Gå til innhold

Oppgjør av leilighet med X`en!!

Anbefalte innlegg

Gjest Vanity

For 4 år siden kjøpte jeg og X`en en leilighet. Etter å ha bodd sammen i to år, valgte jeg å gå fra han. Jeg flyttet derfor ut og sluttet å betale lån og husleie. Han sa dette gikk greit for han. Han fortsatte å bo der. Det er snart to år siden jeg flyttet og jeg har å lyst til å gjøre opp leiligheten.

Han overtok hele lånet, men leiligheten står fortsatt i begges navn.

Jeg mener at jeg har krav på penger fra han, siden jeg tross alt har betalt på lånet i 2 år. Han sier at jeg ikke har rett på noe. Siden det var jeg som flyttet og at jeg "valgte å flytte som det var, ved at han tok over både lån og leilighet".

Vi skrev dessverre ingen samboerkontrakt. Jeg var ganske ung og uerfaren.

Så hva gjør jeg? Vi har ganske god tone for tiden, og jeg vil ikke sette advokat e.l. på saken om vi heller kan ordne opp oss i mellom.

Hva mener dere? Har jeg krav på penger jeg har betalt på leiligheten eller har jeg ikke?

Hadde blitt veldig takknemlig for svar.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145769-oppgj%C3%B8r-av-leilighet-med-xen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

petter smart

Hvorfor i all verden skrev dere lånet over på han uten å skrive over leiligheten til han og gjøre opp dette?

Så lenge du står som eier av leiligheten så har du en del rettigheter. Du kan kreve at han kjøper deg ut. Dvs at han må betale deg halvparten av det leiligheten var verdt for 2 år siden (du kan kanskje kreve dagens pris, men det blir i såfall noe urimelig fra din side).

Du har altså rett på mer enn bare det du betalte inn på lånet, da leiligheten sannsynligvis gikk opp i verdi på de 2 årene du bodde der.

I prinsippet tror jeg du har krav på at han skal kjøpe deg ut etter dagen pris. Men siden du sluttet å betale lån og husleie for 2 år siden, er det mest rettferdig at du kjøpes ut etter hva prisen var den gang. Det får i såfall bli en sjønnsmessig vurdering hva leiligheten var verd da.

At du valgte å flytte, han ingen timg med saken å gjøre.

Good luck!!

Gjest Terakotta

Hvorfor i all verden skrev dere lånet over på han uten å skrive over leiligheten til han og gjøre opp dette?

Så lenge du står som eier av leiligheten så har du en del rettigheter. Du kan kreve at han kjøper deg ut. Dvs at han må betale deg halvparten av det leiligheten var verdt for 2 år siden (du kan kanskje kreve dagens pris, men det blir i såfall noe urimelig fra din side).

Du har altså rett på mer enn bare det du betalte inn på lånet, da leiligheten sannsynligvis gikk opp i verdi på de 2 årene du bodde der.

Hun kan til og med kreve han for husleie for de to årene....

Gjest økonom

Det hadde vært mye enklere og klarere hvis dere hadde gjort dette opp da du flyttet.

Men jeg tror følgende blir korrekt:

Hvis leiligheten da du flyttet var verd 1.500.000 kroner, og lånet var på 1.000.000 kroner, har du rett på halve differansen, dvs 250.000 kroner. Pluss renter av denne summen siden dengang!

(Var boligen MINDRE verd enn lånet, skylder du ham altså penger...)

Nå har jeg forutsatt at dere begge står som eiere på skjøte eller kjøpskontrakt. Da ligger du veldig sterkt an. I motsatt fall ligger du veldig dårlig an.

Hvis dere ikke betalte like mye på lånet de to årene dere bodde sammen, er regnestykket også litt mer innviklet.

Annonse

Gjest Vanity

Det hadde vært mye enklere og klarere hvis dere hadde gjort dette opp da du flyttet.

Men jeg tror følgende blir korrekt:

Hvis leiligheten da du flyttet var verd 1.500.000 kroner, og lånet var på 1.000.000 kroner, har du rett på halve differansen, dvs 250.000 kroner. Pluss renter av denne summen siden dengang!

