Gå til innhold

Har du sittet i fengsel?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest bella bulimi

Har en kjæreste som nesten fikk fengselsstraff. Ville ikke reagert negativt for jeg vet hva som lå bak (fyllekjøring og suicidalitet).

Han selv mente at han ikke ville overleve 30 dager i fengsel (pga svak psyke).

Venner hadde vi ikke så mange av. Familien ville forstått og syntes synd på ham.

Gjest forhenværende fengselsbetjent

Har aldri gjort noe staffbart. Som fengselsbetjent var jeg også nattevakt helt alene i fengselet. Skulle noe oppstå, hadde jeg bakvakter å ringe til. Ekkel situasjon.

De fleste satt inne for småkrimminelle handlinger. En hadde begått ran. En annen hadde varetekt for mord. Men de tedde seg OK innenfor murene.

Det virket som om pårørende til de innsatte tok det med fatning. De fleste forbrytelsene var begått under ruspåvirkning. Og da er mange litt mer overbærende.

Dessuten fik mange av de innsatte medikamenter som antagelig gjorde dem litt roligere.

Noen innsatte hadde pårørende som hjalp til med å forberede dem på tilværelsen etter soning. Andre fikk ikke besøk i det hele tatt.

En av de innsatt fortalte om en episode. Da hadde han møtt et av sine ransofre tilfeldigvis på gata. Han var skamfull og visste ikke helt hva han skulle si.

Senere greidde han å skaffe seg jobb som selger i en annen del av landet. Ikke greit for ham i jobb senere å treffe på sine ofre ved tilfeldigheter.

skorpionfisken

Har aldri gjort noe staffbart. Som fengselsbetjent var jeg også nattevakt helt alene i fengselet. Skulle noe oppstå, hadde jeg bakvakter å ringe til. Ekkel situasjon.

De fleste satt inne for småkrimminelle handlinger. En hadde begått ran. En annen hadde varetekt for mord. Men de tedde seg OK innenfor murene.

Det virket som om pårørende til de innsatte tok det med fatning. De fleste forbrytelsene var begått under ruspåvirkning. Og da er mange litt mer overbærende.

Dessuten fik mange av de innsatte medikamenter som antagelig gjorde dem litt roligere.

Noen innsatte hadde pårørende som hjalp til med å forberede dem på tilværelsen etter soning. Andre fikk ikke besøk i det hele tatt.

En av de innsatt fortalte om en episode. Da hadde han møtt et av sine ransofre tilfeldigvis på gata. Han var skamfull og visste ikke helt hva han skulle si.

Senere greidde han å skaffe seg jobb som selger i en annen del av landet. Ikke greit for ham i jobb senere å treffe på sine ofre ved tilfeldigheter.

Pussig situasjon. Overgriperen er redd for å møte sine ofre.

Det framstilles jo ofte som om ofrene er redde for å treffe overgriperen. Men dette tyder jo på at de ikke trenger være redde for å treffe på dem, for overgriperen er mer redd for å treffe dem og trekker seg unna?

Jeg håper det er sånn at om man soner en dom ferdig, og ikke kommer borti kriminelle handlinger etterpå, får seg jobb og lever normalt, så kan man tilgis av omgivelsene også.

petter smart

Har en kjæreste som nesten fikk fengselsstraff. Ville ikke reagert negativt for jeg vet hva som lå bak (fyllekjøring og suicidalitet).

Han selv mente at han ikke ville overleve 30 dager i fengsel (pga svak psyke).

Venner hadde vi ikke så mange av. Familien ville forstått og syntes synd på ham.

Er det ikke negativt at noen kjører i fylla?

Gjest anonym i dette her ja

Min bror har vært inne i over tre måneder en gang.

Vi, alltid min mor og jeg, noen ganger også min søster,besøkte ham en gang i uka.

Vi var oppgitte over at det hadde skjedd det som hadde skjedd, han satt inne for gatebråk med skade.

Men vi har alltid støttet hverandre i familien slik at ingen slo hånda av ham.

Venner og bekjente fortsatte ovenfor ham som før. Vi også.

