Gå til innhold

Farlig og kinkig situasjoen - spiseforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Søstern er 13 år. Hun har en venninne som er (var) en del kilo overvektig (mia), og ei annen som er syltynn(trine). Søstra mi fortalte noe om mia da hun var hos meg i påsken, og så sier jeg (dumme meg) "det er hun runde ikke sant?" for klarer ikke helt å holde styr på jentene. da forteller søstra mi at mia nå er har blitt tynn. Ved juletider var hun ganske drøy.

Jeg spør om hun kaster opp, men søstern nekter. Jeg maser om hvordan hun kan ha rast ned så mye på så kort tid. Spist sundt sier hun, men det er ikke mulig. Til slutt sier søstern at mia har drevet å kastet opp maten, og fortalt dette til trine - ikke søstra mi. Og Søstern har lovt til Trine å ikke fortelle det til noen. Søstern ville ikke si dette til meg fordi hun trodde jeg ville sladre til mamma, som jeg gjorde da de oppga mobilnummer på chat til voksne menn, og mamma ringte foreldra til mia.

Men jeg har sverget om å ikke si noe, men kan ikke vite dette uten å gjøre noe!?! jeg har sagt til søstern at dette er veldig alvorlig og livsfarlig, og at trine og søstern må prate med henne og evt. søke hjelp hos helsesøstern. men det går ikke sier søstern for søstern vet liksom ikke dette.

Får trine vite at søstern har fortalt meg dette blir vennskapet deres slutt, og mia vil ikke stole på trine mer.. Typisk fjortiss-suppe.

men jeg føler at jeg må gjøre noe før det er forsent. Søstern sier hun har gitt seg med å kaste opp nå, men tar ikke det for god fisk.

jeg vil helst ikke si dette til mamma, tilfelle det skulle komme søstern for øre - og da mister jeg tilliten der og den er viktig for oss begge.

Hva gjør jeg da? Hva hadde dere gjort?

Det er altså Mia som kaster opp, ikke søstern.. Ble litt rotete.

Fortsetter under...

Hvis ikke søstera di kan snakke med mia om det, kan hun ikke overtale trine til å gjøre det? Få trine til å prøve å overtale mia til å snakke med noen profesjonelle.

Hva med foreldrene til mia? De må da ha merket at hun har gått drastisk ned i vekt? Mistenker de ingenting?

Hvis søstera di ikke vil at mia skal vite at trine har "sladra", kanskje hun kan snakke med mia likevel, og prøve å få henne til å åpne seg. Ikke ved å si at hun vet hva som foregår, men å si at hun er bekymret siden hun har mistet så mye vekt, og at hun er opplyst om at spiseforstyrrelser er veldig vanlig osv osv? Hinte frempå, så kanskje hun åpner seg for søstera di også.

Hvis hun ikke får hjelp og det fortsetter, så syns jeg ikke du skal holde på hemmeligheten for søstera di lenger. Det er en livsfarlig sykdom, og mia trenger hjelp. Selv om det kan ødelegge venninneforhold.. tror jeg at når hun er blitt frisk, vil hun være takknemlig.

Jeg har sagt til ungene mine at noen ting må voksne gå videre med og det har jeg gjort uten at det ble noe bråk av det. Anorexi, dopbruk og seksuelt misbruk burde man gå til foreldrene med. Foreldrene behøver jo ikke si at det er du som har sagt det.

Tipset helsesøster (evt. klasseforstander) på skolen de går på om situasjonen - latt ham/henne tatt en prat med barnet som har spiseforstyrrelse.

En helsesøster/lærer med litt trening kan raskt stadfeste en mistanke om spiseforstyrrelse ved samtale; og dermed ha grunn til å varsle foreldrene.

Vet ikke om det funker - men kan være verdt et forsøk...?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...