Gå til innhold

NHD og andre interesserte


Gjest bella bulimi

Anbefalte innlegg

Gjest bella bulimi

Hvorfor får ikke de som trenger mest hjelp, hjelp?

Deltok i et offentlig program for spiseforstyrrede, hvor kravet for psykologhjelp var å følge gruppeterapi (som fungerte veldig dårlig! - den var dominert av to av klientene, terapeutene var stille som mus og evnet ikke ta føringen. De sier at det er slik det skal være, men hva får vi ut av klienters snikk snakk??).

Det andre kravet var å følge en kostholdsplan.

Jeg har hatt spiseforstyrrelser i mange år, og fulgte ikke spiseplanen.

Hva skjer?

Jo, jeg får ikke videre hjelp.

Samme dilemma stilles rusmisbrukere overfor: er du ikke frisk nok, får du ikke metadon.

Hvorfor i helvete er det bare de friskeste av oss syke som blir prioritert i moloboNorge?

Håper på seriøse svar, til tross for min uheldige ordbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bella bulimi

Er så enig med deg, bella!!

Hilsen en som har hatt sf i 6 år, og som fremdeles sliter....

6 år her også...

Mars 1999 spydde jeg første gang og det er det dummeste jeg noen gang har gjort her i livet.

Fy faen for noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 år her også...

Mars 1999 spydde jeg første gang og det er det dummeste jeg noen gang har gjort her i livet.

Fy faen for noe dritt.

Ja, det er noe drit! Tok vel en 2år før jeg fant på det 'smarte' trikset å kaste opp. Angrer bittert den dag i dag. Er så slitsomt med sf. og klarer ikke komme ut av det selv. :(

Har så lyst å komme inn på et behandligssted hvor jeg kan bli forstått og få hjelp... men jeg gir snart opp. Du selv da, får du noen form for hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bella bulimi

Ja, det er noe drit! Tok vel en 2år før jeg fant på det 'smarte' trikset å kaste opp. Angrer bittert den dag i dag. Er så slitsomt med sf. og klarer ikke komme ut av det selv. :(

Har så lyst å komme inn på et behandligssted hvor jeg kan bli forstått og få hjelp... men jeg gir snart opp. Du selv da, får du noen form for hjelp?

Av og til til psykolog.

Du blir vel henvist til psykolog av legen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at regjeringa har bestemt at bare de som de er sikre på vil få tilbake arbeidsevnen skal få hjelp. Alle andre kommer bakerst i køen og den er så lang at man aldri når fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bella bulimi

Fordi at regjeringa har bestemt at bare de som de er sikre på vil få tilbake arbeidsevnen skal få hjelp. Alle andre kommer bakerst i køen og den er så lang at man aldri når fram.

Tragisk tankegang. Jeg vet 100 % at jeg kan være 100 % arbeidsdyktig, bare jeg får hjelp til å komme ut av denne dritten.

Nei, de kan bruke millioner av kroner på et operahus, men ikke på mennesker som virkelig trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Det er litt av det samme som disse såkalte kontraktene som mange selvskadere blir tvunget til å skrive under hvis de vil ha hjelp. Bryter man kontrakten en eneste gang fordi man er så dårlig at man ikke klarer å se en annen utvei enn selvskading, blir man f.eks skrevet ut av psykiatriske akkuttavdelinger. Det værste er jo at man sitter igjen med en enda større trang til selvskading (eller for den saks skyld å kaste opp maten), grunnen den forferdelige dårlig sammvittigheten og følelsen av at du blir straffet når du likevel prøvde så hardt! Jeg er frisk ellers nå, men jeg sliter med store ettervirkninger etter slike opplevelser, og man føler seg fullstending misslykket. Burde ikke snart psykiatrien se at dette ikke alltid er riktig måte og behandle psykisk syke på (til tross for at de ikke er psykotiske), at det faktisk kan gjøre det værre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bella bulimi

Det er litt av det samme som disse såkalte kontraktene som mange selvskadere blir tvunget til å skrive under hvis de vil ha hjelp. Bryter man kontrakten en eneste gang fordi man er så dårlig at man ikke klarer å se en annen utvei enn selvskading, blir man f.eks skrevet ut av psykiatriske akkuttavdelinger. Det værste er jo at man sitter igjen med en enda større trang til selvskading (eller for den saks skyld å kaste opp maten), grunnen den forferdelige dårlig sammvittigheten og følelsen av at du blir straffet når du likevel prøvde så hardt! Jeg er frisk ellers nå, men jeg sliter med store ettervirkninger etter slike opplevelser, og man føler seg fullstending misslykket. Burde ikke snart psykiatrien se at dette ikke alltid er riktig måte og behandle psykisk syke på (til tross for at de ikke er psykotiske), at det faktisk kan gjøre det værre?

Godt forklaring av deg, det var nytt for meg.

Ja, det er utrolig at de ikke ser at dette ikke er rette vegen å gå for de (p)sykeste. Jeg skal nok alltids klare meg, men jeg synes utrolig synd på den ene i gruppen (virket minst fungerende av oss alle) dersom hun også ble nektet videre hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er frustrert, men hva slags hjelp kan de tilby deg når det de driver med ikke hjelper deg?

Hva slags hjelp mener du kan hjelpe deg til å mestre livet ditt bedre?

Noen ganger tror jeg man "kaster" folk ut av behandlingsprogram fordi man ser at de ikke nyttegjør seg den behandlingen man gir og at behandlingen snarere øker destruktiviteten enn det motsatte. Dette tror jeg kan være riktig noen ganger, men da må det i såfall være mulig å søke på nytt når man er mer motivert og i stand til å delta på en mer konstruktiv måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til til psykolog.

Du blir vel henvist til psykolog av legen din?

Vel, jeg går til psykolog. Skal i morgen, men....

Hvelper det for deg å gå til psykolog da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...