Gå til innhold

NHD les!!!!! Skape en schizofreni?


wannebe

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er ganske teit, men også litt viktig for meg...

Jeg lurte på om man kunne illuminere sin egen lille schizofreni?

Sånn at man er forskjellige personligheter. Hvis man er litt lei den gamle liksom...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg har ikke så mye kunnskap om schizofreni, men og late som vi er en annen? men det gjør vi jo alle av og til, spesielt kanskje unge mennesker, prøver å være en annen en den man er, prøver å være så kul som man tror den andre vil at du skal være, men om det er bra, tja, vet ikke, har selv erfart og være en annen en den man er, ikke fungerer. Jeg synes vi skal gjøre det beste ut av den man er, og som regel så går det bra.

Dette var kanskje et dårlig svar, og kanskje heller ikke svar på det du spurte om, men jeg har ikke kunnskapene som skal til.

"Sykepleier student"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har ikke så mye kunnskap om schizofreni, men og late som vi er en annen? men det gjør vi jo alle av og til, spesielt kanskje unge mennesker, prøver å være en annen en den man er, prøver å være så kul som man tror den andre vil at du skal være, men om det er bra, tja, vet ikke, har selv erfart og være en annen en den man er, ikke fungerer. Jeg synes vi skal gjøre det beste ut av den man er, og som regel så går det bra.

Dette var kanskje et dårlig svar, og kanskje heller ikke svar på det du spurte om, men jeg har ikke kunnskapene som skal til.

"Sykepleier student"

Jeg har ikke vært schizofren. Men noen ganger jeg har vært laaangt nede, har jeg ved noen tilfeller prøvd å vært en annen, litt kul type med tæl i. Dette har funket meg. Men det krever disiplin og mot. ikke lett å være en annen når man har både angst og depresjon samtidig. Men det er ikke lettere å være seg sjæl heller når man er langt nede ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært schizofren. Men noen ganger jeg har vært laaangt nede, har jeg ved noen tilfeller prøvd å vært en annen, litt kul type med tæl i. Dette har funket meg. Men det krever disiplin og mot. ikke lett å være en annen når man har både angst og depresjon samtidig. Men det er ikke lettere å være seg sjæl heller når man er langt nede ;-)

Takk for svarene!

Men jeg tenkte mer på konkrete personligheter man er til ulike tider. Slik at man t.o.m. gir seg selv et nytt navn, og mer eller mindre er en annen.

Også lurte jeg på...

hvis man fortsetter slik, blir man til slutt ORDENTLIG schizofren da? Altså psykotisk.

Er schizofrene mennesker klar over hva de driver med egentlig???

Jeg høres kanskje litt merkelig ut. Men jeg er så nysjerrig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Feil diagnose

Spaltet personlighet og schizofreni er ikke det samme.

Hva er schizofreni?

Schizofreni er en sinnslidelse med en forvirret virkelighetsoppfatning, preget av at tankene stopper opp eller blir uten logisk sammenheng, ofte slik at den schizofrene lager nye, merkelige ord. Den schizofrene forsvinner inn i sin egen verden og trekker seg følelsesmessig tilbake fra omgivelsene.Til å begynne med kan vedkommende ofte virke overfølsom og ta til tårene hele tiden, etterhvert blir han vanskeligere å nå inn til. Ofte utvikles vrangforestillinger og følelsen av at kroppen er forandret og at kroppen påvirkes utenfra slik at man hører stemmer eller ser syner, såkalte hallusinasjoner.

http://www.helsenett.no/2_2_1/2_2_1_s12.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svarene!

Men jeg tenkte mer på konkrete personligheter man er til ulike tider. Slik at man t.o.m. gir seg selv et nytt navn, og mer eller mindre er en annen.

Også lurte jeg på...

hvis man fortsetter slik, blir man til slutt ORDENTLIG schizofren da? Altså psykotisk.

Er schizofrene mennesker klar over hva de driver med egentlig???

Jeg høres kanskje litt merkelig ut. Men jeg er så nysjerrig!

Det er dessverre en utbredt feiloppfatning at schizofreni har noe med flere personligheter å gjøre. Nicket "Feil diagnose" gjør greit rede for dette.

Det du beskriver, ser en i den sjeldne diagnosen "Multippel personlighet". Jeg har arbeidet i psykiatrien i 18 år og har enda tilgode å se en slik tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...