Gå til innhold

Fagfolk og utroskap


Gjest scorned

Anbefalte innlegg

Gjest scorned

Etter en runde i systemet, begynner jeg å få tillitsproblemer til "fagfolk" pga store spørsmålstegn ved deres moral.

Råd som "Det de ikke vet har de ikke vondt av" synes å være en gjenganger.

Jeg er skuffet.

Min eks, f.eks, ble rådet av sin psykiater til å nekte for sine sidesprang, enda jeg visste at han holdt på med noe. Jeg ville nok hatt det bedre hvis han hadde lagt kortene på bordet. Greit å ha noe håndfast å forholde seg til, da det er veldig vondt og frustrerende å bli lyvd opp i trynet gang på gang.

Videre bør man visst ikke sladre på venner som er utro selv om man ser hvordan ektefellen lider under deres store svik (som de ikke vil innrømme) , for "man skal aldri svikte en venn".

Er det ikke å gjøre vennen en bjørnetjeneste, med å holde tett om utroskap? Man støtter opp om egoisme som går utover andre, hvordan kan det forsvares?

Fagfolk har stor innflytelse, hva med et lite kurs i etikk og moral, og snu denne "tenk på deg selv"-trenden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest malun

Hvis det du skriver er tilfelle, er det selvsagt bekymringsverdig.

Men er det eksen din som har sagt at han ble rådet til å holde tett? Det er jo ikke nødvendigvis sikkert at han snakket sant om det heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Fristende å tro at den utro tolker svarene til sin fordel, men nei; Hhr lest sånne svar flere ganger jeg også, og blir like opprørt hver gang.

Spørsmålet mitt er om de som kommer med sånne råd ikke ville visst selv?

Den bedratte har jo ofte vage mistanker, men bruker år på å samle bevis... Man VIL jo ikke tro sånt om en partner, det må nesten være hevet over enhver tvil, før man handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristende å tro at den utro tolker svarene til sin fordel, men nei; Hhr lest sånne svar flere ganger jeg også, og blir like opprørt hver gang.

Spørsmålet mitt er om de som kommer med sånne råd ikke ville visst selv?

Den bedratte har jo ofte vage mistanker, men bruker år på å samle bevis... Man VIL jo ikke tro sånt om en partner, det må nesten være hevet over enhver tvil, før man handler.

I noen tilfeller synes jeg det er riktig å holde kjeft.

Blir for dumt om man skal ødelegge en hel familie med barn,pga av et engangstilfelle man angrer på.

Noe annet er det hvis det skjer over tid selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at det lønner seg, eller at det er moralsk riktig, å være ærlig for en hver pris?

dersom man har gjort noen feil tilbake i tid, er det da "riktig" å innrømme utroskap??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mil1365380270

I noen tilfeller synes jeg det er riktig å holde kjeft.

Blir for dumt om man skal ødelegge en hel familie med barn,pga av et engangstilfelle man angrer på.

Noe annet er det hvis det skjer over tid selvfølgelig.

Man kan bli smittet av kjønnssykdommer, selv med kondom.

Det kan komme for en dag, selv etter lang tid.

Det skal være den bedrattes valg om man vil vite. Kanskje flere burde se i øynene at det kan skje, og snakke om hva man i tilfelle skal gjøre tidlig i forholdet...

Hva om det er venninnene dine som ikke forteller deg det, fordi du har bedre av å ikke vite - hadde du likt det?

Utroskap kan jeg sikkert under gitte omstendigheter tilgi, at han lyver om det - kanskje aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Hvor har du det fra at det lønner seg, eller at det er moralsk riktig, å være ærlig for en hver pris?

Moralsk riktig når ingen andre har fått myndighet fra meg, til å ta viktige valg om mitt liv, bak min rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

I noen tilfeller synes jeg det er riktig å holde kjeft.

Blir for dumt om man skal ødelegge en hel familie med barn,pga av et engangstilfelle man angrer på.

Noe annet er det hvis det skjer over tid selvfølgelig.

Det er jeg enig i. Man må faktisk vurdere det litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom man har gjort noen feil tilbake i tid, er det da "riktig" å innrømme utroskap??

Svaret på det spørsmålet avhenger av omstendighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralsk riktig når ingen andre har fått myndighet fra meg, til å ta viktige valg om mitt liv, bak min rygg.

