til legen og be dem sjekke mycoplasma-infeksjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...