Gå til innhold

legemiddelkjøp i utlandet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Innenfor EØS-området kan man kan ta med seg eller få tilsendt legemidler for inntil tre måneders personlig forbruk. Forutsetningen er at man kan dokumentere overfor tollmyndighetene at medikamentene er ervervet på lovlig vis, for eksempel ved framvisning av en resept fra lege eller kvittering fra apotek.

Utenfor EØS-området har norske borgere ikke anledning til å motta eller medbringe legemidler.

Det er imidlertid mulig å søke om innførsel av et legemiddel som ikke er tilgjengelig i Norge på såkalt registreringsfritak. Legen fyller da ut en søknad som pasienten leverer på apoteket for godkjennelse hos Statens legemiddelkontroll.

Det er ikke tillatt å innføre narkotiske stoffer eller dopingmidler verken innenfor eller utenfor EØS-området, med mindre man er en utenlandsk statsborger på besøk i Norge. I så fall kan man medbringe smertestillende midler eller sovemedisin for en ukes forbruk og andre medikamenter for tre måneders forbruk.

Man kan også få ettersendt medikamenter tilsvarende en ukes forbruk. En slik forsendelse skal godkjennes av Statens helsetilsyn.

Det er forskjellige tabletter. PF i Norge har 40 mg kodein; de i Storbritannia, Frankrike (og formodentlig også Danmark) inneholder 8 mg kodein. De inneholder dog samme mengde paracetamol, så du kan IKKE ta 5 ganger så mange av de "utenlandske" tablettene.

Med vennlig hilsen

Gjest moiiiii

Det er forskjellige tabletter. PF i Norge har 40 mg kodein; de i Storbritannia, Frankrike (og formodentlig også Danmark) inneholder 8 mg kodein. De inneholder dog samme mengde paracetamol, så du kan IKKE ta 5 ganger så mange av de "utenlandske" tablettene.

Med vennlig hilsen

Takk for svar!

Men hvor finner du slike opplysninger? Skal på ferie i sommer (spania) og bruker div. tabl som jeg må ha med meg.. syns dette virker komplisert jeg!!

Takk for svar!

Men hvor finner du slike opplysninger? Skal på ferie i sommer (spania) og bruker div. tabl som jeg må ha med meg.. syns dette virker komplisert jeg!!

Jeg har bodd i diverse land.

Formelt skal du ha med dokumenter, brev, resepter og jeg vet ikke hva.

Jeg har reist (med både tabletter, ampuller og store sprøyter) i årevis (i Europa, Latin-Amerika, Afrika og Asia) og ALDRI noensinne har noen stoppet og sjekket tablettene. Jeg vet selvsagt at det kan skje, men så lenge du har et fornuftig antall og det står ditt navn på pakken, så tror jeg ikke det er noen fare.

Hvis det er en 4 ukers feriereise til Spania, så sørg for at du tar med ytterpakningen, og gjerne resepten. Med mindre det er store kvantiteter av "morfin" går det greit.

God reise!

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...