Jeg forstår ikke hva du mener med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest scorned

Hvis det du skriver er tilfelle, er det selvsagt bekymringsverdig.

Men er det eksen din som har sagt at han ble rådet til å holde tett? Det er jo ikke nødvendigvis sikkert at han snakket sant om det heller?

Tviler på at han lyger om det.

Har selv konsultert samme "fagperson", og KYNISK er ordet. "Tenk på deg selv" "Alle menn er utro" og lignende. Det var atpåtil en dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest scorned

Hvor har du det fra at det lønner seg, eller at det er moralsk riktig, å være ærlig for en hver pris?

Snu heller på det til dette:

Har ikke jeg, som partner, rett til å foreta et informert samtykke om hvorvidt jeg vil bruke resten av mitt liv sammen med den personen; og vil det da være riktig av han å skjule viktig informasjon for meg?

Når ble kynisk egoisme viktigere enn ærlighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest malun

Tviler på at han lyger om det.

Har selv konsultert samme "fagperson", og KYNISK er ordet. "Tenk på deg selv" "Alle menn er utro" og lignende. Det var atpåtil en dame.

Oi. Høres ikke så bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest scorned

Fristende å tro at den utro tolker svarene til sin fordel, men nei; Hhr lest sånne svar flere ganger jeg også, og blir like opprørt hver gang.

Spørsmålet mitt er om de som kommer med sånne råd ikke ville visst selv?

Den bedratte har jo ofte vage mistanker, men bruker år på å samle bevis... Man VIL jo ikke tro sånt om en partner, det må nesten være hevet over enhver tvil, før man handler.

Tja, jeg holdt på å gå av hengslene av å ikke vite. Det tar virkelig livsgnisten ut av en. Til slutt måtte jeg bare gjøre det slutt, jeg var så møkk lei denne labyrinten av løgner og rasjonaliseringer. Nå, et år etter, har jeg det like vondt, mens han har det helt greit, med alle disse oppbackings-mantraene fra psykiateren i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest scorned

dersom man har gjort noen feil tilbake i tid, er det da "riktig" å innrømme utroskap??

Hvis du innerst inne vet at det er en big deal for kjæresten: JA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu heller på det til dette:

Har ikke jeg, som partner, rett til å foreta et informert samtykke om hvorvidt jeg vil bruke resten av mitt liv sammen med den personen; og vil det da være riktig av han å skjule viktig informasjon for meg?

Når ble kynisk egoisme viktigere enn ærlighet?

For det første: etter min mening bør behandlere så langt som mulig avstå fra å gi råd av denne typen, uansett hva rådene måtte gå ut på.

Ellers står ikke kynisk egosime og ærlighet nødvendigvis i et motsetningsforhold til hverandre - ærlighet kan være mer egoistisk motivert enn løgn eller underkommunikasjon. I din konkrete situasjon er det kanskje ikke slik, men det er heller ikke slik at "ærlighet varer lengst" i absolutt alle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest scorned

For det første: etter min mening bør behandlere så langt som mulig avstå fra å gi råd av denne typen, uansett hva rådene måtte gå ut på.

Ellers står ikke kynisk egosime og ærlighet nødvendigvis i et motsetningsforhold til hverandre - ærlighet kan være mer egoistisk motivert enn løgn eller underkommunikasjon. I din konkrete situasjon er det kanskje ikke slik, men det er heller ikke slik at "ærlighet varer lengst" i absolutt alle situasjoner.

Greit nok at ærlighet kan være minst like egoistisk; men hva skjedde med det å sette seg i den andre sko, og handle ut i fra den andres beste? Hvorfor kan ikke den typen behandlere heller motivere til slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at ærlighet kan være minst like egoistisk; men hva skjedde med det å sette seg i den andre sko, og handle ut i fra den andres beste? Hvorfor kan ikke den typen behandlere heller motivere til slikt?

Som regel fordi dette blir en form for utvendig formaning som sjelden fører til reel endring hos pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ærlighet har sin pris

Hvor har du det fra at det lønner seg, eller at det er moralsk riktig, å være ærlig for en hver pris?

Om det lønner seg, er nå en annen sak. Men ærlighet har sin pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...