Gå til innhold

Noen barneskolelærere her?

Anbefalte innlegg

Gjest vikaren

Jeg vikarierer i barneskolen og er svært frustrert over at jeg må bruke minst halve dagen på å prøve å få ro i klassene.

Jeg er myndig, hever stemmen kraftig, roper, bjefferm, slår i bordet så det smeller med linjaler eller annet, klapper-hardt-i-hendende, kommanderer herjende barn tilbake på plassene sine, går inn i nærkontakt med bråkmakerne, krever håndsopprekning etc.etc.

Hjelper det? Nei. To minutter etterpå er det fullt kaos og støynivået verre enn noen gang.

Råd og tips? Vær så snill å ikke fortelle at jeg skal "mene det jeg sier". Jeg er faktisk forbannet titt og ofte og spruter ild i mengder, men aldergruppen 9-10 år er bare for jævlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146278-noen-barneskolel%C3%A6rere-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ikke i dag - vil ikke "oute" klassen

Jeg har vært vikar i en barneskole - og overtok en klasse som ble omtalt av andre vikarer som "fjerdeklassen fra helvete" (fryktelig sagt, selvsagt!)

Dette fungerte for meg: Hver morgen hadde vi en kort samlingsstund, der vi satte opp regler for dagen. Enkle, konsise regler som "Alle som spør om de får hoppe tau i friminuttet, skal få være med" og "Ingen får kaste våte svamper". Banalt, men det funket! Ungene var selv opptatt av å holde sine egne regler, og klassen fungerte fint sammen!

Gjest vikaren

Jeg har vært vikar i en barneskole - og overtok en klasse som ble omtalt av andre vikarer som "fjerdeklassen fra helvete" (fryktelig sagt, selvsagt!)

Dette fungerte for meg: Hver morgen hadde vi en kort samlingsstund, der vi satte opp regler for dagen. Enkle, konsise regler som "Alle som spør om de får hoppe tau i friminuttet, skal få være med" og "Ingen får kaste våte svamper". Banalt, men det funket! Ungene var selv opptatt av å holde sine egne regler, og klassen fungerte fint sammen!

Hvis jeg hadde samme klasse over tid, fungerer sikkert det du sier fint. Problemet er at jeg som regel har dem den ene dagen og stepper uforberedt inn på en times varsel.

Gjest lærerinne

Heisann!

Jeg har jobbet som lærer i en 5. klasse, dvs 10 åringer. Der var det mange med adferdsvansker og diverse. Utrolig mye støy og tull!

Det som var riktig i mitt tilfelle, var å vise dem hvem som er lederen, jeg og ikke elevene. Ha autoritet uten og være autoritær. Hyle og skrike og fysiske reaksjoner fungerer sjelden på barn. Da ser de at læreren har mista kontrollen. Det som fungerer er å være tydelig og lage klare grenser. Ungene må vite hvor de har deg og slippe usikkerheten. Det må være HELT tydelig at læreren bestemmen, punktum.

10 åringer er skjønner hva som er riktig og galt, de trenger bare å vite hvor grensene går. Dæ lærer bra fort..

En ting til, ikke fokuser på det negative, men på det positive. Er det en unge som lager mye bråk og som forstyrrer alle, så skryt de andre for at de sitter i ro og gjør det de skal. De som bråker vil ha oppmerksomhet, ikke gi dem det, og ros de andre som heller ikke gjør det!

Hvis en unge er stygg i kjeften, så kan du ta eleven med, gjerne i friminuttet, og sammen ringer dere moren og han må selv fortelle hva han har sagt/gjort. Tro meg, DET fungerer! Ungene synes det er skikkelig flaut og jævlig å fortelle sin egen mor om hvor slem de har vært!!!

Gjest vikaren

Heisann!

Jeg har jobbet som lærer i en 5. klasse, dvs 10 åringer. Der var det mange med adferdsvansker og diverse. Utrolig mye støy og tull!

