Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har engstet meg veldig etter at jeg fikk bekreftet at jeg hadde kjønnsvorter og hpv-viruset. Jeg har jo lest så mye om at dette kan gi livmorhalskreft. Har egentlig roet meg ned i det siste, som det står at det ikke er så farlig som det alle skal ha det til. Så lenge man tar celleprøve hvert 3 år.

Og at de farlige hpv virusene ikke var de som gav vorter.

Men så leste jeg her på doktoronline fra en leser, at innvendige kjønnsvorter kunne gi kreft. Jeg har vorter rundt skjedeåpningen, og kanskje litt på insiden, og lurer på om det er disse som skaper kreft? Huff, nå blei jeg jo med en gang engstelig igjen.

Kan du svare meg på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146115-innvendige-kj%C3%B8nnsvorter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lisz

Heisann

Dette er en diagnose som du deler med svært mange andre, og det er ikke sikkert at du har en av de typene som øker sjansen for livmorhalskreft. Det er mulig å finne ut hvilken type kjønnsvorter du har. Hvordan prøven taes er jeg usikker på, men det vet nok legen mer om.

Så lenge du får jevnlig oppfølging av legen så synes jeg du ikke du skal bekymre deg....selv om du nå skulle ha en av de typene som øker sjansen for kreft. Husk at det betyr ikke at du vil få det!

Lykke til:-)

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det finnes mange typer av HPV. Noen av dem (type 16 og 18 i første rekke) har en sammenheng med livmorhalskreft. Det er ikke slik å forstå at det er årsaken, men kan være en medvirkende faktor. Så det er det første spørsmål om hvilken type din HPV var. Det er også riktig at kjønnsvortene er assosiert med andre typer HPV, og de har ikke sammenheng med kreftutvikling. Det gjelder også innvendige vorter. Har en fått påvist noen av de "farlige " HPV typene er det anbefalt med regelmessig oppfølgning med celleprøver. Har du ikke fått beskjed om det kan du stort sett slappe av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...