Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Er en relativt frisk mann på 25 år, men sliter med en del angst. Noe jeg går til behandling for.

Spørsmålet mitt er at jeg er så innmari redd for at det skal være noe galt med hjertet mitt. Kanskje en uoppdaget hjertefeil eller noe i den duren. Jeg går med en generell høy puls, selv ved stillesitting, ca 90+ slag i minuttet. Og noen ganger når jeg trener kan jeg få anfall av høy puls hvor pulsen bare raser av gårde, og jeg har problemer med å få meg "ned" igjen. Sikkert pga en del angst rundt det i tillegg. Eneste undersøkelsen jeg har tatt er vanlig EKG. Det var helt fint. Jeg har samlet kolestrol på 4, og både det sunne og usunne kolestrolet var veldig bra. Har en blodprosent på 17, kanskje høyt?

Det jeg lurer på er om det er nødvendig å gjennomføre noen andre undersøkelser. Veit jo at du kan ta arbeidsEKG, 24-timers, og ultralyd. Trenger noe som kan få meg vekk fra denne spiralen. Merker at jeg holder igjen på trening i frykt for å overbelaste meg og få symptomene. Symptomene kan forekomme når jeg ikke trener også.

I min nærmeste familie er det ingen som har hatt hjerteproblemer. De eneste jeg veit om, er søstrene til min bestemor(som for øverig er 85) døde av hjerte, samme gjorde hennes foreldre. Men alle var jo over 60 år da.

Men ser jeg på mine egen foreldre og besteforeldre er det ingen som har noe hjerteproblmer og heller ikke kolestrolprobl. eller lignende.

Men jeg klarer allikevel ikke å legge dette fra meg.

En annen ting er at jeg i hviletilstand kan få uregelmessig puls, særlig rett før jeg sovner for eks.

Håper dette var grundig nok svart til å få et svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146280-hjertetreninghvile/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Hyena.

Du beskriver din tilstand gledelig klart og tydelig, og det virker som om du allerede er på god vei til klare å bearbeide din angst.

Hvis man ser på den risiko for at du skal kunne utvikle det vi kaller koronar hjertesykdom, så er den så lav du kunne ønske deg : såvel familiehistorie, klinisk tilstand, treningsmønster, kolesterol, osv. er slik alle kunne ønske seg. Jeg forutsetter at du ikke påfører deg skade på lang sikt ved å røyke eller dra på betydelig overvekt.

Sannsynligheten for at du skulle kunne ha en medfødt hjertedefekt er likeledes så liten at du kan se bort fra den.

Vi står dermed igjen med det faktum at du registrerer en høy hvile- og anstrengelsespuls. Du har allerede gitt svaret på det : ved en stadig angstpreget tilstand vil du nødvendigvis trigge/stimulere det vi kaller det autonome nervesystemet som regulerer bl.a. puls og blodtrykk. Det finnes noen få personer som har et ekstra senter i hjertet som "autonomt" kan fyre raskt, f.eks. med frekvens på 100-150/minutt, og slike tilstander er det ofte vanskelig å diagnostisere. Skulle dette nu representere et stort problem for deg, foreslår jeg at du ber din lege sørge for en 24-timers registrering av hjertevirksomheten din, for på den måten få dokumentasjon for at det hele egentlig er normalt.

En annen ting du kan gjøre for å få hjelp til å bearbeide slik angst, er at du forsøker deg på en meditativ teknikk, som det finnes mange av. Jeg kan ikke se noen grunn til at du skal holde tilbake på treningen din, mange bruker trening som ledd i en meditativ behandling (selvbehandling). Den uregelmessigheten du kjenner er sannsynligvis enkelte ekstraslag, et helt uskyldig fenomèn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146280-hjertetreninghvile/#findComment-928494
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...