Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lalal

Jeg har en sønn på snart 7mnd, som gulper veldig mye. Han har i tillegg atopisk eksem, som behandles og er under delvis kontroll. Han er utredet for allergi, prikktest og spesifikke IgÈ/paneltester var negative.

Nå er han henvist RH for utredning for GØR. Han gulper 5-15 ganger daglig. Han har relativt bra vektoppgang, men flater litt ut på vektpercentilen. Over6 mnd gått fra 50 til ca 20.

Vi har nå fått innkalling til RH for 24t syremåling samt rtg.med kontrast. Og nå er jeg i tvil, skal vi la han gå gjennom dette, eller utsette det og vente og se. Jeg har nemlig en magefølelse om at hans gulping er relatert til allergi. Jeg syns han har gode dager uten mye gulping, og dårlige dager med MYE gulping. Og lurer på om det kommer av noe jeg spiser?

Han ble allergitestet når han var 3 mnd. Nå er han som sagt snart 7mnd.

Hvor ofte skyldes GØR allergi? Jeg spiser egg, fisk og melk regelmessig.

Han har nok en svakhet i lukkemusklen, men kan gulpingen ellers komme av allergi.

Jeg vil nødig la han måtte gå gjennom plagsomme undersøkelser dersom det ikke er nødvendig.

Han surkler ikke i brystet.

Hva syns du jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146316-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Gulping er ikke et typisk tegn på allergi, men det kan meget vel være et symptom på GØR (gastro-øsofageal refluks). Det er klart at selv om allergitesten var negativ ved 3 måneders alder kan den nå være positiv. På den annen side vil en blodprøve ved 3-måneders alder som oftest avsløre anlegg for allergi. Den viktigste undersøkelsen for å påvise GØR er nettopp 24-timers PH måling og er refluksen uttalt er det viktig å få stilt diagnosen. Hvis lengdepercentilene flater ut er det spesielt viktig å gå videre for å få en diagnose, vektkurven fra 50 til 25 percentil legges det ikke så stor vekt på.

Hvis eksemet vedvarer og gulpingen fortsetter er det grunn til å utrede allergi påny. Jeg kan ikke råde deg mht GØR-utredning, men det høres ut som dette er en meget riktig vei å gå. Sannsynligheten for at allergi er svaret på gulpeproblemene er nok heller liten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146316-allergi/#findComment-926803
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...