Gå til innhold

Temporær svikt i lukte og smakssans

Anbefalte innlegg

I sommer, etter en tur til Hellas pådro, jeg meg kraftig hoste. Jeg gikk og hostet i nesten 4 måneder før jeg tok en 12 dagers bredspektret antibiotikakur.

Hosten forsvant, men etter dette har opplever jeg stadig fundamental svikt i lukte og smakssans. Denne svikten gjør at alt smaker og lukter merkelig, spesielt sjokolade og kaffe. Svikten varer i 1-5 dager og dette har pågått i 1.5 måneder. Svikten kommer og går og jeg har ikke klart å finne en forbindelse mellom svikten og eksogene variabler.

Jeg har aldri opplevd noe liknende før så jeg lurer på om noen har en idé om hva dette kan være.

(Jeg har nevnt det til at par (nyutdannede)leger jeg kjenner privat, men de hadde ikke noe fornuftig å si.)

Et svært taknemlig for alle svar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14514-tempor%C3%A6r-svikt-i-lukte-og-smakssans/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til Golds. Kan ikke gi deg noe eksakt svar jeg heller, men jeg får noen tanker. jeg synes du bør få tatt en bakterie-prøve fra nesehulen, for å se etter uvanlige bakterier, eventuelt sopp. Slike vil kunne gi økt irritabilitet i slimhinnen, med mulig redusert lukt/smaksans som bivirkning. Eller har jeg i min karriere som allmenlege sett en pasient med nedsatt smak/lukt etter en forkjølelse en gang; han var også diabetiker. Diabetikere kan få perifere nerveskader grunnet dårlig mikrosirkulasjon.

Om problemet vedvarer, kan en nevrolog mulig hjelpe deg videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...