(Var boligen MINDRE verd enn lånet, skylder du ham altså penger...)

Nå har jeg forutsatt at dere begge står som eiere på skjøte eller kjøpskontrakt. Da ligger du veldig sterkt an. I motsatt fall ligger du veldig dårlig an.

Hvis dere ikke betalte like mye på lånet de to årene dere bodde sammen, er regnestykket også litt mer innviklet.

Oj.. Kanskje jeg skylder han penger da??

Vi kjøpte nemlig leiligheten for 1.390.000 for 4 år siden. Lånte hele summen.

Sommeren før jeg flyttet, refinansierte vi lånet til 1 500 000 for å betale litt kredittgjeld. Jeg tror jeg fikk 20 000 av disse.

I tillegg bygde vi nytt kjøkken, som jeg betalte 25 000 kroner kontant for.

Blir det litt annerledes da?

Gjest Vanity

I prinsippet tror jeg du har krav på at han skal kjøpe deg ut etter dagen pris. Men siden du sluttet å betale lån og husleie for 2 år siden, er det mest rettferdig at du kjøpes ut etter hva prisen var den gang. Det får i såfall bli en sjønnsmessig vurdering hva leiligheten var verd da.

At du valgte å flytte, han ingen timg med saken å gjøre.

Good luck!!

Takk! :-)

Gjest Vanity

Vi skrev ikke over lånet på han uten å skrive over leiligheten.

Det har seg sånn at han jobber i bank, og for å få beste rente, sto lånet offisielt på han.

petter smart

Hun kan til og med kreve han for husleie for de to årene....

Det kan hun nok ikke så lenge hun har sluttet å betale på lånet.

Uansett var de jo venner og ville gjøre dette rettferdig.

Og det rettferdige er at de tar prisen for 2 år siden, deler på 2, trekker fra halve lånet, legger på renter i 2 år og finner hva han skylder henne.

Hans argumenter var nesten morsomme.

Gjest Terakotta

Det kan hun nok ikke så lenge hun har sluttet å betale på lånet.

Uansett var de jo venner og ville gjøre dette rettferdig.

Og det rettferdige er at de tar prisen for 2 år siden, deler på 2, trekker fra halve lånet, legger på renter i 2 år og finner hva han skylder henne.

Hans argumenter var nesten morsomme.

Du harmulignes rett. Jeg var i samme situasjon selv, - men jeg var gift. Advokaten sa at så lenge vi ikek hadde gjort skifte - huset stod i mitt navn også - så kunne jeg forlange husleie for at han bodde i min halvpart.

Det ville jeg aldri ha gjort da...

Gjest økonom

Oj.. Kanskje jeg skylder han penger da??

Vi kjøpte nemlig leiligheten for 1.390.000 for 4 år siden. Lånte hele summen.

Sommeren før jeg flyttet, refinansierte vi lånet til 1 500 000 for å betale litt kredittgjeld. Jeg tror jeg fikk 20 000 av disse.

I tillegg bygde vi nytt kjøkken, som jeg betalte 25 000 kroner kontant for.

Blir det litt annerledes da?

Hvis du vil at jeg skal sette opp hele regnestykket for deg, må jeg vite:

1) Hvor mye var leiligheten verd den dagen du flyttet ut/sluttet å betale. Dette er selvfølgelig umulig å vite på krona, men sånn ca. Spør evt en lokalkjent eiendomsmegler.

2) Den dagen dere forhøyet lånet til 1,5 mill, hvor mye lån hadde dere da? Regner med dere hadde betalt ned noe av de 1,390 mill. (Ut fra dette tallet kan jeg regne ut hvor mye som gikk til hans kredittlån, høres ut som han fikk mye mer enn deg i den runda.)

3) Hvordan finansierte dere resten av kjøkkenet? Betalte han det? Hvor mye?

4) Betalte dere hele veien like mye på lånet, hvis ikke, prosentfordelingen mellom dere.

petter smart

Du harmulignes rett. Jeg var i samme situasjon selv, - men jeg var gift. Advokaten sa at så lenge vi ikek hadde gjort skifte - huset stod i mitt navn også - så kunne jeg forlange husleie for at han bodde i min halvpart.

