Gå til innhold

hva kan jeg gjøre?


Gjest hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp meg!

jeg sitter og ser på TV å får plutselig tungt for å puste, det kjennes ut som jeg kveles, jeg får en kald strøm gjennom meg, angsten er tilbake.

Jeg sluttet med zoloft for 1 mnd siden. Gikk fra 200 mg til 0 mg på dagen. Jeg makter ikke dette mere, det eneste jeg kan gjøre er jo å ta medisin. Jeg har ikke lyst til å ta medisin resten av livet. Det er ikke riktig at jeg må ta antidep. for å ha det bra. Det er en falsk lykke.

Jeg har ikke lyst til å dø, men det føles som om det er den eneste utveien. Men så kan jeg ikke ta livet av meg. Jeg har en sønn på 2 år som jeg elsker over alt på denne jord, jeg kan ikke forlate han.

Hva skal jeg gjøre, hvordan kan jeg bli bra igjen?

Jeg er redd for at jeg kan komme til å ta litt for mange sovetabl. en kveld. Ikke for at jeg skal ta livet av meg, men bare for å få sove lenge. For jo lenger en sover jo mindre tid er det igjen til å være dårlig.

Alt er så svart for tiden, alt virker håpløst.

Er det meningen at jeg må gå på mks dose zoloft resten av livet mitt, for hvis det er meningen så vet jeg ikke om jeg orker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har sannsynligvis en panikklidelse.

Dette er en disposisjon som sannsynligvis er livslang. Det betyr dog ikke at du må ta medisiner hele livet.

Panikklidelse behandles med SSRI (f.eks. Zoloft) i 1-2 år. Ofte må dosen være relativt høy - slik som 200 mg for Zoloft. Etter et års anfallsfrihet begynner en på en laaangsssooom nedtrapping. Vanligvis max 25% dvs 50 mg. hver annen måned. Ved tilbakefall i nedtrappingsperioden går en tilbake til den minste dose som ikke ga nye anfall. Etter et halvt år kan en da prøve ny redusering.

Det er lov å ønske at verden skulle være anderledes enn den virkelig er. Men når en handler etter ønskene og ikke etter virkeligheten, går det ofte galt slik det nå har gjort med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...