Pga. han oppførsel ellers så har vi ikke all verden kontakt med ham i dag.Men vi har stilt opp flere ganger etterpå.

At han har vært inne er så godt som "glemt" idag. I dag klarer han seg ganske bra og er alenefar for ei jente på snart tre år.

Annonse

Gjest siria

Visst faen er det negativt!

Tror du jeg og vedkommende er helt blokka!

Har du selv vært suicidal?

Tenkte du klart da?

Kjæresten min har sittet 1,5 år i fengsel. Han var jo en psykopat før han gikk inn og er ikke bedre nå når han kommer ut. Grøss. Fengselsvesenets rehabilitering fungerte ikke der nei. Skulle ønske han satt der i 4 år til. Han satt også på åpen soning noen mnd og det gikk bra.

skorpionfisken

Kjæresten min har sittet 1,5 år i fengsel. Han var jo en psykopat før han gikk inn og er ikke bedre nå når han kommer ut. Grøss. Fengselsvesenets rehabilitering fungerte ikke der nei. Skulle ønske han satt der i 4 år til. Han satt også på åpen soning noen mnd og det gikk bra.

Hvorfor er han kjæresten din da? Hadde det ikke vært lettere å gjøre ham til ekskjæreste enn å ønske ham 4 år til bak murene. Er du virkelig kjæreste med en du kaller for psykopat?

Gjest siria

Hvorfor er han kjæresten din da? Hadde det ikke vært lettere å gjøre ham til ekskjæreste enn å ønske ham 4 år til bak murene. Er du virkelig kjæreste med en du kaller for psykopat?

Nei, glemte å skrive x foran. Har ikke vært sammen siden han gjorde det han sitter inne for nå..

Gjest Pricilla

jammen har jeg gjort mye gæli men aldri blitt tatt for det! ; ) Neida.. Eksen minsom jeg er god venn med i dag, satt inne i 6 mnd. for en del småting han har gjort i sine yngre dager. Han ville helst ikke ha besøk, ville vel ikke bli sett som "fange". Han ringte så fort han var ute. han hadde fått lest en del og trent masse - hatt det helt greit sa han..

ShitDiddelyDo

Kjenner flere som har sittet inne for litt forskjellig. Fyllekjøring, for-fort-kjøring, slossing og enkelte urutinerte småting i ung alder, er det som går igjen.

Har aldri sett ned på noen av disse. Gjorde det ikke da, og gjør det ikke nå.

Shit happens.

Kjenner også et par stykker som har sittet inne for litt mer alvolige ting, som bankran og torpedovirksomhet.

Ser ikke ned på dem, men forstår ikke helt den livsstilen de har valgt.

Annonse

Gjest har elsket høyt

Jeg har vært kjæreste med en som hadde sittet mange år i fengsel. Han slet veldig med den livserfaringen og bakgrunnen. Jeg tok skammen innover meg, og syntes det var vanskelig å forsone meg med det i begynnelsen. Jeg forsto etterhvert at det var dagen i dag og ikke fortiden som teller. Det var på grunn av andre ting at det ble slutt imellom oss. Han var mannen i mitt liv, jeg vet at aldri kommer til å stå et annet menneske så nært. Han bor i et annet land og er depressiv og har vanskeligheter med å fungere. Derfor ble det som det ble.

Gjest bella bulimi

Du skrev jo du ville ikke reagert negativt, fordi du visste bakgrunnen..?

Jeg reagerte ikke negativt, nei. Herregud, om jeg så gjorde ville han kanskje tatt sitt eget liv.

Kjøreturen hadde gått bra. Ingen skade skjedd. Skulle han - i sin SVÆRT VANSKELIGE SITUASJON - også bli utskjelt utelukkende av moralske grunner?

Gjest bella bulimi

Du skrev jo du ville ikke reagert negativt, fordi du visste bakgrunnen..?

Om du er i en slik situasjon priser du deg lykkelig for at ingen liv er gått tapt: hverken den du elsker, eller andre uskyldige.

