Gå til innhold

borderline eller bipolar?


lilwing

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 23 som har slitt med depresjoner siden jeg var 14. Har gått jevnlig i behandling i 7 år og prøvd både Zoloft Remeron og Seroxat. Fikk i høst diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Men nå vil en ny behandler prøve ut lamictal, siden AD'n jeg har brukt har gitt svært dårlig effekt. Spørsmålet er: Hvis jeg får en god virkning av Lamictal, både på depresjon, uro, tankekjør, uvirkelighetsfølelser og andre symptomer, kan det bety at jeg har en bipolar lidelse? Har vært hypoman i et par svært korte perioder. Tror ihvertfall det. Var ikke manisk med høyt humør og utagerende livlig oppførsel, men var lettere impulsiv og var kjempe-irritert, hadde uvanlig kort lunte, måtte rydde HELE tiden og klarte ikke sitte iro og slappe av. Varte en ukes tid hver gang. Og depresjonene er veldig langvarige, varierende i styrke, men de blir verre for hver gang de kommer tilbake. Så spørsmålet er: Kan jeg ha en bipolar lidelse?

Sorry for langt innlegg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for langt innlegg :-) Det gjør det langt lettere å svare.

Det er sannsynligvis en betydelig feildiagnostisering ute og går der mange som får diagnosen ustabil pf egentlig er bipolare.

God effekt av Lamictal vil øke sannsynligheten for at du har en bipolar lidelse.

Grovt sett kan en si at bipolare "bare" svinger og derme har mest problemer med seg selv. De med ustabil pf kjennetegnes ved at de har problemer med andre og andre med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...