Gå til innhold

NHD - amming av gutt på 7 år


Gjest tod

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Timari

Det sier i hvert fall noe om behovet for å ha bastante meninger om andres barneoppdragelse. ;-)

kan godt forstå at folk blir opptatt av andres barneoppdragelse men i dette tilfellet synes jeg man må reagere, ikke minst med tanke på hva slags konsekvenser dette kan få for gutten selv i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan godt forstå at folk blir opptatt av andres barneoppdragelse men i dette tilfellet synes jeg man må reagere, ikke minst med tanke på hva slags konsekvenser dette kan få for gutten selv i fremtiden.

Hvordan kan jeg være så skråsikker på at det jeg selv aldri kunne tenke meg blir feil for andre? Hvorfor skulle andre leve sine liv ut fra mine forusetninger?

Hvorfor skulle det som vi i lille, snevre, fantastiske Norge regner som "normalt" nøvendigvis være en verdensomspennende gullstandard?

Innleggene i den refererte tråden tar etter mitt syn fullstendig av i rettning bedrevitende selvrettferdighet. For meg er det mer interessant enn en kurositet som en syvåring som ammes.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg være så skråsikker på at det jeg selv aldri kunne tenke meg blir feil for andre? Hvorfor skulle andre leve sine liv ut fra mine forusetninger?

Hvorfor skulle det som vi i lille, snevre, fantastiske Norge regner som "normalt" nøvendigvis være en verdensomspennende gullstandard?

Innleggene i den refererte tråden tar etter mitt syn fullstendig av i rettning bedrevitende selvrettferdighet. For meg er det mer interessant enn en kurositet som en syvåring som ammes.

mvh

"Hvordan kan jeg være så skråsikker på at det jeg selv aldri kunne tenke meg blir feil for andre? Hvorfor skulle andre leve sine liv ut fra mine forusetninger?"

Etter mitt syn er det ikke det som er saken. Voksne folk må gjerne gjøre rare ting som bryter med konvensjoner, men når det som her involverer et barn som kan ta skade av det syns jeg ikke det er rart at det reageres.

Hva som om dette er vanlig i enkelte andre kulturer? Det er incest også.

Ved å fortsatt amme denne sjuåringen gjør mora noe som er potensielt skadelig for gutten på i alle fall to måter: 1) hun infantiliserer ham; og 2) hun knytter ham til seg på en symbiotisk måte ved å opprettholde en form for fysisk nærhet som vanligvis avsluttes langt tidligere (i vår kultur). I og med at han er så gammel får handlingen også et lettere incestuøst preg.

Etter min mening har foreldre

har et ansvar for å oppdra barn i et visst samsvar med den rådende kulturen de lever i - så får barnet heller selv velge i hvilken grad det vil leve i samsvar med normene til kulturen etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sniff

"Hvordan kan jeg være så skråsikker på at det jeg selv aldri kunne tenke meg blir feil for andre? Hvorfor skulle andre leve sine liv ut fra mine forusetninger?"

Etter mitt syn er det ikke det som er saken. Voksne folk må gjerne gjøre rare ting som bryter med konvensjoner, men når det som her involverer et barn som kan ta skade av det syns jeg ikke det er rart at det reageres.

Hva som om dette er vanlig i enkelte andre kulturer? Det er incest også.

Ved å fortsatt amme denne sjuåringen gjør mora noe som er potensielt skadelig for gutten på i alle fall to måter: 1) hun infantiliserer ham; og 2) hun knytter ham til seg på en symbiotisk måte ved å opprettholde en form for fysisk nærhet som vanligvis avsluttes langt tidligere (i vår kultur). I og med at han er så gammel får handlingen også et lettere incestuøst preg.

Etter min mening har foreldre

har et ansvar for å oppdra barn i et visst samsvar med den rådende kulturen de lever i - så får barnet heller selv velge i hvilken grad det vil leve i samsvar med normene til kulturen etter hvert.

Du glemte en ting: Hun gir potesielle mobbere et drømmetema! Tror ikke skolekameratene ville være nådige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du glemte en ting: Hun gir potesielle mobbere et drømmetema! Tror ikke skolekameratene ville være nådige!

Det er også et poeng, ja. I det hele tatt er det langt lettere å se for seg negative enn positive konsekvenser forbundet med denne ammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvordan kan jeg være så skråsikker på at det jeg selv aldri kunne tenke meg blir feil for andre? Hvorfor skulle andre leve sine liv ut fra mine forusetninger?"

Etter mitt syn er det ikke det som er saken. Voksne folk må gjerne gjøre rare ting som bryter med konvensjoner, men når det som her involverer et barn som kan ta skade av det syns jeg ikke det er rart at det reageres.

Hva som om dette er vanlig i enkelte andre kulturer? Det er incest også.

Ved å fortsatt amme denne sjuåringen gjør mora noe som er potensielt skadelig for gutten på i alle fall to måter: 1) hun infantiliserer ham; og 2) hun knytter ham til seg på en symbiotisk måte ved å opprettholde en form for fysisk nærhet som vanligvis avsluttes langt tidligere (i vår kultur). I og med at han er så gammel får handlingen også et lettere incestuøst preg.

Etter min mening har foreldre

har et ansvar for å oppdra barn i et visst samsvar med den rådende kulturen de lever i - så får barnet heller selv velge i hvilken grad det vil leve i samsvar med normene til kulturen etter hvert.

'Hva som om dette er vanlig i enkelte andre kulturer? Det er incest også.'

Her peker du på en vanlig og merkelig misforståelse blant 'folk flest', nemlig at saker og ting legitimeres ved å henvise til at 'det er jo sånn her eller der og da er det greit'. Dette er selvsagt problemet med å skille er - bør, eller fakta - moral (som Hume var den første til å påpeke).

En tradisjon som har vært vedlikeholdt i tusener av år, kan jo selvsagt meget vel stride imot det meste av etiske prinsipper.

Så nok en gang -- vi er enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg ser på dette som sært.

Jeg vil ikke være kategorisk, men i utgangspunktet ser jeg på det som uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Som pedagog leste vi mye om utviklingsfaser og hva som kjennetegner dem. Og dette strider mot all den kunnskapen i hvertfall.Dessuten er jeg spesielt opptatt av familieroller og den betydningen det har for våre senere liv.Jeg blir meget bekymret over å lese denne historien.Om akkurat denne gutten blir skadet og i hvor stor grad er umulig å si. For vi vet ikke hva livet ellers har å by ham,hvilken styrke han har m.mer.men barn med diffuse kroppsgrenser kan ofte være et lettere bytte for overgripere senere.Dessuten er grensegangen mellom overgrep og invadering ikke så ukomplisert.Hvem vet hvordan gutten senere vil oppleve dette?At gutten tilsynelatende ikke har noen problemer med dette nå,og virker harmonisk er i hvertfall ingen god rettesnor. Man kan normalisere nesten hva som helst for barn.Jeg tror jeg stopper her.Dette kunne man jo skrevet en avhandling om.Som venninne hadde jeg definitivt snakket med moren.Barn er så svake og prisgitt voksne,derfor bør alle voksne ta et ansvar for barna rundt oss. bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...