Gå til innhold

Referanser i jobbsøknad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må selvsagt spørre dem først, noe annet er usedvanlig dårlig folkeskikk. Jeg ville nok ikke gitt noen god omtale av en som førte meg opp som referanse uten å spørre..

Poenget er heller ikke at en referanse skal gi et "objektivt" syn på deg. Vedkommende skal fortelle om hvordan h*n opplever deg som arbeidstager/elev/kollega el.l

Bente831365380491

Du må selvsagt spørre dem først, noe annet er usedvanlig dårlig folkeskikk. Jeg ville nok ikke gitt noen god omtale av en som førte meg opp som referanse uten å spørre..

Poenget er heller ikke at en referanse skal gi et "objektivt" syn på deg. Vedkommende skal fortelle om hvordan h*n opplever deg som arbeidstager/elev/kollega el.l

Det sto i søknaden (har fått søknadsskjema) at det måtte være noen som kunne gi et objektivt bilde av meg...

jeg vet ikke hvem andre jeg kan spørre...

Det sto i søknaden (har fått søknadsskjema) at det måtte være noen som kunne gi et objektivt bilde av meg...

jeg vet ikke hvem andre jeg kan spørre...

Blant mine referanser har jeg to tidligere arbeidsgivere, nåværende arbeidsgiver og en kollega jeg har jobbet med lenge.

Da jeg var nyutdannet hadde jeg læreren min.

Annonse

skorpionfisken

Jeg har sendt søknad, og gitt beskjed til referentene om at jeg har oppført dem som referanser og sagt til dem hvem de kan vente seg telefoner fra. Ikke spurt egentlig bare informert dem. Du må være forberedt på at de kan kontakte andre enn de du fører opp. Spesielt om den som skal ansette deg kjenner en person der du kommer fra kan du være ganske trygg på at han kontakter vedkommende for å høre hvordan du er selv om de ikke er oppført som referanse.

Jeg bruker to sjefer og en veileder jeg hadde på hovedoppgaven.

Du kan bruke hvem du vil. En som søkte jobb hos oss for noen år siden hadde en høy stilling i en kommune. Han ville ikke bruke noen i politisk ledelse som referanser for han ville ikke at de skulle vite at han hadde søkt. Han brukte kommunelegen istedet.

Ikke alle vil kringkaste for sjefene sine at de søker jobb, så det kan i noen tilfeller være at man bruker andre enn dem. En lærer eller en leder i en organisasjon. Kjenner man noen på arbeidsplassen man søker til kan man høre med dem om de kan legge inn et godt ord.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...