Gå til innhold

Hvordan kan man finne ut om man har blitt seksuelt misbrukt som barn?

Anbefalte innlegg

undrerinnen

Jeg har begynt å få en ekkel følelse av at jeg ble seksuelt misbrukt som barn. Det har ligget i bakhodet mitt i et par år nå, men først etter en drøm jeg hadde har jeg begynt å få mer og mer lyst til å finne ut av det.

Fra jeg var 8-10 år gammel brukte jeg å leke med barbiedukkene at de ble voldtatt. Da jeg var liten var jeg også ekstremt sexfiksert og kledde meg i gjennomsiktige klær, samt forelsket meg i voksne menn framfor gutter på min egen alder. Jeg brukte også å skade meg selv i denne alderen (10 års alderen) rispe opp armleddene osv...

Hvordan kan jeg finne ut av dette? Går det ann å bli hypnotisert? Hvem kan i så tilfelle gjøre dette?

Fortsetter under...

Gjest insomnia000

Dette sa min psykiater til meg ganske nylig. For en stund siden var det mange som så positivt på hva man kunne bruke hypnose til i forhold til psykiatrien.Men så så man skadevirkninger av det. At i mange tilfeller kom det frem alt for mye på en gang,og pasienter kunne bli mye verre enn noen gang.Noe så vondt som eventuelle overgrep tror jeg man trenger å få frem i mindre doser.Vanlig psykoterapi vil også ofte få en til å huske,men i et tempo man kanskje klarer å henge med på.

En hypnose vil ikke kunne gi et eksakt svar på hva som faktisk har skjedd. Men den kan si noe om hvilke tanker, minner og følelser du har.

Hypnoser kan frambringe falske minner.

Med dette har jeg ikke sagt noe om, om jeg tror du er missbrukt eller ikke. Det kan jo ikke jeg vite. Men hypnose er ikke en heller usikker metode.

mvh

hallo

tegning er et godt egnet verktøy for å bearbeide og senke skummelhets graden på noe man ikke hugser syns jeg, selv om jeg er redd for å bli oppfattet som en kunst fanatiker. ;)

det oppførselen du beskrev i den alderen er virkelig ikke normal, og jeg frykter litt det verste... det er en kjempe lang prosess, og hvis de leser http://www.ub.uib.no/elpub/2001/h/320001/Hovedoppgave.pdf får du litt innblikk i hvilken prosses det er...

hvordan er livet ditt idag? tror du at du får et bedre liv hvis du får trukket ut alt skummelt?

her er også en artikkel jeg anbefaler http://www.psykol.no/tnpf/TNPF_01_04_prod/utdrag%2001_04_fagart_seksuelle_probl_AlmÃ¥s,Benestad_.htm

håper du ikke kjenner deg igjen i de artikklene!! virkelig...

kos deg

undrerinnen

hallo

tegning er et godt egnet verktøy for å bearbeide og senke skummelhets graden på noe man ikke hugser syns jeg, selv om jeg er redd for å bli oppfattet som en kunst fanatiker. ;)

det oppførselen du beskrev i den alderen er virkelig ikke normal, og jeg frykter litt det verste... det er en kjempe lang prosess, og hvis de leser http://www.ub.uib.no/elpub/2001/h/320001/Hovedoppgave.pdf får du litt innblikk i hvilken prosses det er...

hvordan er livet ditt idag? tror du at du får et bedre liv hvis du får trukket ut alt skummelt?

her er også en artikkel jeg anbefaler http://www.psykol.no/tnpf/TNPF_01_04_prod/utdrag%2001_04_fagart_seksuelle_probl_AlmÃ¥s,Benestad_.htm

håper du ikke kjenner deg igjen i de artikklene!! virkelig...

kos deg

Takk for de to linkene... Det var skremmende hvor mye jeg kjente meg igjen.. Men kan ikke dette også skyldes at jeg har opplevd voldtekt i voksen alder..?

Det var som om å lese om meg. Har alltid lurt på hva som er galt med meg siden jeg ikke har problemer med å ha sex med en jeg ikke har følelser for, mens jeg nesten ikke klarer tanken på sex med en jeg bryr meg om.. Og det om å ikke bryte ut av situasjoner som kan føre til nye overgrep. Tusen takk for linkene...

Vil neppe få et bedre liv om jeg får ut alt det "skumle", men på sikt tror jeg det kan hjelpe meg veldig..

Takk for de to linkene... Det var skremmende hvor mye jeg kjente meg igjen.. Men kan ikke dette også skyldes at jeg har opplevd voldtekt i voksen alder..?

Det var som om å lese om meg. Har alltid lurt på hva som er galt med meg siden jeg ikke har problemer med å ha sex med en jeg ikke har følelser for, mens jeg nesten ikke klarer tanken på sex med en jeg bryr meg om.. Og det om å ikke bryte ut av situasjoner som kan føre til nye overgrep. Tusen takk for linkene...

