Gå til innhold

Til legen: Allergipreparater og amming

Anbefalte innlegg

mariaflyfly
Skrevet

Da jeg var gravid i pollensesongen i fjor, fikk jeg beskjed om å holde meg langt unna Zyrtec, samt nesespray og øyedråper. Tilslutt var jeg så plaga av allergien at jeg endte opp med pustebesvær på legevakta en sein nattetime, og fikk resept på Polaramin, som legen der mente var helt safe å bruke.

Mitt spørsmål er altså: Kan jeg bruke Zyrtec i år når jeg fullammer, eller må jeg bruke Polaramin nå også? Var noen kjipe bivirkninger med de, samt at man ikke kan kjøre bil. Hva med øyedråper og nesespray i år?

Fortsetter under...

Skrevet

Godt spørsmål, dette lurer jeg og på.

Jeg har spist Aerius mens jeg ammer....

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi
Skrevet

Det er ingenting i veien for at du kan bruke Zyrtec selv om du fullammer. Det som går over i melken er så lite at det har mindre betydning. Det er mye viktigere at du føler deg i form til å ta deg av barnet ditt og fortsette ammingen.

mariaflyfly
Skrevet

Det er ingenting i veien for at du kan bruke Zyrtec selv om du fullammer. Det som går over i melken er så lite at det har mindre betydning. Det er mye viktigere at du føler deg i form til å ta deg av barnet ditt og fortsette ammingen.

Tusen takk for svar.

I Felleskatalogen står det: "Overgang i morsmelk: Cetirizin utskilles i morsmelk og preparatet bør derfor ikke anvendes av ammende kvinner." Hvor stor mengde skiles ut i melka, da? Og hva er egentlig Cetirizin?

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...