Gå til innhold

Økonomi, hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest mallet

En felles konto som vi betaler inn like mye hver til. Den brukes til mat, husleie og andre fellesutgifter. Og så en konto hver til privat forbruk.

Tillegg: Hvis inntektene er veldig forskjellige (f.eks om den ene jobber og den andre er hjemme med barn eller studerer) så må man selvsagt tilpasse litt.

Dette er om man bor sammen altså. Hvis man bare er kjærester og ikke bor sammen er det vel ikke naturlig å ha felles konto.

Gjest Økonomisk kjæreste

En felles konto som vi betaler inn like mye hver til. Den brukes til mat, husleie og andre fellesutgifter. Og så en konto hver til privat forbruk.

Genialt! Det er slik jeg vil ha det også, synest det blir mye enklere med en felles konto, så drar bare en av oss kortet. Men sefølgelig, vi må få ha vår private økonomi også, hvor mye betaler hvær på felles kontoen hver måned?

Annonse

Gjest mallet

Genialt! Det er slik jeg vil ha det også, synest det blir mye enklere med en felles konto, så drar bare en av oss kortet. Men sefølgelig, vi må få ha vår private økonomi også, hvor mye betaler hvær på felles kontoen hver måned?

Det må dere nesten avpasse etter forbruket. Sett dere ned og regn på hvor mye dere trenger til faste utgifter og til andre fellesutgifter i måneden, del beløpet på to, og sett en dato i mnd dere begge betaler inn hver sin del. Det som da blir til overs for hver er til privat forbruk.

Det kan lønne seg å avtale nøyaktig hvilke utgifter dere vil bruke felleskontoen til, for det er alltid noen ting som kommer i grenseland mellom felles og privat. F.eks om en av dere stikker ut og spiser med noen venner - går måltidet av felleskontoen eller privatkontoen? Slike ting.

Bente831365380491

Vi har felles økonomi, men ikke felles konto. Han betaler husleie, jeg handler mat. Våre private regninger betaler vi selv, mens regninger f.eks. på parabol og ting vi kjøper sammen betaler vi annenhver måned (omtrent).

Ellers så betaler vi litt om hverandre. Mesteparten av pengene går til felles uansett. Vi er fornøyd med denne ordningen.

Vi bruker opp alle pengene våre uansett, så hvem som betaler ditt og datt er ikke så nøye. I dag har jeg betalt tannlegeregninga hans f.eks.

Av faste trekk går lån av hans konto og husleia fra min konto. Vi får også lønn på helt forskjellige tidspunkter, så det er ofte den ene er nesten blakk og den andre akkurat har fått lønn. Da drar den som har mest penger kortet eller betaler regninga, sånn at ingen skal gå helt tom.

Når vi skal kjøpe litt større ting overfører vi noen ganger penger fra den ene til den andres konto, sånn at det skal bli nok til sammen.

Vi har ingen felles konto enda, men felles økonomi.

Mitt forrige samboerskap: Vi var unge og fattige begge to. Han sivilarbeider uten bostøtte, og jeg student/deltidsjobb. Litt av tiden var jeg arbeidsløs. Og før han begynte i siviltjenesten, drev han eget firma uten fast inntekt. Så noen ganger tjente jeg bedre, andre ganger tjente han bedre. Men vi hadde felles økonomi og delte på alt. Ikke felles konto da (selv om han ønsket det)

Det gikk veldig bra. Den som hadde penger betalte.

Vi har satt opp budsjett og har oversikt over hvor mye vi bruker på faste, felles utgifter samt mat hver måned. Disse utgiftene betales fra en felles konto som vi begge har full tilgang til, vi har også hvert sitt bankkort på denne kontoen.

Vi tjener omtrent like mye, så vi setter samme beløp inn på felleskontoen. Det vi har igjen av lønna disponerer vi fritt - han elsker å bruke penger og er alltid blakk, jeg foretrekker økonomisk trygghet og har til enhver tid et beløp på lur på min konto.

Boligen vår har vi gått inn i med samme egenkapital, lånet deles likt.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...