Gå til innhold

Hvordan kan man lære å tenke positivt?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil tenke positivt

Har noen ideer? Tar meg selv mange ganger for å tenke negativt. Det kan være engstelig for fremtid, sykdom, økonomi, å miste noen, hva som kan skje ovs. Jeg er sliten av å tenke på slike ting, spesielt når jeg ikke får sove. Jeg er samboer med barn og jobber som sekretær på et sykehus på ei avd med alvorlig sykdom (tar meg i å tenke mer på dette enn jeg burde). Hvordan koble tankene på noe positivt????

Fortsetter under...

Jeg mener meditasjon kan være en av de mest effektive måtene for å endre slike negative tankemønstre som du beskriver. Buddhistisk innsiktsmeditasjon eller ACEM (en vestlig-psykologisk variant) kan være gode alternativer. Det siste man bør gjøre er nok å forsøke å tvinge seg selv til å tenke positivt. Snarere bør man anerkjenne, og betrakte, de negative tankene som dukker opp. Da vil man etter hvert ikke bruke så mye energi på å (forgjeves) fortrenge disse, og de vil også dukke opp mer sjelden. Meditasjon kan hjelpe deg til å få den roen, konsentrasjonen og distansen som er nødvendig for å forsone seg med negative tanker på denne måten, slik at de på sikt får mindre makt over deg.

Gjest Vil tenke positivt

Jeg mener meditasjon kan være en av de mest effektive måtene for å endre slike negative tankemønstre som du beskriver. Buddhistisk innsiktsmeditasjon eller ACEM (en vestlig-psykologisk variant) kan være gode alternativer. Det siste man bør gjøre er nok å forsøke å tvinge seg selv til å tenke positivt. Snarere bør man anerkjenne, og betrakte, de negative tankene som dukker opp. Da vil man etter hvert ikke bruke så mye energi på å (forgjeves) fortrenge disse, og de vil også dukke opp mer sjelden. Meditasjon kan hjelpe deg til å få den roen, konsentrasjonen og distansen som er nødvendig for å forsone seg med negative tanker på denne måten, slik at de på sikt får mindre makt over deg.

Tusen takk for råd, meditasjon kunne godt være noe for meg, men må jeg gå på kurs eller hvordan lære det?

Tusen takk for råd, meditasjon kunne godt være noe for meg, men må jeg gå på kurs eller hvordan lære det?

Det kan nok være lurt å ta et kurs og ha en veileder. ACEM har regelmessige kurs mange steder i landet. Bor du i en større by lar det seg kanskje også gjøre å finne en veileder i buddhistisk innsiktsmeditasjon. Men du kan også lære deg å meditere aleine. To bøker som kan anbefales i den forbindelse:

David Fontana: Lær å meditere

David Rosenberg: Breth by Breath - The Liberating Practice of Insight meditation

Hvis du søker på Yogaskolen i Oslo på internettt kan du kjøpe cd-plate med avspenning og meditasjon, den blå. Kjempenydelig og veldig avslappende å høre på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...