witt Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Hei! Jeg søker med dette en "second opinion" utenom min fastlege. Jeg har det siste 1,5 år vært plaget med brystsmerter. Har sjekket spiserør med gastr. sjekk, rønken av hjerte/lunger for ca. 7 mnd. siden. Disse uten funn. Sjekket hjerte med EKG/sykkel og ultralyd for ca. 2mnd. siden. EKG ok men fikk beskjed om at hjertet var stort, men at det sannsynligvis skyldes at jeg er i god form og at dette var helt normalt og ikke noe poeng i å sjekke senere. Jeg er mann, 42 år og holder meg i rimelig god form med sykling og gå-turer i fjellet o.l., men ikke noen topp idrettsutøver. Grunnen til at jeg skriver er at smertene ikke gir seg, kommer i perioder og ofte med puste vansker. Er også oftest når jeg har lagt meg, gjerne også med litt svimmelhet, kommer også av og til ved belastning. Fastlegen mener dette er psykisk og har (selvfølgelig) gitt med muskelavslappende medisiner som av og til virker, av og til ikke. Bruker dette veldig lite. Jeg lurer på om kan det sees ut i fra ultralyd om hjertet vokser, hvis tilfelle, er dette symptomer på det samme? Bør jeg sørge for en ny sjekk etter en viss tid? Og hvorfor ble dette ikke oppdaget ved rønken for 7 mnd. siden? Kan også si at jeg i perioder har dette med at hjertet hopper over slag, samt at jeg har "prikking" i hodet armer når jeg puster fort(hyper o.l.). Smertene sitter midt i brystet og bakover mot rygg. Håper at noen kan svare meg. Takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145015-stort-hjerte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Svar til Witt. Det virker som om du er ganske grundig undersøkt, og at alle tester har vist normale forhold. Din beskrivelse av endel av de fenomèn du kjenner gir umiddelbart inntrykk av at det er endel nerver ute og går, men det er selvsagt en utelukkelsesdiagnose. Det at ditt hjerte finnes litt stort er basert på enkelte mål som tas ved ultralydteknikk, hvor man har internasjonale standarder for målene. Man kan godt finne et noe romslig venstre hjertekammer på ultralyd, uten at dette kan sees på et vanlig røntgenbilde. Standardundersøkelse ved slike smerter du beskriver er arbeids-EKG, som du allerede har fått gjort. Jeg forutsetter at dette var en maksimal belastning. Selv da vil sensitiviteten (følsomheten) ved testen være maksimalt 80 %. D.v.s. at 20 % (1 av 5 tester) er falsk negativ. Du anfører ikke hvorvidt du klarte å provosere dine smerter ved denne testen. For å kunne bedømme hvilken såkalt risikoprofil du har for å kunne utvikle hjerte-karsykdom, er det endel opplysninger som mangler, men jeg antar at din fastlege har vurdert disse. De omfatter bl.a. familiær forekomst av slik sykdom, kolesterolverdi, evt. røyking, sukkersyke, overvekt, blodtrykk.treningstilstand, etc. Av det du skriver kan det virke som om du mangler adskillige slike faktorer, og at din risiko for hjertesykdom er liten. Hvis disse smertene har tiltatt og evt. er lettere utløsbare eller hyppigere forekommende, vil det være nødvendig å få deg observert, bl.a. med EKG-registrering, mens smertene er tilstede. Det går an å gjøre det ved hjelp av et båndspiller-EKG, alternativt en ny, og hardere, belastningstest, hvilket du kan rådføre deg med din lege om. Det at ditt hjerte "hopper over slag" (d.v.s. at det har enkelte ekstraslag som du bare merker pausene etter), er et helt normalt fenomèn. Prikkingen din etter hyperventilering er vanlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145015-stort-hjerte/#findComment-922211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.