Gå til innhold

Har dette noe med at jeg er bipolar og gjøre?


Gjest hvorfor dette?

Anbefalte innlegg

Gjest hvorfor dette?

Tenker på det å bli hyper av ganske hverdagslige ting man putter i seg, ofte ting man egentlig ikke skal reagere sånn på i det helt tatt. Noen som har noen formening om dette evt har noe med min bipolare lidelse og gjøre, eller om det er mange som faktisk reagerer sånn (har aldri spurt noen før)?

- Kaffe. Jeg drikker ikke kaffe, men hadde jeg gjort det, er jeg temmlig sikker på at jeg hadde blitt ganske så hyper av det.

- Alkohol. Blir typisk veldig hyper når alkoholen begynner å virke (klarer ikke sitte i ro, og beina går i hundre av seg selv). Når jeg kommer til et pungt og jeg har drukket nesten for mye, så roer det seg igjen.

- Forskjellig type naturpreparater, som ginseng og såkalte slankepiller kjøpt i helsekost. Dette har nesten utløst hypomani hos meg.

- Noen type dietter. Har gått på ketogen diett en periode. Dette kan man visst bli litt våken av, og den virker også antidepressivt. Sist gang så jeg omtrent speeda ut. Lys våken, klarte ikke sove og spise, og løp rundt som en tulling hele dagen.

- Medikamenter som egentlig skal virke beroligende og søvndyssende som Valium og innsovningspiller har jeg blitt hyper av. En gang utløste de hypomani og jeg måtte akuttinnlegges.

- Hvis man går for lenge uten mat. Hvis jeg av en eller annen grunn har gått hele dagen uten å spise, og f.eks jobber sent, kan jeg merke at jeg mister mer og mer matlysten, blir mer og mer våken, og føler at jeg bare kunne fortsatt og jobbe til neste morning. Dette til tross for at jeg egentlig er utslitt.

Ok, det var det jeg kom på i farta, sikkert mer også. Tror dere dette har noe med lidelsen min og gjøre, eller er det mange som reagerer sånn? Kjenner dere igjen noe (både dere med bipolar lidelse og andre)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ayhla

Vel, jeg blir hyper av kaffe, ginseng,visse antidepressiva OG når jeg går lenge uten mat. Jeg spiser faste måltider hver 3-4 timer.

Jeg blir også hyper ved visse

aktiviteter (slik som å danse swing). Har kanskje noe med adrenalinen og gjøre?

Jeg ble veldig gira når jeg drakk alkohol, så det har jeg sluttet med for flere år siden. Han også kjenne at jeg lett blir opphisset og hypoman hvis jeg skal snakke foran store forsamlinger.

Jeg er forresten bipolar 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvorfor dette?

Vel, jeg blir hyper av kaffe, ginseng,visse antidepressiva OG når jeg går lenge uten mat. Jeg spiser faste måltider hver 3-4 timer.

Jeg blir også hyper ved visse

aktiviteter (slik som å danse swing). Har kanskje noe med adrenalinen og gjøre?

Jeg ble veldig gira når jeg drakk alkohol, så det har jeg sluttet med for flere år siden. Han også kjenne at jeg lett blir opphisset og hypoman hvis jeg skal snakke foran store forsamlinger.

Jeg er forresten bipolar 1

Da er jeg ihverfall ikke aleine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...