Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest uc03

Jeg har fått ny jobb, og i den forbindelse krever ny arbeidsgiver helseattest. Dette fikk jeg vite etter at jobben var min.

Før jeg fikk jobben, svarte jeg helt ærlig på to spørsmål om min helse; om jeg hadde sykdom som krever regelmessige kontroller hos lege (svar=nei) og om jeg har god helse (svar=ja)

Det har seg sånn at jeg har en usikker ulcerøs colitt-diagnose. Jeg ble brått syk i fjor sommer, lå på sykehus i en uke, før de fant ut hva som sannsynligvis var i veien og sendte meg hjem med medisiner. Gikk først på Entocort og Mesasal, trappet ned på Entocort uten problemer, og har siden desember kun brukt Mesasal. Parallelt med dette går jeg (på eget initiativ) på en diett. Jeg har ikke vært i nærheten av diare siden i fjor sommer, og er ellers i kjempeform.

Jeg har ikke vært syk èn dag etter sykehusoppholdet, og legen jeg var på kontroll hos før jul klødde seg i hodet over hvor frisk jeg er.

Nå lurer jeg på en ting; I og med at jeg har en diagnose med et spørsmålstegn bak - vil dette komme frem på helseattesten min?

Jeg synes jo det er litt urettferdig om dette skal kunne hindre meg i arbeidslivet når jeg ikke er syk... Jeg har også forstått det dithen at det kan ta år å stille sikker diagnose på UC. Har også skjønt at tarmbesvær kan være mye forskjellig, og ikke nødvendigvis UC. Har vært gjennom colonskopi og røntgen av tynntarm. Tynntarm var fin, tykktarm viste sår, men er fin nå.

En annen ting er at jeg ikke vil at min nye arbeidsgiver skal få inntrykk av at jeg har vært uærlig mht helsetilstanden min.

Tenker mye på dette for tiden, så jeg håper på raskt svar:-)

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145933-helseattest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

På en standard-legeattest fra legeforeningen ( det er denne fastlegen din skal benytte) vil ikke diagnosen din komme frem. Det eneste som skal svares på er om du har god mental og fysisk helse; og det har du jo. Diagnosen skal selvsagt ikke være til hinder i jobben din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145933-helseattest/#findComment-926399
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...