Gå til innhold

Hvordan kan man lære å tenke positivt?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil tenke positivt

Har noen ideer? Tar meg selv mange ganger for å tenke negativt. Det kan være engstelig for fremtid, sykdom, økonomi, å miste noen, hva som kan skje ovs. Jeg er sliten av å tenke på slike ting, spesielt når jeg ikke får sove. Jeg er samboer med barn og jobber som sekretær på et sykehus på ei avd med alvorlig sykdom (tar meg i å tenke mer på dette enn jeg burde). Hvordan koble tankene på noe positivt????

Fortsetter under...

Jeg mener meditasjon kan være en av de mest effektive måtene for å endre slike negative tankemønstre som du beskriver. Buddhistisk innsiktsmeditasjon eller ACEM (en vestlig-psykologisk variant) kan være gode alternativer. Det siste man bør gjøre er nok å forsøke å tvinge seg selv til å tenke positivt. Snarere bør man anerkjenne, og betrakte, de negative tankene som dukker opp. Da vil man etter hvert ikke bruke så mye energi på å (forgjeves) fortrenge disse, og de vil også dukke opp mer sjelden. Meditasjon kan hjelpe deg til å få den roen, konsentrasjonen og distansen som er nødvendig for å forsone seg med negative tanker på denne måten, slik at de på sikt får mindre makt over deg.

Gjest Vil tenke positivt

Jeg mener meditasjon kan være en av de mest effektive måtene for å endre slike negative tankemønstre som du beskriver. Buddhistisk innsiktsmeditasjon eller ACEM (en vestlig-psykologisk variant) kan være gode alternativer. Det siste man bør gjøre er nok å forsøke å tvinge seg selv til å tenke positivt. Snarere bør man anerkjenne, og betrakte, de negative tankene som dukker opp. Da vil man etter hvert ikke bruke så mye energi på å (forgjeves) fortrenge disse, og de vil også dukke opp mer sjelden. Meditasjon kan hjelpe deg til å få den roen, konsentrasjonen og distansen som er nødvendig for å forsone seg med negative tanker på denne måten, slik at de på sikt får mindre makt over deg.