Gå til innhold

Det klør, det klør ..

Anbefalte innlegg

nerden1365380694

Hei

Ung mann på 27 år har store problemer med å bli kvitt kløe rundt anus. Har prøvd daktacort kur to ganger (anbefalt fra lege) uten at denne klarte ta knekken på hva det nå enn er som står på. Daktacorten lindret og fjernet kløen, men etter instruksjonens påkrevde pause tok det bare noen få uker før symptomene kom tilbake. Sterkere og sterkere.. Det begynner som oftest med litt kløe, og forverres drastisk når jeg bukker under for fristelsen.. (gjerne i halvsøvne nattetid..). Selve området som klør er bare litt rødt og hovent. Vanskelig å se at noe er galt, men om jeg har klødd meg mye kan det dukke opp sår og hvite tørre hudflak som flasser av. Er redd det kanskje er en form for sopp, og at den har klart å spre seg til ene øyet mitt ! Begynt å klø og flasse i området rundt tårekanalen/inn mot nesen :[ Dusjer normalt 1-2 ganger daglig uten å overdrive bruken av såpe i den nedre religionen, så tviler sterkt på at dette kan ha noe med saken å gjøre.

Syns forresten det er dritflaut å gå til lege med dette problemet. Var innom en gang uten at det løste problemet. Finnes det noen sterkere salve eller mer ønskelig piller som kan tas for å bli kvitt plagen? Ville satt umåtelig stor pris på hjelp til å bli kvitt det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145912-det-kl%C3%B8r-det-kl%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kløklumpen

Jeg hadde noe som minner svært - i 18 år!! Da jeg først fikk det ble jeg behandlet med soppmidler, uten at det hjalp. Legen ga opp. Etter noen år var jeg hos gynekolog for noe annet, han mente jeg kunne bruke hydrokortison, selv om jeg måtte benytte det hele tiden.

Løsningen var selvmedisinering: Jeg hadde fått dråper mot eksem i øregangene, Diproderm. Jeg tenkte det kunne ikke skade å prøve disse (tja, hvem vet). Kløen forsvant og har vært borte i to år. Fantastisk!!

nerden1365380694

Det kan være psoriasis inversa.

Om du søker på dette så får du fram mye info.Kanskje ikke her på dol men annen søkemotor.

Takk for tilbakemelding !

Fant føgende beskrivelse: "Invers psoriasis vil si at man har psoriasis-flekker i områder hvor hud ligger mot hud. Skjelldannelsen mangler ofte, og flekkene er ikke så "utstikkende" fra hudoverflaten som de kan være andre steder. Ved denne formen for psoriasis kan man ha kløe."

Passer bra for mitt vedkommende iallefall, og må vel kunne få status som en mulig diagnose.

Forresten noen som kan anbefale en bra hudlege i Stavangerområdet?

nerden1365380694

Jeg hadde noe som minner svært - i 18 år!! Da jeg først fikk det ble jeg behandlet med soppmidler, uten at det hjalp. Legen ga opp. Etter noen år var jeg hos gynekolog for noe annet, han mente jeg kunne bruke hydrokortison, selv om jeg måtte benytte det hele tiden.

Løsningen var selvmedisinering: Jeg hadde fått dråper mot eksem i øregangene, Diproderm. Jeg tenkte det kunne ikke skade å prøve disse (tja, hvem vet). Kløen forsvant og har vært borte i to år. Fantastisk!!

Hei kløklumpen. 18 år med kløe må ha vært utrolig plagsomt. Glad du fant løsningen til slutt ! I likhet med deg så har jeg også vært innom hydrokortison (anbefalt av lege), men den bidro ikke til noe annet enn midlertidig demping\lindring av kløen. Takker for tipset og erfaringen din.

Canesten og sinksalve har blitt nevnt i tidligere poster som mulige hjelpemidler for tilsvarende kløende lidelser, så fører opp Diproderm på samme listen. Er villig til å forsøke de fleste legemidler for å få en varig slutt på denne kløen, så setter stor pris på alle erfaringer og forslag.

Gjest Panasonic7

Hei!

Hvis dactacort virket kan det jo være sopp. Det kommer også ofte tilbake igjen. Prøv med Canesten krem som du får kjøpt reseptfritt på apotektet. Hvis det hjelper er det sopp. Prøv med aloe-vera salve hvis Canesten ikke hjelper. Ikke bruk vaselin eller andre fete kremer (bortsett fra salve med sink f.eks. Jecoderm som kan prøves). Talkum kan også forsøkes.:::::::

Kjerringråd #1: Et kålblad legges mot området og la ligge flere timer. Kjerringråd #2: Smør med youghurt.

Prøv å kutt ut sterkt krydret mat. Spis Biola, kulturmelk og youghurt. Og få i deg nok fiber. Ikke spis nøtter (og særlig IKKE MANDLER!!!). Bytt toalettpapir-merke. Ikke skrubb/gni når du tørker deg, men bruk litt vann på papiret og trykk forsiktig i stedet for å gni. Prøv å kutte ut skyllemiddel ved klesvask.

Og ikke klø! Ta i verste fall på votter når du sover...

Annonse

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Du kan prøve noen uker med en sterkere cortison-salve; gjerne Dermovat i 2 uker. Denne er reseptpliktig. Deretter kan du smøre med Lamisil soppdrepende i 3 uker. Hele tiden bør du i tillegg smøre med en zink-holdig salve som beskytter huuden. Viktig å ikke klø. prøv å vaske med baby-servietter etter toalettbesøk istedenfor dopapir.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...