Gå til innhold

NHD: angst og svimmelhet!!??


Gjest svimmla

Anbefalte innlegg

Gjest svimmla

Jeg har "møtt veggen",mange fysiske symptomer (svimmelhet, synsforstyrrelse,uro i kroppen, muskelspenninger og stivhet-særlig nakke/skuldre/rygg, slapphet, tretthet,skjelvinger på hendene, hodepine osv) og etterhvert psykiske symtpomer (pusteproblemer/angst, depresjon). Jeg har begynt på efexor for de psykiske reaksjonene mine (vet ikke hva som kommer først: høna eller egget?). Kan ikke se annet enn at jeg har gitt for mye og hatt for store krav til meg selv og dermed brukt opp all energien min og derfor smell med påfølgende symptomer. Men vil gjerne få bort noen av symptomene som det kan gjøres noe med. F.eks svimmelheten, kan vel skyldes stivhet i nakken? Men har prøvd fysio, kiropraktor og naprapat, syns ikke det funker. Har utelukket andre årsaker til svimmelheten. Kan den være resultat av angsten? men er svimmel nesten konstant og ikke bare når jeg føler at jeg får pusteprblemer osv. Noen med erfaringer med svimmelhet i relasjon til angst og eller stiv nakke osv???? Blir usikker på om hva som feiler meg og veldig ekkelt å være svimmel og ha synsforstyrrelser! (vanskelig å fokusere, har sjekka øynene mine).

Håper noen kan dele erfaring med meg. Er fortvilet over situasjonen. Vært sykemeldt i 5 mnd snart. Håper å komme meg i jobb om et par mnd i allefall i 50%.

jente 28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at angst og stress absolutt kan gi svimmelhet. Vil anbefale deg å forsøke avspenningsøvelser/yoga/meditasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har hatt synsforstyrrelser i forbindelse med angst/stress. Synet kan bli litt tåkete, og vanskelig å fokusere, som jeg blir litt langsynt på en måte. Vet ikke nøyaktig hva som skjer, men det har alltid gått over (det er litt ubehagelig men ikke farlig). Stiv nakke, kjeveparti, hodepine og svimmelhet kan ha en samenheng. Jeg er plaget med smerter i disse områdene som du. Musklene fra nakken og hals går opp mot bakhodet på den ene siden, og forbi kjeven og mot pannen og hodet på den andre. Stive muskler påvirker også blodsirkulasjonen. Dermed er det ikke rart at du er plaget med svimmelhet. Jeg prøver å tenke på hva som kan hjelpe. Jeg har brukt av og til å legge på varmeflaske for å myke opp musklene og tøye forsiktig etterpå, eller trene slik at jeg blir varm og tøye ut nakke. Rulle med skuldrene, prøve å få litt bevegelse. Har du noen som kan gi deg en hodebunnsmasasje? Hvis du stimulerer huden hjelper det blodsirkulasjonen. Ellers kan jeg bli svimmel når jeg "glemmer å puste" / er veldig redd/stresset. Det er jeg ikke alltid så bevisst på, men det kan en øve på.

Var det jeg kom på for øyeblikket. Hørtes ubehagelig ut å være så svimmel. Kanskje det er noe du gruer deg til som utgjør en ekstra belastning akkurat nå? Håper uansett du finner noe som hjelper.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...