Å skjelle ut et menneneske for å ha kjørt i beruset i en situasjon hvor alternativet omtrent var å ta sitt eget liv (slik vedkommende selv opplevde det) blir da en svært empatisk Uintelligent handling som gjør mer skade enn gavn.

Gjest bjelke

Jeg reagerte ikke negativt, nei. Herregud, om jeg så gjorde ville han kanskje tatt sitt eget liv.

Kjøreturen hadde gått bra. Ingen skade skjedd. Skulle han - i sin SVÆRT VANSKELIGE SITUASJON - også bli utskjelt utelukkende av moralske grunner?

fryktelig sint du da, kan du ikke diskutere normalt heller..?

Pussig situasjon. Overgriperen er redd for å møte sine ofre.

Det framstilles jo ofte som om ofrene er redde for å treffe overgriperen. Men dette tyder jo på at de ikke trenger være redde for å treffe på dem, for overgriperen er mer redd for å treffe dem og trekker seg unna?

Jeg håper det er sånn at om man soner en dom ferdig, og ikke kommer borti kriminelle handlinger etterpå, får seg jobb og lever normalt, så kan man tilgis av omgivelsene også.

"Pussig situasjon. Overgriperen er redd for å møte sine ofre.

Det framstilles jo ofte som om ofrene er redde for å treffe overgriperen. Men dette tyder jo på at de ikke trenger være redde for å treffe på dem, for overgriperen er mer redd for å treffe dem og trekker seg unna?"

Ja, det kan du si. Ikke akkurat redd, men temmelig vanskelig situasjon for ham. Det der tror jeg få krimminelle tenker over på forhånd. Etterpå går aldri minnene og skamfølelsen vekk. Da han begikk ranet, var han ganske brutal. En mann ble regelrett slått ned. Ikke rart han var skamfull. Ryktet om å være kriminell (en slags annenrangs person) gjør tilværelsen vanskelig om de vil leve normalt.

Går voldskrimminelle på stoff, burde man bare holde seg unna. Ikke noe galt i det. Vent til de blir edru før du har noe med dem å gjøre.

"Jeg håper det er sånn at om man soner en dom ferdig, og ikke kommer borti kriminelle handlinger etterpå, får seg jobb og lever normalt, så kan man tilgis av omgivelsene også."

Hadde det vært så greit, var det fint. Mange er redde for å treffe på folk som har begått krimminelle handlinger, særlig voldsforbrytere. Det kan de ikke kritiseres for. Med slike "sperrer" blandt folk blir det vanskelig å få krimminelle ut av et vondt spor også. Det er veldig fort gjort å fortsette krimminell løpebane etter soning. Særlig for de som mangler godt sosialt nettverk.

"Han var jo en psykopat før han gikk inn og er ikke bedre nå når han kommer ut. Grøss. Fengselsvesenets rehabilitering fungerte ikke der nei. "

Det finnes ingen kjent metode til å fjerne eller dempe psykopati. Den eneste kjente forandringen er at det svekkes med alderen. Psykopati er en uhelbredelig personlighetssvikt.

Det er heller ikke fengselsvesents oppgave å forandre slike mennesker til det bedre.

Med opplæring og jobbtrening kan man gi dem bedre mulighet til slippe å være krimminell for å få tak i penger. Men ondskapen i dem blir aldri borte.

Gjest anonym nå ja..

"Han var jo en psykopat før han gikk inn og er ikke bedre nå når han kommer ut. Grøss. Fengselsvesenets rehabilitering fungerte ikke der nei. "

Det finnes ingen kjent metode til å fjerne eller dempe psykopati. Den eneste kjente forandringen er at det svekkes med alderen. Psykopati er en uhelbredelig personlighetssvikt.

Det er heller ikke fengselsvesents oppgave å forandre slike mennesker til det bedre.

Med opplæring og jobbtrening kan man gi dem bedre mulighet til slippe å være krimminell for å få tak i penger. Men ondskapen i dem blir aldri borte.

Du som har vært i sytemet kjenner sikkert til reglene. Veit du hva som er kriteriene for å få slippe ut før full tid er sonet. Er det det man kaller prøvetid tro? Eller har de ingen kriterier?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...