Det som var riktig i mitt tilfelle, var å vise dem hvem som er lederen, jeg og ikke elevene. Ha autoritet uten og være autoritær. Hyle og skrike og fysiske reaksjoner fungerer sjelden på barn. Da ser de at læreren har mista kontrollen. Det som fungerer er å være tydelig og lage klare grenser. Ungene må vite hvor de har deg og slippe usikkerheten. Det må være HELT tydelig at læreren bestemmen, punktum.

10 åringer er skjønner hva som er riktig og galt, de trenger bare å vite hvor grensene går. Dæ lærer bra fort..

En ting til, ikke fokuser på det negative, men på det positive. Er det en unge som lager mye bråk og som forstyrrer alle, så skryt de andre for at de sitter i ro og gjør det de skal. De som bråker vil ha oppmerksomhet, ikke gi dem det, og ros de andre som heller ikke gjør det!

Hvis en unge er stygg i kjeften, så kan du ta eleven med, gjerne i friminuttet, og sammen ringer dere moren og han må selv fortelle hva han har sagt/gjort. Tro meg, DET fungerer! Ungene synes det er skikkelig flaut og jævlig å fortelle sin egen mor om hvor slem de har vært!!!

Det du sier høres greit ut, spesielt å fokusere på og rose de som oppfører seg. Men for at jeg skal kunne gi positive tilbakemeldinger, må jo noen høre hva jeg sier.....

Som nevnt er det svært vanskelig å komme inn i en klasse, uforberedt og på kanskje en halvtimes varsel.

Gjest lærerinne

Det du sier høres greit ut, spesielt å fokusere på og rose de som oppfører seg. Men for at jeg skal kunne gi positive tilbakemeldinger, må jo noen høre hva jeg sier.....

Som nevnt er det svært vanskelig å komme inn i en klasse, uforberedt og på kanskje en halvtimes varsel.

Ingen tvil om at det er vanskelig å være lærer. Kan bare råde deg til å finne en metode som passer for deg.

Annonse

Gjest skilt - men til liten nytte!

Hvis jeg hadde samme klasse over tid, fungerer sikkert det du sier fint. Problemet er at jeg som regel har dem den ene dagen og stepper uforberedt inn på en times varsel.

Problemet for vikarer, er at barn med f.eks. adhd trenger faste rutiner for å fungere godt. En uforutsett ting, en vikar, alt som er ustrukturert eller avvik fra det vante - og de kan ta helt av og dra hele klassen med seg.

Men du har fått meget gode råd her. Også jeg vil si at å gi ros til den oppførselen du vil ha, er begynnelsen til noe bedre.

Lykke til!

(Webster-Stratton har skrevet en bok for skoler med en "teknikk" som virker! Den er ikke oversatt fra engelsk ennå. Hun har en tilsvarende bok for hjemmet - se link

http://www.lydbokforlaget.no/katalog/boker/samfunn/692.html

Gjest togli

Kunne du prøve å stoppe helt opp og prate når ungene ikke hører etter? Etter noen sekunder/minutter(?) vil de nok lure på hva som skjer nå, og du kan fortsette undervisningen. Ellers hjelper det utrolig godt å holde fokus på den/de som ikke bråker. Ber du f.eks. alle om å ta opp mattebøkene, og Anne og Per gjør dette med en gang (og de andre ikke), så roser du Anne og Per for å ha vært raske til å oppfatte deg. Dette hjelper faktisk mye bedre enn å rope og kjefte.

Du kunne evt også lage et belønningssystem i klassen. På slutten av dagen avgjøres det om klassen skal få et smilefjes eller et surt fjes. Dette noteres ned på tavla/kalender for hver dag. Etter så og så mange smilefjes får klassen en belønning som f.eks. å få se på film eller ha kosetime e.l.

Det er ikke alltid lett å være vikar. Min erfaring er at elevene ofte prøver grenser overfor vikaren. Da er det ekstra viktig å være en tydelig voksenperson med positiv autoritet.

Lykke til:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...