Vil neppe få et bedre liv om jeg får ut alt det "skumle", men på sikt tror jeg det kan hjelpe meg veldig..

hallo!

jeg er kjempe glad for at du er takknemmelig for de linkene, kjempe trist for at du kjente deg så godt igjenn...

skjønner så godt hva du mener det med sex.. det er så grusomt skummelt, intimitet. samtidlig som jeg har veldig lyst til å elske med min kjæreste, så har jeg heletiden en følelse at jeg ikke vill skade henne.. :/ klarer ikke den grad intimitet, nærhet, som trengs. det skal jo assosieres med noe bra, positivt...

hva hugser du av din barndom? den oppførselen du beskrev i 8-10 års alderen er helt grusom, og veldig unormal. hugser du noe av hvilke tanker du tenkte den gang? disse spørsmålene tenker jeg du du må lete lenge for å finne svarene, jeg føler ikke at jeg kan hjelpe deg så mye i denne prosessen, håper virkelig du har en god psykolog og en stooor bunke ark som du kan tegne på :)

jo, det med kjæresten din, hvor mye fortalte du han om hvordan du har det? jeg prøver fortelle alt jeg bare klarer til kjæresten min, så hun kan forstå meg, forstå hvorfor jeg er som jeg er. (og hun så forståelsesfull så det er vanskelig å tro!!) jeg tenker, skap et forhold hvor fysisk kontakt har lite å si, hvor dere kan være åpne om alt. hvor han ikke slår opp med deg hvis du har vært utro, men dere klarer snakker ut om det, og han trøster deg og ikke er sint på deg.

det går ann, lykke til!

smil

Annonse

undrerinnen

hallo!

jeg er kjempe glad for at du er takknemmelig for de linkene, kjempe trist for at du kjente deg så godt igjenn...

skjønner så godt hva du mener det med sex.. det er så grusomt skummelt, intimitet. samtidlig som jeg har veldig lyst til å elske med min kjæreste, så har jeg heletiden en følelse at jeg ikke vill skade henne.. :/ klarer ikke den grad intimitet, nærhet, som trengs. det skal jo assosieres med noe bra, positivt...

hva hugser du av din barndom? den oppførselen du beskrev i 8-10 års alderen er helt grusom, og veldig unormal. hugser du noe av hvilke tanker du tenkte den gang? disse spørsmålene tenker jeg du du må lete lenge for å finne svarene, jeg føler ikke at jeg kan hjelpe deg så mye i denne prosessen, håper virkelig du har en god psykolog og en stooor bunke ark som du kan tegne på :)

jo, det med kjæresten din, hvor mye fortalte du han om hvordan du har det? jeg prøver fortelle alt jeg bare klarer til kjæresten min, så hun kan forstå meg, forstå hvorfor jeg er som jeg er. (og hun så forståelsesfull så det er vanskelig å tro!!) jeg tenker, skap et forhold hvor fysisk kontakt har lite å si, hvor dere kan være åpne om alt. hvor han ikke slår opp med deg hvis du har vært utro, men dere klarer snakker ut om det, og han trøster deg og ikke er sint på deg.

det går ann, lykke til!

smil

Fint at du har funnet deg en kjæreste som forstår deg. Det er utrolig vanskelig; tro meg..

Har ikke fortalt min kjæreste noenting...

Husker endel av oppførselen min fra jeg var liten, fordi det skjedde så drastiske endringer når jeg var i 10-årsalderen. Husker at jeg ble kvalm av fysisk kontakt, for eksempel hvis mamma prøvde å gi meg en klem. Jeg ble kvalm av å sove på samme soverom som mamma og stefaren min, selv om jeg ikke turte sove alene. Jeg som alltid hadde vært ganske utadvendt, ble innadvendt og etterhvert et mobbeoffer. Jeg gjorde endel vage forsøk på å ta livet av meg, sniffet lightergass o.l.. Videre rispet jeg meg opp på armene, og begynte så smått å eksperimentere med alkohol.

Dette er de endringene jeg husker aller best. Jeg skammet meg over kroppen min og la på meg veldig mye i løpet av kort tid... Hadde mye vondt i magen og hodet. Hadde hyppige mareritt, samt søvnproblemer..

Jeg prøvde som du sa å bruke tegning/maling i forhold til det å huske/bearbeide. Det var et råd som passet meg godt, siden jeg allerede tegner og maler ofte, men da med forhåndsbestemte motiver. Nå tegnet jeg bare fritt, det som falt meg inn, og skal si det ble et kaos! *ler*

Uansett, takker for hjelpen. Føler på en måte at jeg er et skritt nærmere til å finne ut av hva som egentlig er årsaken til at jeg har oppført meg så "rart" og fortsatt gjør det..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...