Gå til innhold

Hvor tungt er det å gå høgskole?

Anbefalte innlegg

Gjest Lone M

Har søkt om opptak til sykepleierskolen til aug-04 og lurer på hvor tungt det er å gå på høgskole egentlig? Vanskelighetsgrad? Ordet høgskole høres litt vanskelig ut. Selv har jeg slitt meg gjennom 3 år på videregående med ikke de beste karakterer, selv om jeg har lest og gjort det jeg skal. Ikke særlig fravær hadde jeg heller. Er jeg for dum til å gå på høgskole da? Kanskje et dumt spørsmål, men jeg er så usikker. Kankje noen kan oppmuntre meg?

Takker for svar

Fortsetter under...

Bente831365380491

Vet ikke hvordan det er på sykepleien, men det er alt hva du gjør det til selv. Det er lite oppfølging, på vgs er det sinnsykt mye oppfølging i forhold.

Det kan bli enklere hvis du finner noen å lese og jobbe sammen med (kollokvie gruppe).

Det er vel ingen som er for dum til å gå på høyskole.

Husk at her er det ingen som pusher på at du gjør det du skal gjøre. Så du må ta i et tak selv! Og du blir kun vurdert på eksamen.

Bente831365380491

Jeg synes vgs var verre.

Er nå snart ferdig med 1 året informatikk på høgskole.

Syns vgs var en lek i forhold til høyskole. Men jeg studerer økonomi, og er egentlig ganske skolelei.

Det var noe helt annet å få hjelp hvis man lurte på noe, og man ble vurdert gjennom hele året. Syns det var greiest jeg!

Gleder meg litt til neste år. Er ferdig med økonomien da, og skal fortsette på advanced marketing!

Syns vgs var en lek i forhold til høyskole. Men jeg studerer økonomi, og er egentlig ganske skolelei.

Det var noe helt annet å få hjelp hvis man lurte på noe, og man ble vurdert gjennom hele året. Syns det var greiest jeg!

Gleder meg litt til neste år. Er ferdig med økonomien da, og skal fortsette på advanced marketing!

Vi har 1 foreleser, 2 gruppelærere (masterstudenter) og i enkelte kurs også labhjelp i tillegg. Har absolutt ikke problemer med å finne noen å spørre :) Vi er ca 40-80 stk per kurs.

I tillegg har vi eksamen hver 7-8 uke ca (prøveprosjekt) og bare ett og ett fag i gangen. (Fag - eksamen, nytt fag - eksamen). Og i hvert fag har vi som regel minimum 2 obligatoriske oppgaver som vurderes underveis. I enkelte kurs 5!

Så vi vurderes masse underveis, hele året.

Og dette interesserer meg :)

Så det er kanskje ikke rart jeg synes dette er greiere enn vgs.

Jeg tok meg en LANG pause etter vgs for å bli kvitt skoleleiheten før jeg begynte på høgskole. Det er jeg glad for nå, klarer å studere seriøst (noe jeg absolutt ikke klarte på vgs).

Vet ikke hvordan det er på sykepleien, men det er alt hva du gjør det til selv. Det er lite oppfølging, på vgs er det sinnsykt mye oppfølging i forhold.

Det kan bli enklere hvis du finner noen å lese og jobbe sammen med (kollokvie gruppe).

Det er vel ingen som er for dum til å gå på høyskole.

Husk at her er det ingen som pusher på at du gjør det du skal gjøre. Så du må ta i et tak selv! Og du blir kun vurdert på eksamen.

Det er mange høgskoler som vurderer underveis også nå, bruker f.eks prosjekter eller arbeidsmappe i stedet for, eller i tillegg til eksamen.

Høres ut som dere har et slapt opplegg - har de ikke fått med seg kvalitetsreformen ? :-)

Annonse

Bente831365380491

Vi har 1 foreleser, 2 gruppelærere (masterstudenter) og i enkelte kurs også labhjelp i tillegg. Har absolutt ikke problemer med å finne noen å spørre :) Vi er ca 40-80 stk per kurs.

I tillegg har vi eksamen hver 7-8 uke ca (prøveprosjekt) og bare ett og ett fag i gangen. (Fag - eksamen, nytt fag - eksamen). Og i hvert fag har vi som regel minimum 2 obligatoriske oppgaver som vurderes underveis. I enkelte kurs 5!

Så vi vurderes masse underveis, hele året.

Og dette interesserer meg :)

Så det er kanskje ikke rart jeg synes dette er greiere enn vgs.

Jeg tok meg en LANG pause etter vgs for å bli kvitt skoleleiheten før jeg begynte på høgskole. Det er jeg glad for nå, klarer å studere seriøst (noe jeg absolutt ikke klarte på vgs).

Tror det kan være lurt, å ta en pause altså.

Skulle også ønske at vi gjorde det på den måten med eksamener. Sånn som det er nå, har vi 5-6 eksamener i semesteret, og det er tungt. Nå har vi 3 stykker på 8 dager....

Og vi har kun en foreleser i hvert fag. Og de holder gjerne til på en helt annen skole.....

