Gjest Hilsen "litt irritert"! Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Hei! Jeg er en jente på 29 år. Jeg er 1.60 høy og veier ca. 58 kg. Sist jeg var hos legen tok jeg kolesterol-prøver fastende. Disse viste følgende: Total-kolesterol:6,3, HDL:3,1, LDL:2,9, Triglyserid:1,17. Fikk et brev fra legen om at kolesterolet mitt var litt høyt, at det ikke var nødvendig med medisiner for det enda, men at jeg burde legge om kostholdet! Det jeg først og fremst ikke skjønner er at det er jo HDL-kolesterolet som er høyt, og det er jo det gode kolesterolet! Er det ikke bare bra at dette er høyt? Har lest en god del om det... Det jeg også synes er tåpelig er at legen bare sender ut et standardbrev der hun ber meg endre kostholdet osv, uten å egentlig spørre meg noe om min nåværende livsstil - synes dette er litt useriøst, vet ikke om det bare er meg! For det første trener jeg mye - rir 2 dager i uken, trener hund 3 dager i uken og går turer hver dag. I tillegg lever jeg ikke akkurat usunt: Jeg røyker ikke, bruker ikke smør, spiser mye salat, drikker ikke kaffe, spiser mye kylling i stedet for feit kjøtt, drikker tran... Greit nok - jeg spiser litt snop innimellom, men er det meningen at jeg skal kutte ut alt godteri da? Blir litt oppgitt over slike tilbakemeldinger når jeg faktisk lever ganske sunt!! Derfor lurte jeg på om jeg kunne få en vurdering om hva jeg skal gjøre, om kolesterolverdien min virkelig er urovekkende høy, og hvilken betydning det har at det er HDL som er høyt? Kjempetakknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145799-h%C3%B8yt-koleserol/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Svar til "litt irritert". Ikke gjør noe som helst utover det du allerede gjør, og som du forhåpentligvis trives med !! Det er riktig at ditt totalkolesterol på 6,3 mmol/l er såvidt i overkant av det vi regner som øvre normalgrense, men med et HDL-kolesterol på over 3 er du, rent statistisk, særdeles godt stillet, og behøver ikke gjøre om på noe. Spesielt ikke når ditt uke- og mat-program er slik du har beskrevet. Vi bruker ofte forholdet mellom totalkolesterol og HDL som en målestørrelse når vi skal vurdere risiko for hjerte-kar-sykdom. Dette forholdet vil vi gjerne ha under 4. Din kol./HDL-ratio er 2. Bedre får du det ikke. Ta en ny kolesterol om noen år, for å se at målingen holder seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145799-h%C3%B8yt-koleserol/#findComment-922951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.