Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er en gutt på 21 år, i god fysisk form som ble skremt av en opplevelse jeg hadde i natt.

Etter en natt med lite søvn la jeg meg svært tidlig neste kveld, men våknet midt på natten. Tok meg litt mat, og la meg til for å sove igjen. Etter en stund, når jeg er på vei til å sovne, merker jeg plutselig en urytmisk hjerterytme. Som om hjertet slo et dobbeltslag veldig tett. Dette har jeg opplevd før, men nå stivnet hele kroppen, og jeg greide ikke å bevege meg. Var hele tiden ved full bevissthet, og etter ca. 10 sekunder gikk det over. Ettersom jeg husker gikk pusten som normalt under "anfallet". Tenkte hele tiden at jeg kom til å dø.

Har hatt dette før også, og det har alltid kommet når jeg ligger i sengen med øynene gjenlukket.

Håper det finnes et fornuftig svar på dette, så jeg slipper å leve i uvissheten.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146374-merkelig-hjerterytme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest syple

Det med hjerterytma veit jeg ikke noe om. At du ikke klarer å røre deg, høres ut som søvnparalyse/søvnlammelse. Kommer i det man sovner eller i det man vokner. svært ubehagelig og gjerne skremmende, men ufarlig. Bruk av SSRI-preparater kan for noen føre til sjeldnere søvnparalyser, kanskje fordi det minsker mengda med drømmesøvn? (når man er i drømmesøvnfasen, er kroppen lamma, for at man ikke fysisk skal leve ut drømmene og kunne komme til å skade seg selv/andre)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146374-merkelig-hjerterytme/#findComment-930458
Del på andre sider

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Eivnl.

Du beskriver nærmest klassisk det vi betegner som ekstrasystoli, eller ekstaslag på godt norsk. Det betyr at hjertet får impuls til å ta seg et ekstra slag, av og til repetert med nøyaktig det samme intervallet. Etter et slik ekstraslag blir det vanligvis en litt lengre pause før det neste "normalslaget" kommer. De fleste merker dette neste "normalslaget" bedre, fordi det blir et kraftigere dunk etter at hjertet har rukket å fylle seg opp til et større volum. Kommer et slik ekstraslag for hvert annet slag, kaller vi det tvillingpuls, eller bigemini på fagsproget, og kan høres som om det var tilfellet hos deg den natten.

Dette er et helt uskyldig fenomèn. Vi har alle et og annet ekstraslag i løpet av et normaldøgn. Tendensen til slike slag vil øke ved f.eks. angst og annen psykisk stress. Noen personer kan ha flere tusen slike ekstraslag hvert døgn uten å merke dem i det hele tatt, mens andre kan ha et par stykker og merke hvert eneste ett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146374-merkelig-hjerterytme/#findComment-932225
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...