Gå til innhold

Har noen erfaring med utleie av leilighet og regler her?

Anbefalte innlegg

Gjest utleier

Jeg har planer om å leie ut min 4/5 roms leilighet (borettslag) i 3 år.

I den forbindelse har jeg en del ting jeg lurer på. Pr i dag har jeg husleie på 3100 kr og lån på leiligheten med 3500, totalt 6600 pr mnd i husleie.

Hvor mye kan jeg ta i husleie og må jeg skatte av disse pengene, i såfall hvor mye? Har hørt at det første året er skattefritt, kan det stemme? Hvilke regler gjelder egentlig her?

Hvor mye kan jeg ta i depositum, , hva kan trekkes fra eventuelt depositum, hvilken konto skal dette stå på og hvem skal ha rentene når dep. tilbakebetales?

Hvor lenge kan en skrive kontrakt av gangen for leie? Tenker jo i utgangspunktet langtidsleie de 3 årene jeg er borte. Er jo også litt redd for mye utskifting, da jeg ikke skal bo i samme by.

Hvordan få seriøse folk til å leie som en vet betaler? Jeg er helt avhengig av å få leien da jeg blir å ha nye utgifter en annen plass.

Har noen erfaring de kan dele med meg?

Fortsetter under...

Bente831365380491

Hvor befinner denne leiligheten seg da? Hvis leilighetene ellers er dyre å leie, sånn som f.eks. i Oslo, så kan du sikkert ta like mye som du har utgifter på. Hva dekker husleien som du betaler?

Er ikke helt sikker på hvordan reglene med depositum er, men tror det er 2 eller 3 husleier. De skal egentlig stå på en depositums konto, men det er mange (hvertfall her jeg bor), som tar dette selv, og når de leier ut til noen andre, så betaler de depositumet tilbake når de nye leieboerne har betalt.

Men hvis rett skal være rett, skal dep. stå på en egen konto, i leiers navn, og det er leier som kan ta ut rentene. En slik konto koster en 4-500 kr å opprette! Og det skal ikke være mulig å ta ut pengene fra den, uten at utleier godkjenner, eller noe i den dur!

Vi slapp å betale dep her hvor vi bor. Tror huseier så oss litt an, + at begge fedrene våre er snekkere, og kan reperare ting som går i stykker.

Du kan vel ta den leien du kan få.

Du må skatte av leieinntekten. Hvis den kommer på toppen av annen inntekt, kan du regne 28% skatt. Hvis den blir den eneste inntekten du har, blir skatten noe lavere pga personfradraget.

Det første året er IKKE skattefritt. Derimot er det skattefritt hvis du leier ut mindre enn halve året. Det kan altså lønne seg å leie ut fra 15. juli f.eks., da er det skattefritt ut det året, og hvis det siste året slutter før 30. juni er det skattefritt det året også.

Ellers vet jeg ingenting om utleie, depositum og denslags.

Bente831365380491

Du kan vel ta den leien du kan få.

Du må skatte av leieinntekten. Hvis den kommer på toppen av annen inntekt, kan du regne 28% skatt. Hvis den blir den eneste inntekten du har, blir skatten noe lavere pga personfradraget.

Det første året er IKKE skattefritt. Derimot er det skattefritt hvis du leier ut mindre enn halve året. Det kan altså lønne seg å leie ut fra 15. juli f.eks., da er det skattefritt ut det året, og hvis det siste året slutter før 30. juni er det skattefritt det året også.

Ellers vet jeg ingenting om utleie, depositum og denslags.

Jeg har hørt at det er skattefritt så lenge du ikke tar mer enn 5000 kr i leie....Det sa hvertfall onkelen min. De ble ikke å gå høyere i leie, for da måtte de betale skatt...

Men nå skal ikke jeg påstå noe sånn bastant...

Gjest Grumpy

Hvis du har så lite kjennskap til reglene for utleie bør du sette det bort til en megler, som tar seg av det praktiske og har et profesjonelt forhold til det. De kan kredittsjekke interessentene også så de vet de får leietakere som har betalingsevne.

De tar gjerne en måneds leie per år i betaling men da kjøper du både deg selv og leietakerne bedre nattesøvn.

Men generelt kan du ta max 6 mnd. leie som depositum, det vanlige er 3 (de færreste har 50-60000.- å stille opp med til depositum) Dep. skal som det sies over her inn på sperret konto i leiers navn og kan bare disponeres hvis leier og utleier er enige. Leie kan du vel ta høystbydende. 3-roms sentralt i Oslo går gjerne for 8-10000. Skatteregler aner jeg ingenting om, dessverre. Og som leietaker ville jeg ALDRI godtatt at depositum ble betalt direkte til utleier. Da hadde jeg valgt en annen leilighet. Det er useriøst.

Annonse

Bente831365380491

Hvis du har så lite kjennskap til reglene for utleie bør du sette det bort til en megler, som tar seg av det praktiske og har et profesjonelt forhold til det. De kan kredittsjekke interessentene også så de vet de får leietakere som har betalingsevne.

De tar gjerne en måneds leie per år i betaling men da kjøper du både deg selv og leietakerne bedre nattesøvn.

Men generelt kan du ta max 6 mnd. leie som depositum, det vanlige er 3 (de færreste har 50-60000.- å stille opp med til depositum) Dep. skal som det sies over her inn på sperret konto i leiers navn og kan bare disponeres hvis leier og utleier er enige. Leie kan du vel ta høystbydende. 3-roms sentralt i Oslo går gjerne for 8-10000. Skatteregler aner jeg ingenting om, dessverre. Og som leietaker ville jeg ALDRI godtatt at depositum ble betalt direkte til utleier. Da hadde jeg valgt en annen leilighet. Det er useriøst.

Sånn fungerer det veldig ofte her som jeg bor. Her er depositumene så lave uansett, at det ikke vil lønne seg å opprette en depositumskonto. Men har aldri opplevd det selv, da vi ikke måtte betale depositumet.

Jeg har hørt at det er skattefritt så lenge du ikke tar mer enn 5000 kr i leie....Det sa hvertfall onkelen min. De ble ikke å gå høyere i leie, for da måtte de betale skatt...

Men nå skal ikke jeg påstå noe sånn bastant...

Om det er skattefritt eller ikke har ingenting med prisen å gjøre. Leier man ut mindre enn halve boligen er det skattefritt. Leier man ut mindre enn halve året er det skattefritt selv om man leier ut mer enn 50% av boligens boareal.

Men leier man ut mer enn det må man skatte, uansett om det er mer eller mindre enn 5000 kr.

Det er 28% skatt på overskuddet på utleie, har du ikke noe å trekke i fra må du betale skatten av hele beløpet.

Det er en mulighet å unngå skatt i ett år, men da må du leie ut den siste halvdelen av det første året og første halvdelen året etter. Men da kan du ikke fortsette å leie ut leiligheten etter det året, for da får du skatt fra første dag.

De andre spørsmålene er besvart av de andre ser jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...