Gå til innhold

Høyt bl.sukker om natten :-((

Anbefalte innlegg

Gjest annette

I natt får jeg ikke sove.Jeg er sååå tørst!Har blodsukker på 16,3.Tok min vanlige dose med Insulatard(36 ie)klokken 23.Hvorfor ialledager er bl.sukkeret høyt enda da?Jeg har det ubehagelig når det kommer over 10 mmol,og blir svært tørst og tørr i munn.Jeg satte nå 7 ie med Humalog for å få det ned litt.Var dette rett av meg?Jeg bruker til daglig tilsammen 80 ie med Humalog foredlt på 4 ganger samt Insulatarden.Hva skyldes dette høye blodsukkeret på natten,Vaaler?Det er svært sjelden at mitt bl.sukker er over 8 mmol.Har hatt diabetes 1 i 16 år..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14611-h%C3%B8yt-blsukker-om-natten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Hei annette! Jeg vet godt hvor frustrerende det er!

Har hatt problemer med dette selv.

Åraker kan faktisk være at dosen m. Insulatard er litt for høy. Det kan føre til at blodsukkeret synker så pass at det gir en lett føling som man ikke våkner av. Da setter kroppen i gang motreaksjoner som gjør at man produserer glucose. Det kan bli for mye, slik at blodsukkeret igjen blir høyt.

Er det slik at blodsukkeret først stiger raskt og høyt om morgenen, er det noe som kalles dawn phenomenon. Det vil si at kroppen produserer forskjellige hormoner som gjør at blodsukkeret stiger. For en del med diabetes, fører dette til at det blir svært høyt.

Er det bare på natta du blir høy, eller har du problemer om dagen også? Det er vanskelig å komme med noe fornuftig om hva som virkelig er årsaken til problemene dine, men jeg håper dette var til litt hjelp.

Forresten: Jeg pleier å ta ekstra Humalog når blodsukkeret er over 13 mmol/l. Jeg mener det er riktig, fordi høyt blodsukker både er ubehagelig og usunt. Eneste er at jeg har hatt lett for å ta for mye, og ende opp med føling. Så har jeg spist og blitt høy igjen. Det hele blir lett en vond sirkel som kan være vrien å komme ut at. Jeg klarte det (nesten) ved å begynne med insulinpumpe.

Hva som kan passe for deg, kan du jo diskutere med legen din.

Håper du får bukt med det etter hvert!

Mvh

Hei annette! Jeg vet godt hvor frustrerende det er!

Har hatt problemer med dette selv.

Åraker kan faktisk være at dosen m. Insulatard er litt for høy. Det kan føre til at blodsukkeret synker så pass at det gir en lett føling som man ikke våkner av. Da setter kroppen i gang motreaksjoner som gjør at man produserer glucose. Det kan bli for mye, slik at blodsukkeret igjen blir høyt.

Er det slik at blodsukkeret først stiger raskt og høyt om morgenen, er det noe som kalles dawn phenomenon. Det vil si at kroppen produserer forskjellige hormoner som gjør at blodsukkeret stiger. For en del med diabetes, fører dette til at det blir svært høyt.

Er det bare på natta du blir høy, eller har du problemer om dagen også? Det er vanskelig å komme med noe fornuftig om hva som virkelig er årsaken til problemene dine, men jeg håper dette var til litt hjelp.

Forresten: Jeg pleier å ta ekstra Humalog når blodsukkeret er over 13 mmol/l. Jeg mener det er riktig, fordi høyt blodsukker både er ubehagelig og usunt. Eneste er at jeg har hatt lett for å ta for mye, og ende opp med føling. Så har jeg spist og blitt høy igjen. Det hele blir lett en vond sirkel som kan være vrien å komme ut at. Jeg klarte det (nesten) ved å begynne med insulinpumpe.

Hva som kan passe for deg, kan du jo diskutere med legen din.

Håper du får bukt med det etter hvert!

Mvh

Hei Windsong,

Må bare si at jeg synes du skriver fantastisk mange gode innlegg og fine svar her på siden. :-)

Når jeg oppdager at blodsukkeret er for høyt pleier jeg å ta Novo Rapid (Novos versjon av Humalog) i litt større dose enn ved et vanlig måltid, vente litt, og så spise "et vanlig måltid".

Da tar man ikke insulin på tom mage, og så pleier jeg å unngå føling.