Bente831365380491

Det er mange høgskoler som vurderer underveis også nå, bruker f.eks prosjekter eller arbeidsmappe i stedet for, eller i tillegg til eksamen.

Høres ut som dere har et slapt opplegg - har de ikke fått med seg kvalitetsreformen ? :-)

Kom desseverre ikke under den, nei. Klassen etter oss har fått innført denne reformen.

Jeg går på universitetet og tror ikke det er så mye forskjell. Det som er "farlig" er at du har så mye frihet. Noen kurs har obligatorisk oppmøte på forelesninger og/eller grupper. Men det er ikke så mange (ikke av de kursene jeg har tatt iallefall)

Derfor er det lett å bare droppe det en dag.. og en dag til. og kommer på skolen igjen og oppdager at man ligger langt bak og ikke skjønner noe... Det er iallefall tabber jeg har gjort. Men så lenge du har en god innstilling og passer selv på å gå på skolen og lese/jobbe med oppgaver hjemme, så skal det gå bra! Vet ikke hvordan det er med eksamener på høgskolen, men på universitet i oslo er det iallefall vanlig å ha flervalgsoppgaver til midtveis eksamen, og en blanding av flervalg og langsvarsoppgaver til avsluttende eksamen. (Sånn har det iallefall vært i alle fagene jeg har tatt)

Gjest evighetsstudenten

Hei - jeg går nå mitt andre år på høgskole og stortrives!Fra før av er jeg sykepleier, men nå tar jeg mer utdannelse.

Noen råd: Heng deg på en kollokviegruppe el.lign. så fort du bare kan!!! Finn noen du har god kjemi med - det er viktig, særlig når eksamen nærmer seg. Man blir så irritabel når man har eksamensnerver.

Prøv heller å lese litt hver dag, enn skippertak - men gå i hvert fall på alle forelesningene, så du får med deg hva forelesere/skolen mener er viktigst! Da får du også noen knagger å henge ting på når du leser rett før eksamen.

Prøv deg på mest mulig når du er ute i praksis! Ikke gjem deg bort i krokene, men få det inn i fingrene! Når du skal ut i jobb, er det ikke karakterene som teller, men håndlaget! Selv stilte jeg med gode karakterer - men helt uten selvtillit - og karakterene var ingenting verd! Ufaglærte på post kunne nesten mer - i praksis - enn jeg!

Du skal satse på et praktisk/teoretisk yrke. Da er din egen livserfaring en viktig ressurs - ikke glem det!

Hvis du setter deg som et mål å få stå-karakterer - og ikke som et mål å få gode karakterer, vil du oppdage at mye av eksamensnervene forsvinner! Jeg har endt opp med mye bedre karakterer enn folk som har nilest, og som jeg vet kunne mer enn jeg. Men fordi de fikk jernteppe av eksamensnervene, klarte de ikke vise det de kunne. Mens jeg jo bare skulle stå... Dermed leverte jeg et minimum - og så slengte jeg på det jeg rakk ekstra. Ikke sjelden løftet "det lille ekstra" jeg bare "slengte" på, karakteren! Det er noe av det viktigste jeg lærte - å senke ambisjonsnivået. Det lærte jeg av å stryke på første eksamen! Da jeg skulle gå opp igjen, hadde jeg ikke nerver. Fra å ha hatt ambisjonene om å levere en praktfull oppgave, var nå ambisjonen bare å få stått. Og det frigjorde en masse energi - og eksamen gikk riktig så bra! Derfor har jeg brukt samme teknikk til hver eksamen siden

Så dette klarer du kjempebra, skal du se! Målet ditt skal være å stå - punktum. Og å utøve yrket og gi pasientene riktig og god sykepleie. Punktum, Alt annet er sånn "ekstra som du bare slenger på" når du har gjort minimum. Da skal du se du blir en flott sykepleier!

Og til slutt - et viktig råd: Ikke la de andres panikk for medisinregningen vippe deg av pinnen. Bruk sunn fornuft, ikke vær redd - så skal du se det går utmerket!

Lykke til - hilsen sykepleier og

Gjest insomnia000

Hva var det du slet mesr med? og hva var din sterke side? På en høyskole kan du jo ofte spesialisere deg litt mer enn på et gymnas der du må ta alle slags fagemner.Så det trenger ikke bli verre,kanskje mye bedre også.Selv var ikke realfagene min sterke side, så da valgte jeg bort det når jeg skulle videreutdanne meg. Stå på du!

Det som er den største forskjellen mellom vgs og høgskole, er kravet om forståelse av tilegnet kunnskap.

Og det er det mest nødvendige som foreleses, du må selv sørge for at du får med deg hele pensum, og det er et nesten-krav at du leser også utenfor pensum.

Det hjelper lite å hoste frem pugget kunnskap, her skal det observeres, reflekteres, analyseres, vurderes, konkretiseres, spesifisers, defineres,,,,, opp i mente.

Overgangen er altså relativt stor, men når du kommer inn i mentaliteten, da er det gøy.

Lykke til!

c",)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...