IngerCC Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Jeg har fått påvist mye gallesten på ultralyd men har ikke typiske gallestensmerter. Samtidig ble det påvis Helicobactor Pylori og jeg ble satt på trippelbehandling med Nexium, antibiotika og Flagyl. Har i perioder hatt pusteproblemer og smerter i bryst, side og rygg (begge skuldrene). Blir fort sliten og er generelt slapp. Gir gallesten disse symptonene, er det HP-kuren/bakterien eller er det noe annet? Det ble tatt torax røntgen, ekg, ultralyd og mange blodprøver som ikke viste noen andre forhold. Kan kosthold, trening, soneterapi, akkupunktur el.l. være alternativer til å forbygge disse plagene? Har gått ned 5 kg på 10 dager. Føler meg usikker på hva jeg skal spise. Er redd for å få nye smerter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145173-gallesten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mauren Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Ved gallesten har en ofte smerter på høyre side, gjerne helt opp til skulderen. Helicobacter pylori, som forårsaker magesår kan gjerne gi smerter på venstre siden (det er der magesekken ligger) men også litt nedover i tolvfingertarmen. Når det gjelder gallesten er det noen ting du kan gjøre selv; Spise mye frukt og grønt, spesielt rå. Unngå fet mat, hold deg til magert kjøtt go mager fisk. drikk mye vann, det fortynner gallevæsken, drikk gjerne et par liter om dagen. Spis grapefrukt, men ikke med sukker på. I tillegg kan det hjelpe å drikke 10 dråper bitterstern før hvert måltid, dette har god effekt på gallen og gallesalter. Artisjokk enten som te eller kapsler driver ut gallen og letter fettfordøyelsen. 500 mg C-vitamin daglig, 350 mg e-vitamin daglig, fibertilskudd dersom kosten din ikke inneholder nok fiber, alfaspirer - friske spirer eller kapsler virker leverrensende. Ved akutte smerter kan Ibux, naprosyn eller voltaren hjelpe. Varme omslag kan hjelpe, peppermynteolje kan smøres på eller drikk peppermyntete. Spis artisjokk, gjerne med litt olivenolje på. Kilde: bedre Helse nummer 3 2004. Der står en bra artikkel om gallesten. Håper dette hjalp litt? God bedring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145173-gallesten/#findComment-919197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Det er ikke uvanlig med dårlig matlyst og noe vekttap etter en trippel-kur, men 5 kg er mye. Gallesten som ligger rolig i gallebøæren gir ikke plager. Synes du kan spise hyppige, små og fettfattige måltider. akupunktur kan alltids prøves, men trolig går smertene gradvis over. om dette ikke er tilfelle bør du be om en ny, grundig sjekk. Kanskje inkludert en belastnings-EKG. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145173-gallesten/#findComment-920663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.