Gå til innhold

NHD og andre : vanlige med psykiske ettervirkninger etter operasjoner?


Gjest Timari

Anbefalte innlegg

Gjest Timari

hei lurer litt på dette. Fikk selv en kraftig psykisk knekk etter å ha hatt en større operasjon. Dette var jeg overhodet ikke forberedt på. Jeg gledet meg bare til å bli frisk. istedet fikk jeg angst og depresjoner når jeg kom hjem og mistet alt gnist og ambisjoner om fremtiden.

Er dette en vanlig psykisk reaksjon på kirurgiske inngrep? min psykiske helse har vært varierende frem til operasjon men følte at det fikk en topp etter dette

takknemmelig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bugge1365380662

hei! Synes absolutt å ha hørt om at mange kan få reaksjoner etter et kirurgisk inngrep.Kan nok være mange grunner til dette.Mange som har kirurgiske inngrep på indre organer eller kroppsdeler som vi forbinder med vår identitet,og kanskje vår kjønnsidentitet,vet jeg kan få reaksjoner.Hvis det har vært knyttet mye spenning opp til utfallet,vil det naturlig nok lett komme en reaksjon. Jeg tror dette er mye vanligere enn en kan få inntrykk av,siden ikke så mange snakker om det.En skal liksom være takknemlig hvis det går bra,og man glemmer lett belastningen det kan ha på psyke og kropp. Jeg vet ikke hva ditt inngrep gikk ut på,men uansett vil det nok gjøre godt å snakke om det.Kanskje også med fastlegen din. Håper du kommer deg i både kropp og sjel,og at eksperten vår svarer deg.Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

hei! Synes absolutt å ha hørt om at mange kan få reaksjoner etter et kirurgisk inngrep.Kan nok være mange grunner til dette.Mange som har kirurgiske inngrep på indre organer eller kroppsdeler som vi forbinder med vår identitet,og kanskje vår kjønnsidentitet,vet jeg kan få reaksjoner.Hvis det har vært knyttet mye spenning opp til utfallet,vil det naturlig nok lett komme en reaksjon. Jeg tror dette er mye vanligere enn en kan få inntrykk av,siden ikke så mange snakker om det.En skal liksom være takknemlig hvis det går bra,og man glemmer lett belastningen det kan ha på psyke og kropp. Jeg vet ikke hva ditt inngrep gikk ut på,men uansett vil det nok gjøre godt å snakke om det.Kanskje også med fastlegen din. Håper du kommer deg i både kropp og sjel,og at eksperten vår svarer deg.Vennlig hilsen bugge.

tusen takk for svaret Bugge. Du har altid så fine svar å gi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva er vanlig?

Det vanligste er at slikt ikke skjer. På den annen side ser vi ganske ofte slike reaksjoner. Som ved alle andre belastninger ser en det oftes hos de som sliter med psyken på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...