Gå til innhold

Jeg får ikke sove - hjelp, blir snart gal

Anbefalte innlegg

Gjest søvnløs66

Er kvinne, 38 år. Er det noen som har noen gode råd mot søvnproblemer?????

Det begynte helt plutselig natt til 23. april. Jeg sovner raskt når jeg legger meg, og våkner i løpet av 1/2 - 1 time. Da må jeg gjerne tisse.

Tidligere har jeg alltid sovnet igjen med engang jeg har lagt meg igjen. Men nå får jeg ikke sove igjen.

Blir liggende både i 4,5 og 6 timer før jeg sovner igjen. Og da er det nesten tid for å stå opp igjen.

Var hos legen og fikk sovetabletter. De hjelper så klart de nettene jeg bruker de. Men det står på pakken at de ikke skal brukes daglig. Vanedannende. Derfor har jeg brukt de bare av og til. Når det har gått for lang til uten søvn. De første nettene jeg brukte tablettene hjalp de ikke, snakket med legen og måtte øke dosen fra 1 til 1 1/2 tablett. Og da sover jeg godt. Hvis jeg våkner for å tisse sovner jeg fort igjen.

Kan jo ikke bruke sovetabletter dann og vann???? Fikk også beskjed om ikke å bruke de daglig.

Legger meg til vanlig tid og står opp til vanlig tid, skal jo tross alt på jobb. Men fungerer ikke særlig godt for tiden. Sur og gretten. Har også to barn jeg skal ta meg av.

I går var jeg på helsekosten og kjøpte "valerina natt" og brukte de i går kveld. Jeg tror damen i butikken nevnte at de ikke virket med en gang, at man måtte bruke de noen dager før de hjalp. - Noen med erfaring her - Sovnet fort i natt også, ved 2330-tida, våknet etter 30 min. og måtte tisse. Fikk ikke sove igjen før ved 4-tida.

Føler at jeg snart blir gal av dette. Når det er for ille så tenker jeg faktisk at nå orker jeg ikke mer, vært bedre å slippe unna. Skjønner jo så klart at det ikke er noen løsning, men jeg blir så sliten og trøtt, og lei av å ligge våken hele natten.

Livskvaliteten er helt på bånn for tida, pga søvnproblemer.

Er det noen der som har noen gode råd til en fortvilet søvnløs.

Fortsetter under...

Gjest Ole lukkøye er dum

Daglig bruk av sovepiller i et par måneder gjør ingen skade. Så trapper du forsiktig ned etterhvert. Ikke driv på å ta en pille en dag, og tre dager uten. Bare tull og ødelegger mer.

Ikke drikk kaffe etter klokka 1800. Ikke driv tening sent på kvelden. Ikke drikk mye så du må opp på do. Husk å få frisk luft og litt mosjon i løpet av dagen. Les litt istedet for å se på tv på kvelden. Ha det kjølig og mørkt på soverommet, bruk sokker hvis du har lett for å få kalde bein. Kamillete er beroligende.

Prøv i et par måneder. Funker det ikke når du trpper ned sovemedisinen så må du utredes nærmere av lege. Kanskje du ikke har nok melatonin etc.

Daglig bruk av sovepiller i et par måneder gjør ingen skade. Så trapper du forsiktig ned etterhvert. Ikke driv på å ta en pille en dag, og tre dager uten. Bare tull og ødelegger mer.

Ikke drikk kaffe etter klokka 1800. Ikke driv tening sent på kvelden. Ikke drikk mye så du må opp på do. Husk å få frisk luft og litt mosjon i løpet av dagen. Les litt istedet for å se på tv på kvelden. Ha det kjølig og mørkt på soverommet, bruk sokker hvis du har lett for å få kalde bein. Kamillete er beroligende.

Prøv i et par måneder. Funker det ikke når du trpper ned sovemedisinen så må du utredes nærmere av lege. Kanskje du ikke har nok melatonin etc.

Hei. Ta et søk på psykiatri med eks. søkeord søvn/sovemedisin e.l. så får du opp mye når det gjelder slike plager. Eller du legger dette spørsmålet til psykiater Nils Håvard Dahl på psykiatri-forumet her på DOL.

Mvh

Det går an å prøve allergitabletter mot søvnløshet. Vallergan brukes av mange som sovemiddel. Når man har brukt det i 3 uker må man ha et lite opphold før man bruker det igjen fordi man blir vant med virkningen. I den perioden kan man kanskje bruke vanlige sovemedisiner?

Spør legen din om det kan prøves i ditt tilfelle?

Noen allergimedisiner får en kjøpt uten resept, men det blir dyrt i lengden.

Er det noen grunn til at du ikke får sove som du vet om? Bekymringer, smerter, vonde tanker, depresjon? I såfall bør du få hjelp til å løse de problemene så du får sove om natta igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...