Med vennlig hilsen

Gjest Windsong

Hei Windsong,

Må bare si at jeg synes du skriver fantastisk mange gode innlegg og fine svar her på siden. :-)

Når jeg oppdager at blodsukkeret er for høyt pleier jeg å ta Novo Rapid (Novos versjon av Humalog) i litt større dose enn ved et vanlig måltid, vente litt, og så spise "et vanlig måltid".

Da tar man ikke insulin på tom mage, og så pleier jeg å unngå føling.

Med vennlig hilsen

Takk for skryt :-)

Det var en interessant strategi for å ungå "the worst roller-coaster." Men er det ikke litt slitsomt å måtte spise både i forbindelse med for høyt eller for lavt bls.? Det ville jeg synes, men det tenker jeg sikkert fordi jeg har vært en del lav i mitt liv. Til tider har jeg regulert vel så mye med sukker som med insulin (satt litt på spissen). Hvis man klarer å ungå alle disse følingene, vil bls. kanskje jevne seg mer ut slik at det blir mindre utenfor rammene - verdier. Ikke så dumt!

En ting jeg synes er kjempflott med pumpa, er at jeg rett og slett kan slå av tilførselen for en stund hvis blodsukkeret synker. Da stiger det etter hvert av seg selv. Det er viktig at man husker at pumpa er "slått av," hvis man glemmer det, blir man høy! (Det har ikke vært noe problem for meg.) Er jeg uheldig og blir for høy, kan jeg programmere en høyere basaldose (den mengden insulin som pumpa gir kontinuerlig) for en tidsperiode, eller gi meg en måltidsdose alt etter som.

Men det er ikke ofte jeg får bruk for det :-) Før kunne jeg svinge mellom 2 og 20 på en dag. Nå ligger jeg oftest mellom 5 og 8. 3 og 13 på en dårlig dag. For meg er dette virkelig bra.

Nå sitter jeg vel om trent og reklamerer for pumpa. Derfor vil jeg til slutt si at det ikke nødvendigvis er det som passer for alle. Pumpebruk krever motivasjon! Man blir anbefalt å sjekke blodsukker minst 4x daglig. Jeg har ofte sjekka 10x i startfasen. Man må være tålmodig, for siden insulinbehovet endrer seg (blir ca. 10 pst. mindre) tar det tid å få justert den automatiske doseringa riktig. Man må også lære seg å tilpasse måltidsdoser på nytt. Dessuten må man være villig til å gå med denne dingsen på seg 24 timer i døgnet, 7 dager i uka (vel og merke kan man koble av pumpa for kortere tid som f.eks. når man skal dusje.)

Selv synes jeg fordelene med pumpa veier tungt opp for bakdelene.

Ellers synes jeg (som dere sikkert ser) at det er morzomt å snakke diabetes :)

Om noen føler for å sende meg en mail - don't hesitate!

[email protected]

Mvh

Gjest Stein Vaaler

Hei

Dette er et veldig viktig spørsmål som nok mange lurer på.

Årsaken til at blodsukkeret stiger om natten er at leveren din lager store mengder sukker (glukose). Normalt er det insulin som bremser dette. Dersom man har for lite insulin i blodet eller det insulinet som er til stede virker for dårlig vil altså leveren "løpe løpsk" og man kan oppleve høye blodsukkerverdier.

For å få oversikt over dette bør man måle blodsukkeret ved sengetid, kl 3 om natten og når man står opp. Dersom blodsukkeret er høyere kl 3 enn når man la seg lager leveren for mye insulin. I ditt tilfelle kan dette skyldes at insulindosen er forbigående for lav. Den viktigste årsaken til dette er at man brygger på en infeksjonssykdom som gir et betydelig økt insulinbehov.

Det er imidlertid viktig å skille mellom et høyt blodsukker kl 3 og et høyt blodsukker om morgenen. I en del tilfelle ser vi at blodsukkeret synker første del av natten (slik at kroppen føler seg "følingstruet") for deretter å stige kraftig mot morgenen. Årsaken til dette er altså for mye insulin. Leveren fanger opp dette signalet (fallende blodsukker) og starter selv en betydelig sukkerproduksjon for å heve blodsukkeret og unngå føling eller insulinsjokk). I en slik situasjon må insulindosen faktisk reduseres.

Du kan skille mellom disse to situasjonene ved å måle blodsukker som jeg nevnte over.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...