Gå til innhold

Sør-Afrika


Gjest Anne

Anbefalte innlegg

Jeg og noen venninner skal reise til Sør-Afrika om en måned eller to, og lurte på hvilke vaksiner vi trenger å få, og når vi bør ta dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Niels Erik Landmark, Lege

Først oppdatering av basisvaksinene difteri polio og stivkrampe.Videre vaksine mot hepatit A.Om du trnger malaria profylakse eller ei avhenger litt av hvor du skal.Langt syd trenger du f eks ikke.Skal du imidlertid reise litt rundt vil jeg tro at du ender opp vi områder i feks Transvaal hvor du vil trnge det.Malaria profylakse startes uken før og og avsluttes 4 uker etter hjemkomst.De andre tar du noen få uker før du skal reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvis du skal i noen av nasjonalparkene (f. eks. Krüger) så trenger du malaria tabletter. Du kan få de riktige, samt nøyaktig informasjon, på et ordentlig apotek i Sør Afrika.

Den største faren i Sør Afrika er ikke sykdom, men volden (hvis dere ikke har vært der før) - det er et land hvor mange bokstavelig talt går bevæpnet for å kjøpe brød.

Hvis du forteller litt mer om hvor dere skal, kan jeg prøve å si noe mer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Hvis du skal i noen av nasjonalparkene (f. eks. Krüger) så trenger du malaria tabletter. Du kan få de riktige, samt nøyaktig informasjon, på et ordentlig apotek i Sør Afrika.

Den største faren i Sør Afrika er ikke sykdom, men volden (hvis dere ikke har vært der før) - det er et land hvor mange bokstavelig talt går bevæpnet for å kjøpe brød.

Hvis du forteller litt mer om hvor dere skal, kan jeg prøve å si noe mer.

Med vennlig hilsen

Vi reiser til Cape Town, og muligens oppover til Durban...

Er fullt klar over volden, og gruer litt for det, men kan ikke la skrekken overvinne reiselysten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser til Cape Town, og muligens oppover til Durban...

Er fullt klar over volden, og gruer litt for det, men kan ikke la skrekken overvinne reiselysten...

Hei,

Jeg vil foreslå at du IKKE reiser lengre øst enn East London. Området mellom EL og Durban er ikke "interessant", men er derimot et sted som "alle" advarer mot fordi det er såpass farlig.

Området i nærheten av Cape Town skal være et av de fineste i Sør Afrika, og ørkenlandskapet de 1400 km til Johannesburg er også en opplevelse.

En annen mulighet er å kjøre til Maputo i Mosambik. (Både Durban og Maputo ligger 600 km fra Johannesburg/Pretoria.) Selv om Maputo "ser farlig ut", så er det faktisk tryggere (med tanke på alvorlig kriminalitet) enn Johannesburg. Dere trenger visum for å reise til Mosambik, hvilket man får på dagen (etter det jeg husker) på ambassaden i Pretoria.

Husk å besøke området rundt Tsitsikama nasjonalpark mellom Cape Town og Port Elisabeth.

===

IKKE kjør ute når det er mørkt. Dette sier man i "alle land", men i Sør Afrika er dette alvorlig. Nesten alle kjøpesenter osv stenger klokken 1800, slik at folk kan komme seg hjem. Det er knapt en bil på gatene, og alle som kjører er bevæpnet.

Det er også direkte farlig å være fotgjenger andre steder enn i Pretoria og deles av Cape Town.

Legg merke til at jeg ikke er "lettskremt" - jeg har bodd i flere år i Rio de Janeiro, São Paulo, og andre steder, men volden i Sør Afrika er "forskjellig". Man må virkelig vite hva man gjør, og hvor man går.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Ikke bruk smykker der nede. Jeg har vært der og var så dum og gikk med smykke. En guttegjeng prøvde å ta gullsmykket mitt, men heldigvis ble de skremt av at jeg skrek til. |

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...