Det ville jeg aldri ha gjort da...

Det kna godt være du som har rett, jeg synser mest her.

Men det blir vel litt annet når en er gift og hus/lån står på begge.

Annonse

Gjest Vanity

Hvis du vil at jeg skal sette opp hele regnestykket for deg, må jeg vite:

1) Hvor mye var leiligheten verd den dagen du flyttet ut/sluttet å betale. Dette er selvfølgelig umulig å vite på krona, men sånn ca. Spør evt en lokalkjent eiendomsmegler.

2) Den dagen dere forhøyet lånet til 1,5 mill, hvor mye lån hadde dere da? Regner med dere hadde betalt ned noe av de 1,390 mill. (Ut fra dette tallet kan jeg regne ut hvor mye som gikk til hans kredittlån, høres ut som han fikk mye mer enn deg i den runda.)

3) Hvordan finansierte dere resten av kjøkkenet? Betalte han det? Hvor mye?

4) Betalte dere hele veien like mye på lånet, hvis ikke, prosentfordelingen mellom dere.

Åh, kan du sette opp et stykke på det?? Det hadde vært VELDIG snilt! :-)

Kan jeg skaffe de opplysningene du trenger i løpet av uken og ta kontakt med deg om et par dager?

Jeg kan bare svare deg på en melding her, så får du mail om at jeg har svart deg her ikke sant?

skorpionfisken

Vi skrev ikke over lånet på han uten å skrive over leiligheten.

Det har seg sånn at han jobber i bank, og for å få beste rente, sto lånet offisielt på han.

Men hvem sto leiligheta på?

Hvis den sto på ham og dere bare var samboere uten samboerkontrakt står du helt uten rettigheter, selv om dere sa at dere kjøpte sammen.

Sto den på begge. Må du

etter min mening ta leilighetas verdi da du flyttet ut. Trekke fra alle lånene som heftet for leiligheta på det tidspunktet og som han overtok. Blir det plussaldo da skal han ha halvparten av det og du halvparten.

Det er mulig du etter jusen kan kreve oppgjør ut fra leilighetas verdi slik den ville vært om dere solgte nå, men da risikerer du å måtte ta hensyn til lån som er tatt opp i ettertid og som hefter på leiligheta, samt penger han har brukt på vedlikehold og oppussing.

Gjest Vanity

Men hvem sto leiligheta på?

Hvis den sto på ham og dere bare var samboere uten samboerkontrakt står du helt uten rettigheter, selv om dere sa at dere kjøpte sammen.

Sto den på begge. Må du

etter min mening ta leilighetas verdi da du flyttet ut. Trekke fra alle lånene som heftet for leiligheta på det tidspunktet og som han overtok. Blir det plussaldo da skal han ha halvparten av det og du halvparten.

Det er mulig du etter jusen kan kreve oppgjør ut fra leilighetas verdi slik den ville vært om dere solgte nå, men da risikerer du å måtte ta hensyn til lån som er tatt opp i ettertid og som hefter på leiligheta, samt penger han har brukt på vedlikehold og oppussing.

På skjøtet står begges navn.

På lånet sto han som låntaker og jeg som medlånetaker.

Gjest økonom

Kan jeg skaffe de opplysningene du trenger i løpet av uken og ta kontakt med deg om et par dager?

Jeg kan bare svare deg på en melding her, så får du mail om at jeg har svart deg her ikke sant?

Vi prøver på det!

Husk at jeg er ikke jurist. (Men nicket mitt er sant:-)) Jeg vet jo heller aldri om det er momenter du har glemt å nevne i farten.

Men det kunne i alle fall bli et godt utgansgpunkt for diskusjonen du skal ha med eksen om dette.

Gjest økonom

I tillegg til spm nedenfor:

Du skrev at gjelden var 1,5 mill sommeren før du flyttet ut. Da var den vel så så si 1,5 mill da du flyttet. Men det beste er at du finner ut nøyaktig lånesaldo da du flyttet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...